DIGIarena.e15.cz

Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Letní měsíce jsou obdobím, které přímo vybízí k procházkám nejen krajinou, ale také městem a jeho zákoutími. Streetfotografie je přesně tím žánrem, který je pro městské procházky ideální – jak na ni?
Jak dosáhnout lepších výsledků při streetfotografii?

Streetfotografie a reportážní fotka jsou velmi podobné žánry, které se od sebe liší především pozicí fotografa vůči dění a také způsobem hledání záběrů. U reportáže jde většinou o dokumentaci nějaké akce, streetfoto je většinou o hledání zajímavé kompozice.

Základním předpokladem pro povedenou streetfotografii je vhodná technika – a ačkoliv zastáváme názor, že na technice nezáleží, tak zrovna u tohoto fotožánru je ideální mít fotoaparát, který je pokud možno nenápadný, má rychlé reakce na stisk spouště i při ostření a je doplněn vhodným objektivem.

Právě na vhodném objektivu a jeho úhlu záběru je obvykle streetfoto založeno – ideální je používat efektivní ohniska v rozsahu 24–50 mm. Delší objektiv už bude mít příliš úzký úhel záběru, širší naopak výrazné zkreslení, což ale nemusí být vždy na škodu. Dobrá světelnost umožní pracovat nejen s menší hloubkou ostrosti, ale také s kratším časem, který je pro streetfoto ideální. Pozor však na velmi slunečné dny, tehdy budete možná muset zapojit do práce i neutrální šedý filtr.

Fotografování z pohledu práva

Fotografování z pohledu práva

Fotografovat na veřejných prostranstvích s sebou nese značné nároky nejen na ostražitost a pohotovost fotografa, ale je ošemetné také z pohledu práva zobrazených osob – podrobněji se o tom dočtete na následujících řádcích.

Hlavním cílem streetfotografie je dostat do ní emoce, které pak vyvolají další emoce u diváků. Velmi pěkně shrnul přístup ke streetfotografii Eric Kim – fotograf a učitel z Kalifornie.

Řečeno výčtem v bodech, je podle Kima důležité následující:

  1. pracujte s gesty a výrazem
  2. zaměřte se na detaily
  3. využijte perspektivu širokého záběru
  4. zkuste navodit tajemnou atmosféru
  5. pracujte s kontrastem mezi objekty
  6. oči jsou oknem do duše – zachyťte je na snímku
  7. dopřejte divákům zajímavého momentu – třešničky na dortu

Aby toho nebylo málo, přidává Kim také další patnáct tipů a triků pro lepší streetfoto, takže se můžete nechat inspirovat a vyrazit do víru města.

Jaký je váš osvědčený postup při fotografování ulice? Máte osvědčené postupy, jak například komunikovat s lidmi, které fotografujete?

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?