DIGIarena.e15.cz

Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Společenský úspěch nemusí jít vždy ruku v ruce s úspěchem komerčním. Francouzský fotograf Gustave Le Gray je právě takovým příkladem.
Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Jako řada jiných významných postav z počátků fotografie byl i Jean-Baptiste Gustave Le Gray (30. srpen 1820 – 30. červenec 1884) původním povoláním malíř. Po svých prvních malířských výstavách (1848, 1853) však definitivně přešel k fotografii.

Tu již několik let provozoval (v podobě daguerreotypie – od r. 1847). Ačkoliv fotografoval elitu společnosti, sám se potýkal s finančními problémy. Paradoxem je, že dnes jeho díla lámou rekordy ve sběratelských aukcích.

Klepněte pro větší obrázek
Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Kromě řady portrétů fotografoval i krajinu a v rámci velké státní zakázky také francouzskou architekturu. Navzdory společenskému úspěchu (byl oficiálním fotografem Napoleona III.) jeho ateliér finančně neprosperoval a umělec byl nucen před věřiteli opustit zemi, kde zanechal ženu a děti. Poté cestoval a rozhodně si nemohl stěžovat na nezajímavý život – fotografoval mimo jiné Giuseppe Garibaldiho a budoucího krále Edwarda VII. Nakonec se usadil v Alexandrii, kde dožil v relativní chudobě jako učitel kreslení.

Klepněte pro větší obrázek
Briga v měsíčním svitu, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Pro své inovativní přístupy ve fotografické technice a pedagogickou činnost je považován za nejvýznamnějšího francouzského fotografa 19. století. Mezi jeho fotografiemi najdeme i unikáty jako je industriální krajina v padesátých letech 19. století, fotografie přímořské krajiny vzniklé kombinací dvou negativů (kompenzoval tím nedostatky soudobých materiálů) nebo dokumenty z vojenského cvičení.

Je paradoxní, že díla umělce, který musel prchnout ze své vlasti před dluhy, se dnes v aukcích prodávají za značné sumy. Fotografie Velká vlna v roce 1999, kdy byla vydražena za 507.500 liber, obsadila první příčku žebříčku nejdražších fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Velká vlna, Sète, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Prej to tak bývá, většinou to ale tvrdí ti, … zamekf 18. 5. 2012, 13:14

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.