DIGIarena.e15.cz

Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Společenský úspěch nemusí jít vždy ruku v ruce s úspěchem komerčním. Francouzský fotograf Gustave Le Gray je právě takovým příkladem.
Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Jako řada jiných významných postav z počátků fotografie byl i Jean-Baptiste Gustave Le Gray (30. srpen 1820 – 30. červenec 1884) původním povoláním malíř. Po svých prvních malířských výstavách (1848, 1853) však definitivně přešel k fotografii.

Tu již několik let provozoval (v podobě daguerreotypie – od r. 1847). Ačkoliv fotografoval elitu společnosti, sám se potýkal s finančními problémy. Paradoxem je, že dnes jeho díla lámou rekordy ve sběratelských aukcích.

Klepněte pro větší obrázek
Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Kromě řady portrétů fotografoval i krajinu a v rámci velké státní zakázky také francouzskou architekturu. Navzdory společenskému úspěchu (byl oficiálním fotografem Napoleona III.) jeho ateliér finančně neprosperoval a umělec byl nucen před věřiteli opustit zemi, kde zanechal ženu a děti. Poté cestoval a rozhodně si nemohl stěžovat na nezajímavý život – fotografoval mimo jiné Giuseppe Garibaldiho a budoucího krále Edwarda VII. Nakonec se usadil v Alexandrii, kde dožil v relativní chudobě jako učitel kreslení.

Klepněte pro větší obrázek
Briga v měsíčním svitu, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Pro své inovativní přístupy ve fotografické technice a pedagogickou činnost je považován za nejvýznamnějšího francouzského fotografa 19. století. Mezi jeho fotografiemi najdeme i unikáty jako je industriální krajina v padesátých letech 19. století, fotografie přímořské krajiny vzniklé kombinací dvou negativů (kompenzoval tím nedostatky soudobých materiálů) nebo dokumenty z vojenského cvičení.

Je paradoxní, že díla umělce, který musel prchnout ze své vlasti před dluhy, se dnes v aukcích prodávají za značné sumy. Fotografie Velká vlna v roce 1999, kdy byla vydražena za 507.500 liber, obsadila první příčku žebříčku nejdražších fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Velká vlna, Sète, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Prej to tak bývá, většinou to ale tvrdí ti, … zamekf 18. 5. 2012, 13:14

Další podobné články

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Nejstarší dochovaná fotografie amerického prezidenta – 1843

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Návštěvníci muzea během pořizování fotografie svého dítěte v rakvi, poškodili 800 let starý předmět!

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Budoucnost fotografie: Kam jsme se dostali a co bude dál?

Svět fotografie se v několika posledních letech mění obrovskou rychlostí. Ke slovu se dostávají nové technologie, a to i z oblastí, které zdánlivě nemají s fotografií nic společného. Jaká budoucnost čeká médium fotografie?

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.