DIGIarena.e15.cz

Jak fotografovat portrét

Portrétní fotografie je jedním z nejrozšířenějších témat především mezi amatérskými fotografy. V našem okolí je spousta zajímavých osob, které by stály za vyfocení. Vyfotit je ale tak, aby byla fotka dobrá a aby měla atmosféru, nemusí být úplně jednoduché.

Obecné postupy a pravidla jsou zažité prakticky ve všech fotografických žánrech z jednoho prostého důvodu – fungují na diváka. A to je to nejdůležitější, fotografie musí zaujmout diváka natolik, aby u ní chvíli setrval a prohlédl si ji.

Toho dosáhnete pouze tehdy, bude-li ze snímku čišet atmosféra a obsah bude zobrazen pro lidské oko a vnímání přirozeným způsobem. Portrétní fotografie v sobě skrývá mnoho podob, od klasického portrétu kdy je na snímku pouze obličej portrétovaného, přes polocelek, kdy fotografujete prakticky polovinu postavy až po detaily se specifickým úhlem záběru a ořezem.

Klepněte pro větší obrázek
Všimněte si dokonale propracovaných a ostrých vrásek na obličeji starce, vhodně zvolená expozice a převod do černobílé udělají atmosféru snímku ještě silnější. Foto: sxc.hu

Každému se bude líbit něco jiného a experimentům se nemají klást meze, což je jenom dobře. Při focení se tedy nevažte a zkoušejte různé pozice úhly záběru a ohniska. Nemusíte se nutně držet rad, které najdete, doporučuji však tyto rady a tipy vyzkoušet alespoň jednou. Mnohdy vám totiž otevřou oči a zjistíte, že fotit konkrétní věc určitým způsobem přináší kýžený výsledek rychleji.

Technika pro portét

U portrétní fotografie je nejdůležitější vhodné světlo a příjemně naladěná portrétovaná osoba. Technika je pouze nástrojem, který vám usnadňuje práci. Není proto možné říct, že s konkrétním fotoaparátem bude fotka vždycky dobrá. Fotograf do fotky promítá s konkrétním záměrem své zkušenosti a pohled na svět.

Obecně je však možné konstatovat, že nejvhodnějším nástrojem bude pro fotografování zrcadlovka, a to z několika důvodů. Zrcadlovky mají ve srovnání s kompakty vyšší dynamický rozsah, takže zachytí širší škálu světel a stínů, což vede k plynulejším přechodům na scéně. Mnohem výraznější je ale fakt, že u zrcadlovek jsou použity mnohem větší snímače než u kompaktů. Větší snímač umožňuje pracovat s hloubkou ostrosti jako s výtvarným nástrojem a oddělit tak snáze hlavní objekt od okolí tím, že pozadí nebude zcela ostré.

Klepněte pro větší obrázek
Použití delšího ohniska není v případě portrétu samoúčelné, široké ohnisko objektivu s sebou totiž nutně nese zkreslení obrazu, které je v případě portrétu nežádoucí neboť deformuje tváře a je pro něj charakteristické soudkovité zkreslení. Foto: autor

U digitálních kompaktů je hloubka ostrosti velká, takže s rozostřeným pozadím příliš nepočítejte, pokud byste se o něj však chtěli pokusit, doporučuji nastavit co nejmenší clonové číslo a zároveň použít nejdelší ohnisko objektivu, u kterého ještě budete mít jistotu, že udržíte fotoaparát pevně a nehrozí vám pohybová neostrost. Majitelé ultrazoomů jsou v mírné výhodě, rozsah jejich objektivů je totiž dostatečně velký na to, aby u nejdelších ohnisek bylo pozadí hlavního objektu rozostřené, bohužel to s sebou nese nevýhodu větší vzdálenosti od fotografované scény.

Ještě z dob analogové fotografie se zažilo označení „portrétní objektiv“ pro skla s ohniskovou vzdáleností 85 až 135 mm. Přechod k digitálnímu způsobu práce na tom nic nemění, protože obraz je při těchto ohniscích bez zkreslení a umožňuje zachytit přesně tu část těla, která je pro nás stěžejní, při zachování dostatečného ale nepříliš velkého odstupu od portrétovaného.

navštivte naši galerii, kde najdete samostatnou kategorii portréty

Vhodné prostředí a atmosféra

V závislosti na tom, koho fotografujete, vybírejte i vhodné prostředí. Obecně je možné nalézt dvě polohy portrétní fotografie, buďto jsou to portréty osob v exteriérech, atelieru či jiném interiéru anebo naopak v jejich přirozeném prostředí například při práci či zábavě.

Portrétování osob v jejich přirozeném prostředí dodá snímku konkrétní rámec a navíc se budou cítit uvolněně. Právě uvolněnost je na snímku tím nejdůležitějším prvkem, který tvoří atmosféru. Strnulé pózy, kdy portrétovaný čeká na cvaknutí spouště, nejsou příliš ideální.

Klepněte pro větší obrázek
Při fotografování portrétů můžete využít techniku high key, která spočívá v přeexponování scény a ve snaze o co nejsvětlejší snímek -v případě portrétů je takový snímek pro diváka velmi přitažlivý. Foto: Martin Haburaj

Velmi důležité je, zvláště když fotografujete ve větší skupince lidí, aby si objekty vašeho zájmu zvykly na to, že je chcete fotografovat. Ještě než začnete na ostro exponovat, vytáhněte si foťák a dělejte, že už fotografujete. Jednak si vyzkoušíte různé typy záběru a úhly pohledu, zjistíte, jestli se nemusíte přesunout, jestli například není potřeba upravit okolí (posunout květinu, sundat ze stolu vysokou sklenici apod.) a v neposlední řadě také můžete otestovat expozici a zvolit nejvhodnější kombinaci času, clony a citlivosti. Fotografovaný si během toho zvykne na přítomnost fotoaparátu a po čase na něj zapomene, v ten okamžik přichází vaše chvíle a můžete ulovit ty nejlepší záběry.

  Klepněte pro větší obrázek
Oproti tomu technika low key se snaží o snímek tmavý pouze s několika málo detaily. Foto: Malber

Kompozice

Stran kompozice existuje několik pouček, které by měly být dodržovány, osobně si však myslím, že nejdůležitější jsou dvě, možná tři z nich. Na každé portrétní fotografii by měly být vidět oči, ať už se dívají do objektivu (což je ideální) anebo se dívají jinam. Portrét bez očí zkrátka není portrétem a na diváka bude působit divně.

Při komponování snímku a fotografování portrétu z profilu by mělo být na fotografii na straně, kam míří pohled osoby více místa. V opačném případě se totiž portrétovaný dívá jakoby ven z fotografie, což je velmi nepřirozené a pro diváka znervózňující, neboť neví, na co se dotyčná osoba dívá. Mnoho fotografů říká, že by u portrétů měla být zakázána středová kompozice, s názorem nesouhlasím, ale je třeba jí využívat s rozvahou a pouze v některých případech.

Klepněte pro větší obrázek
Dobrou kompozice tohoto snímku kazí hned dvě chyby, jednak uříznutý levý loket a také nevhodný odlesk v brýlích, který na sebe strhává pozornost.

V neposlední řadě je třeba kontrola okolí portrétovaného. Ještě než stisknete spoušť, prohlédněte si celý záběr, není nic horšího, než větev stromu rostoucí z hlavy, useknutá špička nosu, protože stojíme příliš blízko anebo čůrající pes na pozadí vedle ucha fotografovaného.

 

Cesta k portrétu

  • vytáhněte digitál a dělejte, že fotíte, aby si okolí na přítomnost fotoaparátu zvyklo
     
  • vytvořte si několik záběrů nanečisto, abyste zjistili vhodnou expozici
  • vypněte blesk, případně přibleskněte odrazem o strop či stěnu, přímý záblesk dělá plochý obličej a nepříjemné odlesky na něm
  • aktivujte sériové snímání, eliminujete tím riziko, že vám uteče ideální záběr
  • v případě potřeby upravte okolí nebo změňte pozici pro lepší záběr
  • zaměřte se na oči portrétovaného, na ně také ostřete, v případě nedostatku světla raději zvolte ruční ostření se zvětšením části obrazu, než oslňující paprsek autofokusu
  • zkontrolujte kompozici a možné rušivé prvky na snímku a teprve poté fotografujte
  • obvykle se vyplatí exponovat dva až tři snímky těsně po sobě, pokud si vás portrétovaný v průběhu všimne, máte šanci zachytit ve tváři přirozený moment překvapení
 

Úhel záběru by měl být přirozený, tj. přibližně ze stejné výšky jako je výška portrétovaného. Můžete samozřejmě zkusit i záběry z nadhledu či podhledu, nese to však svá rizika, například při podhledu se velmi často stává, že nosní dírky se jakoby zvětší, což jistě portrétované osoby příliš nepotěší. Naopak při nadhledu působí hlava příliš velká ve srovnání se zbytkem těla.

Klepněte pro větší obrázek 
Netradiční kompozice je to, co stoprocentně zaujme, foto: rabarik

Ostření

Pomineme-li to, že má být portrét správně exponovaný, pak je nejdůležitějším prvkem celého fotografování ostření. Ať už budete ostřit ručně či automaticky, je potřeba vždy ostřit na oči. To je totiž místo, kam se bude divák koukat nejdříve. Při ostření je třeba dávat pozor na dvě věci, jednak je to hloubka ostrosti a místo, kam ostříme. S rostoucí hloubkou ostrosti klesá riziko toho, že bude fotografie špatně zaostřená, nicméně je-li požadavkem maximální oddělení od okolí, pak je logické, že budete používat menší clonu, která s sebou nese menší hloubku ostrosti.

stejně jako portrét, i glamour fotografie může být inspirativní

Druhou věcí je pak způsob ostření, u portrétu ostřete vždy až poté, co si snímek zkomponujete, pokud byste nejprve zaostřili a poté dokončili kompozici s tím, že změníte úhel záběru, vystavujete se riziku, že nebude snímek správně zaostřený. I minimální změna polohy fotoaparátu má při malé hloubce ostrosti a větší ohniskové vzdálenosti poměrně značný vliv na výsledný snímek.

A na závěr praktická ukázka jakého výsledku dosáhnete při fotografování na slunci a ve stínu.

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Dovolte, abych opravil jeden omyl ve vašem t… Stanislav Souček 24. 1. 2016, 19:17
Podívejte se na článek <a rel="nofollow" hre… Filip Obr 2. 7. 2014, 19:35
Jak nastavit fotoaparát, když fotím portrét?… Filip Obr 2. 7. 2014, 19:33
no ako tiez som sa pobavil na tych radach. h… atomic 28. 10. 2013, 10:49
High key není o přeexpozici, ale rovnoměrném… Mirek_ 24. 8. 2013, 17:50

Další podobné články

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Začíná léto, čas dovolených, odpočinku a také spousty cestovních zážitků. S tím vším je spojené samozřejmě kromě relaxu, i zachycení vzpomínek pomocí fotek nebo videí. Ne vždy se však podaří udělat video líbivé a zábavné.

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

5 jednoduchých tipů pro lepší fotografie koček

Kočky jsou úžasná a zábavná stvoření. V jistých ohledech ale může být jejich fotografování více než složité. Těchto pět užitečných tipů pomůže zachytit kočky o něco snadněji.

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Snímek ploché krajiny bez hloubky, obrovský nos a malinké uši fotografované osoby... S takovými záběry už jste se určitě nejednou setkali. Jak tyto deformace vznikají a kdo za ně může?

5 nejčastějších komunikačních omylů při fotografování portrétů

5 nejčastějších komunikačních omylů při fotografování portrétů

Udělat kvalitní portrétní fotografie vyžaduje spoustu profesních zkušeností, nejen fotografických, ale i psychologických. Chcete-li dostáhnout dokonalého portrétu, je velmi důležitá i správná komunikace i s focenou osobou.

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Jak bezpečně přepravovat letadlem baterie do fotoaparátů

Léto se blíží a spousta z vás se jistě chystá na zahraniční dovolené. Nejpohodlnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem je zajisté letadlo. Při letecké přepravě elektroniky je však třeba počítat s různými bezpečnostními omezeními.

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

10 základních kroků k tvorbě časosběrného videa

Téměř každý moderní fotoaparát je vybaven režimem časosběrného snímání. Tato funkce však mnohdy zůstává nevyužita, přestože tvorba tzv. timelapse není nic složitého. Stačí pár základních znalostí a troška trpělivosti...

4 tipy pro natočení lepšího videa pomocí telefonu

4 tipy pro natočení lepšího videa pomocí telefonu

I když konkrétně nejnovější iPhony umí pořizovat videozáznam o kvalitě 4K při 60 snímcích za sekundu, neznamená to, že výsledky musí být nekompromisně kvalitní. Záleží totiž i na vašem přístupu k natáčení samotného videa.

Sigma Art se rozšiřuje o dva nové objektivy – makro a světelný portréťák

Sigma Art se rozšiřuje o dva nové objektivy – makro a světelný portréťák