DIGIarena.e15.cz

Internetový Fotobazar=nejlepší místo na transakce z „druhé ruky“?

Nejrůznější bazary se na internetu množí jako houby po dešti, u těch zaměřených na fototechniku to platí dvojnásob. Z fotoaparátů se s příchodem digitálů stalo „masové“ zboží, svoji atraktivitou ne nepodobné mobilním telefonům. Prudce vzrůstající prodej fototechniky se tak zákonitě musel odrazit také v prodeji přístrojů „z druhé ruky“.
Internetový Fotobazar=nejlepší místo na transakce z „druhé ruky“?

Pokud jste si právě pořídili nový digitál a ten „starý“ (často jen několik měsíců) proto chcete prodat, musíte se především smířit s velmi výrazným poklesem jeho hodnoty. Ceny nových digitálních fotoaparátů jdou prudce dolů, přístroj podobné kategorie (dnes navíc s větším rozlišením snímače a dalšími vylepšeními) koupíte nyní často i za poloviční cenu než tomu bylo před pouhými dvěma lety. Výrobci přitom na trh chrlí nové a nové typy s přibližně roční periodicitou, přístroj je tak často „out“ již pár měsíců po jeho koupi. Na jeho fotografických kvalitách to však přitom většinou nic nemění – téma, jak často je vhodné měnit starý model za nový, by jistě vystačilo na samostatný článek (a také dlouhou polemiku).

Při prodeji fotoaparátu máte na výběr z několika možností. Předně to jsou klasické „kamenné“ bazary, ve většině z nich se však digitály zatím překvapivě moc neujaly. Mnohem více obchod „jede“ v internetových „bazarech“, v nichž se prodej resp. nákup uskutečňuje prostřednictvím klasické inzerce. Takových je v současné době spousta, některou z obdob naleznete také jako součást většiny fotografických webů – ten náš samozřejmě nevyjímaje. Existují však i speciální internetové servery zaměřené pouze na inzerci fototechniky, jedním z největších je u nás například www.fotobazar.cz. Splní očekávání, která vzbuzuje svojí ambiciózní adresou?

Klepněte pro větší obrázek
Úvodní stránka webu

Už na úvodní stránce webu se jde „rovnou na věc“ – největší část obsahuje nejaktuálnější inzeráty, řazené podle data vložení. Již zde je zřejmé, že server svoji primární funkci plní, denně zde přibude cca dvacet nových nabídek. Ty jsou řazeny přehledně, podle značky přístroje jsou dokonce pro lepší přehlednost doplněny patřičným logem. To by však většina uživatelů jistě ráda oželela, kdyby místo něj byl zobrazen údaj mnohem důležitější – cena přístroje. Musíte tak na inzerát kliknout a cenu vyčíst až z podrobnějších informací o prodávaném zboží (často si pak řeknete, že to byla škoda kliku…)

Výběr inzerátů můžete omezit pomocí horního menu, to by navíc však ještě mohlo obsahovat roletku pro hledání podle regionu nebo data vložení. K inzerátu je možno přiřadit také fotografii přístroje, čehož využívá bohužel jen asi čtvrtina prodávajících.

Klepněte pro větší obrázek
Detail prodávaného zboží

Pro možnost vložení inzerátu je potřeba se nejprve zaregistrovat, povinné položky jsou naštěstí omezené na minimum. Tlačítko pro přidání nabídky budete možná chvíli hledat – není umístěno v menu, ale poněkud nevýrazně nahoře nad zobrazenými inzeráty. Formulář pro vložení inzerátu je přehledný a neskrývá žádné záludnosti.

Klepněte pro větší obrázek
Formulář pro vložení inzerátu

Další položky hlavního menu (vlevo nahoře) nabízejí například Pracovní příležitosti – to však bohužel pouze teoreticky, neboť v současné době neobsahují ani jednu nabídku. Stejně tak rubrika Ztráty a nálezy se doposud příliš neujala, funkce Fotogalerie je rovněž více než symbolická – celkem obsahuje pouze asi 120 fotografií, jejíchž hodnocení se téměř nikdo neúčastní. Rčení o chcíplém psovi se trefně hodí také pro Diskuzní fórum. Vyplatí se však prohlédnout nabídku Odkazů, jež skrývá mnohé zajímavé weby.

Klepněte pro větší obrázek
Fotogalerie

Chvályhodná je snaha informovat o novinkách z oblasti digitální fototechniky, nadšení však opadne po zjištění, že nejnovější článek je starý téměř půl roku. I toto pak potvrzuje výsledný dojem z webu, jehož potenciál by vzhledem k „prestižní“ adrese mohl být mnohem větší, než pouhé zobrazování vložených inzerátů. Snaha zde kdysi očividně byla, což dokazují vytvořené rubriky i sympatická grafická úprava stránek. Provozovatel však jakoby na web postupem času zanevřel a ten dál žil již jen ze své podstaty.

Klepněte pro větší obrázek
Vzhledem k poslední aktualizaci téměř před půl rokem nelze název rubriky „Aktuálně“ chápat jinak než ironicky

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Zmeny Petr Freiberg 18. 10. 2005, 17:27
?? jan harek 14. 1. 2005, 09:12