Karel Horký

Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Skončí Fujifilm, Olympus a Panasonic s výrobou fotoaparátů?

Výrobci fotoaparátů, kteří realizovali své zisky v segmentu jednoduchých kompaktů a chyběla jim nabídka ve vyšších třídách, mají existenční potíže. Zdá se, že systémové kompakty je nezachrání a zrcadlovky nemají.

77 Karel Horký 6.  1.  2014

Gayové, lesbičky a radost v Praze

Gayové, lesbičky a radost v Praze

V sobotu 18. srpna 2012 jsem dělal reportáž z Prague Pride. Protože tam byla opravdu výjimečná atmosféra a mnoho příležitostí pro reportážního fotografa, přináším vybrané snímky i postřehy z fotografování.

73 Karel Horký 21.  8.  2012

Špičkové fotografie z dovolené

Špičkové fotografie z dovolené

Fotografování na dovolené je nesnadnou disciplínou. Všechno je totiž jinak, než obvykle. Snímky z dovolené však mohou být špičkové, když si uvědomíte některé zákonitosti. Jaká to jsou?

13 Karel Horký 10.  7.  2012

6 ostrých způsobů doostření

6 ostrých způsobů doostření

Proč je z principu digitální fotografie nutné doostření snímků? Vyberte si sami způsob doostření a jeho správné nastavení pro vaše snímky. V Adobe Photoshopu.

5 Karel Horký 14.  6.  2012

Inteligentní funkce Photoshopu CS5 berou dech

Inteligentní funkce Photoshopu CS5 berou dech

Dvanáctá verze Adobe Photoshop CS5 přináší krom jiného dva špičkové nástroje, které s nevídanou lehkostí pomohou odstraňovat ze snímků nežádoucí prvky.

10 Karel Horký 11.  4.  2011

Jaké ohnisko zvolit pro reportážní objektiv

Jaké ohnisko zvolit pro reportážní objektiv

Styl práce reportážní a dokumentární fotografie je velmi závislý na typu použitého objektivu. Jak ovlivní ohnisková vzdálenost dojem z výsledné fotografie?

47 Karel Horký 29.  1.  2011

Bavte se Photoshopem

Bavte se Photoshopem

Photoshop je sofistikované programové vybavení pro vážnou práci. Abychom nebyli tak vážní, nabízíme dva postupy úprav fotografií pro zábavu.

48 Karel Horký 27.  11.  2010

Krásná fotografie?

Krásná fotografie?

Při posuzování fotografie je důležitá okolnost, zda byla krásná, zajímavá fotografovaná scéna nebo zda je taková fotografie. Jaký je váš autorský přínos?

38 Karel Horký 9.  9.  2010

Přechod (ve Photoshopu)

Přechod (ve Photoshopu)

Ojedinělé nálady vašich fotografií dosáhnete pomocí funkce Photoshopu „Mapovat na přechod“, ale pouze v kombinaci s dalšími jeho nástroji. Jak na to?

20 Karel Horký 19.  7.  2010

Šerosvit

Šerosvit

Šerosvit je spojován s malířstvím 16. století. Trochu provokativně jsem si dovolil tento výraz použít v souvislosti s fotografováním v nižších tóninách. Proč?

16 Karel Horký 18.  5.  2010

RAW: Zvolte expozici později

RAW: Zvolte expozici později

Formát RAW umožňuje provést dodatečnou korekci fotografie. V čem spočívá síla 16bitového zpracování snímků? Podívejme se i na rozdíly ve zpracování.

49 Karel Horký 5.  3.  2010

Jak fotografovat mlhu

Jak fotografovat mlhu

Mlha je výzvou pro fotografy, nejen krajináře, k zhotovení fotografií s neopakovatelnou atmosférou. Scéna s mlhou působí tajemně, záhadně i lyricky.

22 Karel Horký 10.  12.  2009

Trocha teorie nikoho nezabije

Trocha teorie nikoho nezabije

Pro fotografa není nejdůležitější v jeho tvůrčí činnosti typ fotoaparátu a ostatní technika, ale hledání tématu a pohledu na něj.

11 Karel Horký 18.  9.  2009

Fotografujeme siluety

Fotografujeme siluety

Siluety ve fotografii jsou nejen silným emotivním a výrazovým prostředkem, ale také expozičním a kompozičním oříškem. Přinášíme návod, jak je co nejlépe zachytit.

3 Karel Horký 24.  8.  2009

Ne mocná expoziční automatika

Ne mocná expoziční automatika

Správná expozice fotografie není jen techniký problém, ale skýtá velký potenciál pro zajímavé a tvůrčí fotografie.

13 Karel Horký 2.  7.  2009

Dominance v kompozici

Dominance v kompozici

Jednou z podmínek dobrého fotografování je znalost pravidel kompozice. Jakých pouček bychom se měli držet při uspořádávání scény v hledáčku?

11 Karel Horký 5.  5.  2009

Jízda v Camera RAW

Jízda v Camera RAW

Pravá jízda v Camera Raw nastane, když pochopíte logiku ovládacích prvků fotografie a budete je optimálním způsobem používat. Jak to (za)řídit ?

11 Karel Horký 20.  3.  2009

Formule 1 ve stáji RAW

Formule 1 ve stáji RAW

Program Camera Raw je mezi konvertory jako formule mezi auty. Jak nastavit formuli před jízdou, jak usednout za volant a jak se rozjet a jak zastavit?

35 Karel Horký 28.  1.  2009

Mistr RAW I

Mistr RAW I

Umožňuje–li váš fotoaparát zaznamenání datového souboru RAW k vytváření fotografií, nemáte důvod fotografovat v obrazovém formátu JPEG.

54 Karel Horký 4.  1.  2009

Expoziční bracketing: zbytečnost nebo nutnost?

Expoziční bracketing: zbytečnost nebo nutnost?

K čemu je a jak využít expoziční bracketing v praxi? Na tyto otázky se vám dnes pokusíme odpovědět.

13 Karel Horký 12.  11.  2008

Clona jako prvek kompozice

Clona jako prvek kompozice

Stanovení clony jako součásti expozice je mnohokrát popsané téma. Méně reflektovaný je fakt, že clona je významným prvkem kompozice.

31 Karel Horký 26.  9.  2008

Rozhodující okamžik

Rozhodující okamžik

Pro kvalitu reportážně – dokumentárních fotografií je zásadní okamžik záběru, který je v ideálním případě totožný s rozhodujícím okamžikem měnící se fotografované scény.

1 Karel Horký 2.  8.  2008

Výběry nově ve Photoshopu CS3

Výběry nově ve Photoshopu CS3

Přesný výběr je pro některé úpravy fotek zásadní. V programu Adobe Photoshop CS3 přibyl nástroj „Quick Selection Tool“.

Karel Horký 3.  7.  2008

Za snímače čistější a fotografie krásnější

Za snímače čistější a fotografie krásnější

Fotografové, kteří vlastní digitální zrcadlovku, neustále řeší problém čistoty snímače svého fotoaparátu.

31 Karel Horký 29.  5.  2008

Obraz v obraze

Obraz v obraze

Rozhodnete-li se fotografovat, musíte v hledáčku vybrat obraz scény, který zaznamenáte. Každý obraz zaznamenané scény totiž obsahuje nespočet obrázků.

1 Karel Horký 7.  5.  2008

Perspektiva – tvůrčí nástroj ve fotografii

Perspektiva – tvůrčí nástroj ve fotografii

Každá fotografie je výsledkem snahy autora o zobrazení trojrozměrné reality nebo představy na dvourozměrnou fotografii.

9 Karel Horký 12.  3.  2008

Přirozené světlo a volba námětu

Přirozené světlo a volba námětu

Přirozené světlo se mění spolu s oblačností. Mraky ovlivňují zásadním způsobem zdroj přirozeného světla, slunce.

10 Karel Horký 17.  1.  2008

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Každé roční období je pro fotografa výzvou. Nejinak je tomu v zimě, kdy máte možnost zaznamenat originální scény.

3 Karel Horký 6.  12.  2007

Nebojte se fotografovat kontrastní scény

Nebojte se fotografovat kontrastní scény

Ještě před nedávnem by muselo být v podtitulku napsáno: „vaše fotografie budou mít přepálené jasy a slité stíny“.

17 Karel Horký 8.  11.  2007

Fotografujte podzim!

Fotografujte podzim!

Podzimní příroda a její hra barev, dramaticky měnící se počasí a světelné podmínky, ranní mlhy, to jsou každým rokem výzvy pro fotografy krajináře.

3 Karel Horký 28.  9.  2007

Zaměřte na šedou tabulku

Zaměřte na šedou tabulku

Zaměřte váš fotoaparát na šedou tabulku a on se vám „odvděčí“ přesnou expozicí a správným podáním barev. Zbavíte ho složitých rozhodování.

9 Karel Horký 8.  8.  2007

Vytváření nové reality ve fotografii

Vytváření nové reality ve fotografii

Každý autor, který to myslí s fotografováním vážně, si dříve nebo později položí otázku „kde je hranice mezi reálnou a vytvořenou scénou?“

25 Karel Horký 26.  5.  2007

Jak pracují režimy prolnutí

Jak pracují režimy prolnutí

Ve Photoshopu je obvyklé, že k cíli vede několik postupů s poněkud odlišnými výsledky. Jednou z úprav je použití režimu prolnutí, ten umožňuje ovlivnit mnoho parametrů a výsledky jsou jedinečné.

7 Karel Horký 26.  4.  2007

Tvoříte své fotografie?

Tvoříte své fotografie?

Pokud zaznamenáte skutečnost kolem sebe, kterou vidí všichni, tak nic nevytváříte. Vnesením své stopy do fotografie dosáhnete toho, že se bude jevit jako záznam nové reality.

6 Karel Horký 2.  1.  2007

Využijte Photoshop na maximum

Využijte Photoshop na maximum

Ukážeme vám pokročilou práci s vrstvami, výhodu automatických funkcí i několik praktických zkratek. Pojďte se s námi poučit a zlepšit výsledky své práce.

14 Karel Horký 21.  11.  2006

Photoshopácké maličkosti

Photoshopácké maličkosti

V tomto článku se zaměříme na skryté funkce v hloubi Photoshopu, které vám usnadní práci a některé méně tradiční postupy. Vše platí pro Photoshop CS a mnoho i pro starší verze.

2 Karel Horký 10.  11.  2006

Správně zaostři a potom stiskni spoušť

Správně zaostři a potom stiskni spoušť

Povedená fotografie musí být zvládnuta po stránce obsahové i technické. Z technických parametrů je nejdůležitější správná expozice, tedy bohatost tónů a ostrost tam, kde má být. Nepřesnou expozici můžeme opravit v editoru, rozostření už je horší. Sebelepší snímek může být znehodnocen neostrostí.

12 Karel Horký 29.  9.  2006

Přemegapixelováno

Přemegapixelováno

Výrobci fotoaparátů se stále snaží o vyšší a vyšší rozlišení snímačů při zachování jejich plochy. Malý snímač je levnější a pro konstrukci přístroje výhodnější, velký počet megapixelů zase přitáhne více zákazníků.

50 Karel Horký 10.  7.  2006

Křivky – skalpel Photoshopu

Křivky – skalpel Photoshopu

Kdo v Photoshopu ovládne dialogové okno Křivky, může jemně upravovat fotografie pomocí „skalpelu“. Photoshop nabízí i jiná dialogová okna pro úpravu obrázků (úrovně, jas a kontrast, práh), ale to už upravujete fotografie pomocí „sekery“. Používat skalpel je samozřejmě složitější než tnout sekerou. Mnozí si svou práci bez dialogového okna Křivky nedovedou představit, jiné totéž okno odpuzuje. Tento článek má za cíl, abyste patřili do první skupiny uživatelů Photoshopu.

6 Karel Horký 15.  5.  2006

Posviťte si na senzitometrickou křivku

Posviťte si na senzitometrickou křivku

Objektiv fotoaparátu,stejně jako rohovka a čočka oka, vykresluje obraz. Snímací čip (nebo film) jako sítnice oka obrazovou informaci zaznamenává. U digitální fotografie (jako u oka) je nejdůležitější součástí fotoaparátu objektiv a obrazový snímač. Schopnost snímače zaznamenat obrazovou informaci charakterizuje senzitometrická křivka.

9 Karel Horký 17.  2.  2006