DIGIarena.e15.cz

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Léto se blíží a spousta z vás se jistě chystá na zahraniční dovolené. Nejpohodlnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem je zajisté letadlo. Při letecké přepravě elektroniky je však třeba počítat s různými bezpečnostními omezeními.

​Letecká přeprava baterií se stále zpřísňuje a mnohdy je dosti složité vyznat se v neustále aktualizovaných pravidlech. Restrikce – omezení množství akumulátorů v balení, nabití na max. 30 %, zvýšené nároky na balení apod. – se týkají především dovozců Li-Ion baterií. Obchodníci proto v posledních letech mění logistiku a místo letadel stále častěji používají námořní přepravu.

Klepněte pro větší obrázek

Přísnější pravidla přepravy baterií a akumulátorů byla zavedena zejména z důvodu vyšší bezpečnosti pasažérů v osobních letadlech. V minulosti totiž došlo k několika případům exploze akumulátoru během letu. Zvláštní pozornost si vysloužil též problém vybuchujících baterií mobilu Samsungu Galaxy Note 7, s nímž vás mimochodem některé letecké společnosti vůbec nepustí na palubu letadla.

Omezení v přepravě baterií se týkají i osobní letecké dopravy. A právě tomuto tématu se v krátkém videu věnuje Jay. P. Morgan z webového magazínu Slanted Lens. Zabývá se sice především pravidly stanovenými americkou agenturou Transportation Security Administration, ale stejné principy obecně platí i pro evropskou letadlovou dopravu. Vždy je však nutné brát na zřetel drobné odlišnosti v nařízeních jednotlivých leteckých společností a před odletem si nastudovat jejich podmínky.

Autor videa rozděluje baterie do dvou kategorií, pro něž platí odlišné přepravní předpisy:

Alkalické baterie

Pro klasické alkalické články (AA/AA atd.) neplatí žádná omezení, do letadla si můžete vzít libovolné množství. Doporučuje se však uložení baterií v originálním obalu nebo speciálním boxu.

Klepněte pro větší obrázek

Lithium-iontové baterie

Výše zmíněné nešťastné exploze byly většině případů způsobené právě tímto typem akumulátoru. Důvodem je fakt, že baterie sestávají ze dvou částí, které jsou odděleny úzkým kouskem plastu. Jestliže se tento plast poškodí, dojde k výbuchu. Pravděpodobnost je sice velmi nízká – k tomuto selhání dochází u méně než jedné baterie z milionu, přesto byla zavedena bezpečnostní opatření.

Klepněte pro větší obrázek
  1. Baterie, které jsou součástí elektronického zařízení. Mohou být přepravovány v odbaveném i příručním zavazadle. Jejich maximální kapacita nesmí přesáhnou 160 Wh (dříve bylo maximem až 300 Wh), většinu je však kapacita nižší než 100 Wh.
  2. Náhradní baterie (platí i pro powerbanky). Mohou se přepravovat pouze v příručním zavazadle, aby nedošlo k jejich nežádoucím kontaktu a následné explozi, a jejich kapacita nesmí přesáhnout 100 Wh. Maximální počet náhradních baterií se liší podle přepravce, většinou je neomezené.
  3. Velkokapacitní baterie. Jedná se o akumulátory, jejichž kapacita přesahuje 100 Wh. Do letadla si můžete vzít pouze dvě baterie tohoto typu a jejich kapacita nikdy nesmí být vyšší než 160 Wh. Přepravovat je opět lze pouze v příručním zavazadle. U některých společností je nutné vyžádat si povolení předem.

Detailní podmínky přepravy baterií letadlem najdete na stránkách jednotlivých dopravců: SmartwingsLufthansaeasyJet.

Příprava baterií před odletem

Před letem je nutné baterie správně zabalit, zejména přepravujete-li jich větší množství. Zásadním krokem je ochrana pólů akumulátorů, jejichž vzájemný kontakt či kontakt s kovovými či jinými vodivými předměty by mohl způsobit zkrat. Baterie lze zabezpečit několika způsoby:

  • Přeprava baterie v originálním balení – blistru, krabičce atd.
  • Oblepení kontaktů elektrickou izolační páskou
  • Vložení baterie do uzavíracího plastového sáčku
Klepněte pro větší obrázek

S menšími akumulátory, jako jsou typické baterie do fotoaparátů, by při odbavení neměl být problém, nicméně lepší je být připraven na každou eventualitu.

Jaké máte zkušenosti s leteckou přepravou fotografické výbavy vy?

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Plně souhlasím s poznámkou, že co letiště, c… Luboš Bárta 24. 5. 2018, 13:50
Na letištích se příruční i odbavená zavazadl… Paw 24. 5. 2018, 13:04
Který blb by taky jezdil do komoušské Číny ?… Martin 24. 5. 2018, 11:49
Blbá blondýna by měla vědět, že baterky nesm… Martin 24. 5. 2018, 11:47
Re: Bohuzel ten clanek nerika pravdu, zadna … Boban 24. 5. 2018, 09:33

Další podobné články

Adonit Photogrip – stabilizace, stylus a dálková spoušť pro fotomobily

Adonit Photogrip – stabilizace, stylus a dálková spoušť pro fotomobily

Zeiss Otus 100 mm F1,4 – další bokeh master bude k dispozici na jaře

Zeiss Otus 100 mm F1,4 – další bokeh master bude k dispozici na jaře

Holga Printer: instantní tiskárna s ručním pohonem

Holga Printer: instantní tiskárna s ručním pohonem

Fujifilm Instax Square SQ20 – upgrade hybridního digitálu

Fujifilm Instax Square SQ20 – upgrade hybridního digitálu

Photokina 2018: Budoucnost bez zrcátka? Jeden bajonet pro všechny?

Photokina 2018: Budoucnost bez zrcátka? Jeden bajonet pro všechny?

Letošní veletrh s fotografickou technikou v Kolíně nad Rýnem je za námi. Nabízí se proto otázka, co nového přinesl, jaké trendy převládly a co fanouškům fotografie naznačil do budoucnosti.

Fotíte na film? Vytiskněte si rozlišovadlo citlivosti

Fotíte na film? Vytiskněte si rozlišovadlo citlivosti

Pictar Pro povýší fotografování mobilem na další úroveň

Pictar Pro povýší fotografování mobilem na další úroveň

Izraelsko-britská společnost Miggo uveřejnila na crowdfundingovém Kickstarteru kampaň na financování jejího nejnovějšího příslušenství pro chytré mobilní telefony zvané Pictar Pro.

Unikátní objektiv s trojúhelníkovým bokehem je na prodej

Unikátní objektiv s trojúhelníkovým bokehem je na prodej