DIGIarena.e15.cz

Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Společenský úspěch nemusí jít vždy ruku v ruce s úspěchem komerčním. Francouzský fotograf Gustave Le Gray je právě takovým příkladem.
Gustave Le Gray – ke slávě a (ne)úspěchu

Jako řada jiných významných postav z počátků fotografie byl i Jean-Baptiste Gustave Le Gray (30. srpen 1820 – 30. červenec 1884) původním povoláním malíř. Po svých prvních malířských výstavách (1848, 1853) však definitivně přešel k fotografii.

Tu již několik let provozoval (v podobě daguerreotypie – od r. 1847). Ačkoliv fotografoval elitu společnosti, sám se potýkal s finančními problémy. Paradoxem je, že dnes jeho díla lámou rekordy ve sběratelských aukcích.

Klepněte pro větší obrázek
Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Kromě řady portrétů fotografoval i krajinu a v rámci velké státní zakázky také francouzskou architekturu. Navzdory společenskému úspěchu (byl oficiálním fotografem Napoleona III.) jeho ateliér finančně neprosperoval a umělec byl nucen před věřiteli opustit zemi, kde zanechal ženu a děti. Poté cestoval a rozhodně si nemohl stěžovat na nezajímavý život – fotografoval mimo jiné Giuseppe Garibaldiho a budoucího krále Edwarda VII. Nakonec se usadil v Alexandrii, kde dožil v relativní chudobě jako učitel kreslení.

Klepněte pro větší obrázek
Briga v měsíčním svitu, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Pro své inovativní přístupy ve fotografické technice a pedagogickou činnost je považován za nejvýznamnějšího francouzského fotografa 19. století. Mezi jeho fotografiemi najdeme i unikáty jako je industriální krajina v padesátých letech 19. století, fotografie přímořské krajiny vzniklé kombinací dvou negativů (kompenzoval tím nedostatky soudobých materiálů) nebo dokumenty z vojenského cvičení.

Je paradoxní, že díla umělce, který musel prchnout ze své vlasti před dluhy, se dnes v aukcích prodávají za značné sumy. Fotografie Velká vlna v roce 1999, kdy byla vydražena za 507.500 liber, obsadila první příčku žebříčku nejdražších fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Velká vlna, Sète, foto: Gustave Le Gray, zdroj: Wikimedia Commons

Fotogalerie

Další informace

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Prej to tak bývá, většinou to ale tvrdí ti, … zamekf 18. 5. 2012, 13:14

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.