DIGIarena.e15.cz

Intimní deník Nobuyoshi Arakiho

Kvůli kontroverzním fotografiím nemůže vystavovat vše co by chtěl a dokonce byl i zatčen. To je Nobuyoshi Araki a jeho ještěři.

Po nahlédnutí do pár knih, kde má Nobuyoshi Araki své fotografie, jsem měla dojem, že tento obrýlený pán je sexuchtivý šílenec, schovaný za maskou fotografa, tvářící se navíc dotčeně, když lidé jeho fotky zaměňují s pornografií – byť umělečtějšího rázu.

Mimochodem má zkušenost z knihkupectví s neznámým pánem mluví za vše: „Slečno, koukám, že vás zajímá Arakiho fotografie. Já mám taky rád asijské dívky…“

Klepněte pro větší obrázek 
Nobuyoshi Araki v akci

Knihy Nobuyoshi Arakiho jsou dobrým soustem pro nadšence erotických fotografií (tím nechci říct, že by jím pán byl), ale po hlubším prozkoumání jsem zjistila, že se uvnitř těchto knih vlastně skrývá obrovská samota a zvláštní melancholie.

Klepněte pro větší obrázek 
Nobuyoshi Araki

Nobuyoshi Araki se netají tím, že jeho fotografie jsou jakýmsi deníkem jeho života. Evropanovi dokážou jeho knihy (je jich více než 250) přiblížit život v Japonsku, resp. v Tokiu, kde se Nobuyoshi narodil, a kde celý život tvoří. Mnoho lidí má jeho jméno spojené s erotickými snímky spoutaných žen a málokdo už ví, že Araki kromě toho také dokumentuje tokijské ulice a lidi v nich, fotografuje květiny anebo – to je jeho specifická slabost – fotografuje nebe a mraky.

Klepněte pro větší obrázek 
foto: Nobuyoshi Araki

Bez fotoaparátu ani ránu

Dalo by se říct, že fotoaparát snímá vše, co Araki vidí, a co prožívá. V sérii Sentimental Journey, která v roce 1971 nastartovala jeho fotografickou kariéru, zachytil intimní chvíle se svou manželkou Yoko, když byli společně na svatební cestě. O 20 let později vznikla podobným způsobem série Winter Journey, který přibližuje dobu, kdy Yoko umírala na rakovinu. Dokonce ani poté, co zemřela v nemocnici, si s sebou Araki nezapomněl vzít fotoaparát. A stejně tak mu fotografování krátilo dlouhé chvíle v prvních osamělých dnech bez ženy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Snímky ze série Winter Journey, foto: Nobuyoshi Araki
 

Smrt je ostatně dalším důležitým tématem jeho snímků. „Vytvořit z něčeho dynamického statické je určitým způsobem smrt. Fotoaparát, fotografie samy o sobě evokují smrt. O smrti přemyslím i když fotím. Je to možná východní, buddhistické vnímání. Fotografii bylo souzeno, aby byla spojena se smrtí. Realita je barevná, ale v počátcích fotografie skutečnost zbavovala barevnosti a transformovala ji do černé a bílé. Barva je život, černá a bílá jsou smrt,“ říká Nobuyoshi Araki.

Není na škodu mít pár pravidel

Nobuyoshi Araki se narodil 25. května 1940 jako páté ze sedmi dětí. Jeho otec – majitel obchodu s japonskými tradičními botami zvanými geta – byl amatérským fotografem a není tudíž překvapením, že to byl právě on, kdo koupil malému Nobuyoshimu jeho první fotoaparát. Araki ze začátku fotografoval své spolužáky na základní škole, poté začal studovat fotografii a film v Chibu a po škole nastoupil do významné japonské reklamní agentury Dentsu, která mu dávala v jeho tvorbě volnou ruku. Zde potkal také svou budoucí ženu Yoko. Rok po vydání knihy Sentimental Journey Araki své místo v Dentsu opustil a stal se z něj fotograf na volné noze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
foto: Nobuyoshi Araki
 

Nobuyoshi Araki se od začátku ubíral směrem erotických fotografií, ostatně není divu, jako dítě totiž vyrůstal v části Tokia zvaném Minowa, které bylo velmi oblíbeným místem mnoha prostitutek. Nahota a vyzývavost pro něj byly tudíž přirozené věci. Mnohé jeho realistické fotografie tokijského podsvětí ale neušly cenzuře a je to právě Arakiho oblíbené Japonsko, kdo mu nejčastěji hází klacky pod nohy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
foto: Nobuyoshi Araki
 

Např. už v roce 1988 byl zastaven prodej časopisu Shashin Jidai kvůli pobuřujícím fotografiím v té době už známého, téměř padesátiletého chlapíka, Arakiho. V roce 1992 dostal pokutu 300 000 jenů, za to, že veřejně prezentuje své kontroverzní fotografie a o rok později byl dokonce zatčen kurátor jeho výstavy. Ale podobně perných situací zažil Araki povícero. Dnes už se snaží víceméně přizpůsobovat zákonům své země a v řadě děl provokativní intimní místa zabarvuje. „Není na škodu mít ve focení pár pravidel,“ říká. V Evropě a Americe se k jeho dílům staví mnohem otevřeněji.

Perverze či umění?

Araki využívá ve svých fotografiích tezchniky zvané. Bondáž (bondage) – svazování nahých dívek lany. Mimochodem v Japonsku je bondáž velmi oblíbenou erotickou technikou, v některých případech se jedná dokonce o specifické umění a jejich tvůrci bývají uctívaní se stejnou vážností jako např. zápasníci sumo. Araki k tomu říká: „ Můžu svázat ženské tělo, ale ženskou duši nespoutám.“ A ač se to Evropanovi může zdát nepochopitelné, tak pro Japonce je svázání těla jakýmsi obětováním.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
foto: Nobuyoshi Araki
 

Ale proč zdobí Araki dívčino spoutané tělo různými figurkami dinosaurů a ještěrů? „Jsem člověk, který potřebuje mít pořád společnost. Musím mít kolem sebe přátele, protože se často cítím osamělý. Tato monstra jsou moje alter ego. Znamenají touhu být v mých fotografiích. Jakoby oni byly součástí mého těla. Mám rád tyto dinosaury a toužím být stále s nimi a sbírat je. Je to sexuální touha,“ vysvětluje Araki.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
foto: Nobuyoshi Araki
 

Jak už bylo řečeno, tak na fotografiích Nobuyoshi Arakiho nenacházíme jenom nahé dívky, ale také různé květy exotických květin. Tyto snímky však nemají o mnoho menší erotický náboj, než snímky nahých žen. Sérií Vaginal Flowers Araki jen potvrzuje své osobité vidění světa, jakoby naznačoval, že i v nahotě jde o fantazii. Násilně přibarvené fotografie květin dávají ženskému klínu jiný rozměr, jakousi „třetí dimenzi“. To mohly ostatně posoudit i čeští diváci, když měl Nobuyoshi v roce 2005 retrospektivní výstavu v pražské Galerii Langhans.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Série Flower Rondo, foto: Nobuyoshi Araki
 

Bondage s Lady Gaga

Nobuyoshi Araki, od něhož se nechala spoutat také popová diva Lady Gaga, rád definuje své fotografie skrz ženy. „Ženy mi dávají život, proto je fotím. Pokud ženy jednoho dne zmizí z planety, doufám, že já zemřu dřív než se tak stane,“ říká. Tyto fotografie žen jsou u diváků nejoblíbenější.

Klepněte pro větší obrázek 
Lady Gaga, foto: Nobuyoshi Araki

Internet je plný „jeho“ spoutaných dívek, ale málokdo už ví, že Araki tyto snímky prokládá osamělými ulicemi města či mraků. Bystrému divákovi také neunikne, že na řadě snímků se objevuje kočka. Ta je jakýmsi tichým společníkem, stejně jako její pán Araki. Je to jen divák, který sleduje vášnivou scénu před sebou a přitom zůstává se svými pocity sám. Kočka vnáší do snímků další příběh, ale její přítomnost bychom mokli klidně zaměnit s Arakiho přítomností.

Klepněte pro větší obrázek 
foto: Nobuyoshi Araki

Více fotografií Nobuyoshi Arakiho naleznete na jeho webových stránkách.

Další článek




celkem 13 komentářů

Nejnovější komentáře

Osobně vnímám tento obraz Japonska poněkud o… David Obdržálek 12. 10. 2012, 23:10
Nejsem si jistý, jestli je to kalkulace, pro… Daemonius 12. 10. 2012, 17:07
Bondáž je takový skoro symbol Japonska, zven… Daemonius 12. 10. 2012, 17:05
Víte pane JJ. ona ta kalkulace by mohla fung… Hannah12 12. 10. 2012, 15:42
Ano, lehká podobnost s některými mými snímky… Daniel Wonder 12. 10. 2012, 14:56

Další podobné články

Díky videu můžete cestovat zdarma po celém světě

Díky videu můžete cestovat zdarma po celém světě

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.