DIGIarena.e15.cz

Jak fotografovat portrét

Portrétní fotografie je jedním z nejrozšířenějších témat především mezi amatérskými fotografy. V našem okolí je spousta zajímavých osob, které by stály za vyfocení. Vyfotit je ale tak, aby byla fotka dobrá a aby měla atmosféru, nemusí být úplně jednoduché.

Obecné postupy a pravidla jsou zažité prakticky ve všech fotografických žánrech z jednoho prostého důvodu – fungují na diváka. A to je to nejdůležitější, fotografie musí zaujmout diváka natolik, aby u ní chvíli setrval a prohlédl si ji.

Toho dosáhnete pouze tehdy, bude-li ze snímku čišet atmosféra a obsah bude zobrazen pro lidské oko a vnímání přirozeným způsobem. Portrétní fotografie v sobě skrývá mnoho podob, od klasického portrétu kdy je na snímku pouze obličej portrétovaného, přes polocelek, kdy fotografujete prakticky polovinu postavy až po detaily se specifickým úhlem záběru a ořezem.

Klepněte pro větší obrázek
Všimněte si dokonale propracovaných a ostrých vrásek na obličeji starce, vhodně zvolená expozice a převod do černobílé udělají atmosféru snímku ještě silnější. Foto: sxc.hu

Každému se bude líbit něco jiného a experimentům se nemají klást meze, což je jenom dobře. Při focení se tedy nevažte a zkoušejte různé pozice úhly záběru a ohniska. Nemusíte se nutně držet rad, které najdete, doporučuji však tyto rady a tipy vyzkoušet alespoň jednou. Mnohdy vám totiž otevřou oči a zjistíte, že fotit konkrétní věc určitým způsobem přináší kýžený výsledek rychleji.

Technika pro portét

U portrétní fotografie je nejdůležitější vhodné světlo a příjemně naladěná portrétovaná osoba. Technika je pouze nástrojem, který vám usnadňuje práci. Není proto možné říct, že s konkrétním fotoaparátem bude fotka vždycky dobrá. Fotograf do fotky promítá s konkrétním záměrem své zkušenosti a pohled na svět.

Obecně je však možné konstatovat, že nejvhodnějším nástrojem bude pro fotografování zrcadlovka, a to z několika důvodů. Zrcadlovky mají ve srovnání s kompakty vyšší dynamický rozsah, takže zachytí širší škálu světel a stínů, což vede k plynulejším přechodům na scéně. Mnohem výraznější je ale fakt, že u zrcadlovek jsou použity mnohem větší snímače než u kompaktů. Větší snímač umožňuje pracovat s hloubkou ostrosti jako s výtvarným nástrojem a oddělit tak snáze hlavní objekt od okolí tím, že pozadí nebude zcela ostré.

Klepněte pro větší obrázek
Použití delšího ohniska není v případě portrétu samoúčelné, široké ohnisko objektivu s sebou totiž nutně nese zkreslení obrazu, které je v případě portrétu nežádoucí neboť deformuje tváře a je pro něj charakteristické soudkovité zkreslení. Foto: autor

U digitálních kompaktů je hloubka ostrosti velká, takže s rozostřeným pozadím příliš nepočítejte, pokud byste se o něj však chtěli pokusit, doporučuji nastavit co nejmenší clonové číslo a zároveň použít nejdelší ohnisko objektivu, u kterého ještě budete mít jistotu, že udržíte fotoaparát pevně a nehrozí vám pohybová neostrost. Majitelé ultrazoomů jsou v mírné výhodě, rozsah jejich objektivů je totiž dostatečně velký na to, aby u nejdelších ohnisek bylo pozadí hlavního objektu rozostřené, bohužel to s sebou nese nevýhodu větší vzdálenosti od fotografované scény.

Ještě z dob analogové fotografie se zažilo označení „portrétní objektiv“ pro skla s ohniskovou vzdáleností 85 až 135 mm. Přechod k digitálnímu způsobu práce na tom nic nemění, protože obraz je při těchto ohniscích bez zkreslení a umožňuje zachytit přesně tu část těla, která je pro nás stěžejní, při zachování dostatečného ale nepříliš velkého odstupu od portrétovaného.

navštivte naši galerii, kde najdete samostatnou kategorii portréty

Vhodné prostředí a atmosféra

V závislosti na tom, koho fotografujete, vybírejte i vhodné prostředí. Obecně je možné nalézt dvě polohy portrétní fotografie, buďto jsou to portréty osob v exteriérech, atelieru či jiném interiéru anebo naopak v jejich přirozeném prostředí například při práci či zábavě.

Portrétování osob v jejich přirozeném prostředí dodá snímku konkrétní rámec a navíc se budou cítit uvolněně. Právě uvolněnost je na snímku tím nejdůležitějším prvkem, který tvoří atmosféru. Strnulé pózy, kdy portrétovaný čeká na cvaknutí spouště, nejsou příliš ideální.

Klepněte pro větší obrázek
Při fotografování portrétů můžete využít techniku high key, která spočívá v přeexponování scény a ve snaze o co nejsvětlejší snímek -v případě portrétů je takový snímek pro diváka velmi přitažlivý. Foto: Martin Haburaj

Velmi důležité je, zvláště když fotografujete ve větší skupince lidí, aby si objekty vašeho zájmu zvykly na to, že je chcete fotografovat. Ještě než začnete na ostro exponovat, vytáhněte si foťák a dělejte, že už fotografujete. Jednak si vyzkoušíte různé typy záběru a úhly pohledu, zjistíte, jestli se nemusíte přesunout, jestli například není potřeba upravit okolí (posunout květinu, sundat ze stolu vysokou sklenici apod.) a v neposlední řadě také můžete otestovat expozici a zvolit nejvhodnější kombinaci času, clony a citlivosti. Fotografovaný si během toho zvykne na přítomnost fotoaparátu a po čase na něj zapomene, v ten okamžik přichází vaše chvíle a můžete ulovit ty nejlepší záběry.

  Klepněte pro větší obrázek
Oproti tomu technika low key se snaží o snímek tmavý pouze s několika málo detaily. Foto: Malber

Kompozice

Stran kompozice existuje několik pouček, které by měly být dodržovány, osobně si však myslím, že nejdůležitější jsou dvě, možná tři z nich. Na každé portrétní fotografii by měly být vidět oči, ať už se dívají do objektivu (což je ideální) anebo se dívají jinam. Portrét bez očí zkrátka není portrétem a na diváka bude působit divně.

Při komponování snímku a fotografování portrétu z profilu by mělo být na fotografii na straně, kam míří pohled osoby více místa. V opačném případě se totiž portrétovaný dívá jakoby ven z fotografie, což je velmi nepřirozené a pro diváka znervózňující, neboť neví, na co se dotyčná osoba dívá. Mnoho fotografů říká, že by u portrétů měla být zakázána středová kompozice, s názorem nesouhlasím, ale je třeba jí využívat s rozvahou a pouze v některých případech.

Klepněte pro větší obrázek
Dobrou kompozice tohoto snímku kazí hned dvě chyby, jednak uříznutý levý loket a také nevhodný odlesk v brýlích, který na sebe strhává pozornost.

V neposlední řadě je třeba kontrola okolí portrétovaného. Ještě než stisknete spoušť, prohlédněte si celý záběr, není nic horšího, než větev stromu rostoucí z hlavy, useknutá špička nosu, protože stojíme příliš blízko anebo čůrající pes na pozadí vedle ucha fotografovaného.

 

Cesta k portrétu

  • vytáhněte digitál a dělejte, že fotíte, aby si okolí na přítomnost fotoaparátu zvyklo
     
  • vytvořte si několik záběrů nanečisto, abyste zjistili vhodnou expozici
  • vypněte blesk, případně přibleskněte odrazem o strop či stěnu, přímý záblesk dělá plochý obličej a nepříjemné odlesky na něm
  • aktivujte sériové snímání, eliminujete tím riziko, že vám uteče ideální záběr
  • v případě potřeby upravte okolí nebo změňte pozici pro lepší záběr
  • zaměřte se na oči portrétovaného, na ně také ostřete, v případě nedostatku světla raději zvolte ruční ostření se zvětšením části obrazu, než oslňující paprsek autofokusu
  • zkontrolujte kompozici a možné rušivé prvky na snímku a teprve poté fotografujte
  • obvykle se vyplatí exponovat dva až tři snímky těsně po sobě, pokud si vás portrétovaný v průběhu všimne, máte šanci zachytit ve tváři přirozený moment překvapení
 

Úhel záběru by měl být přirozený, tj. přibližně ze stejné výšky jako je výška portrétovaného. Můžete samozřejmě zkusit i záběry z nadhledu či podhledu, nese to však svá rizika, například při podhledu se velmi často stává, že nosní dírky se jakoby zvětší, což jistě portrétované osoby příliš nepotěší. Naopak při nadhledu působí hlava příliš velká ve srovnání se zbytkem těla.

Klepněte pro větší obrázek 
Netradiční kompozice je to, co stoprocentně zaujme, foto: rabarik

Ostření

Pomineme-li to, že má být portrét správně exponovaný, pak je nejdůležitějším prvkem celého fotografování ostření. Ať už budete ostřit ručně či automaticky, je potřeba vždy ostřit na oči. To je totiž místo, kam se bude divák koukat nejdříve. Při ostření je třeba dávat pozor na dvě věci, jednak je to hloubka ostrosti a místo, kam ostříme. S rostoucí hloubkou ostrosti klesá riziko toho, že bude fotografie špatně zaostřená, nicméně je-li požadavkem maximální oddělení od okolí, pak je logické, že budete používat menší clonu, která s sebou nese menší hloubku ostrosti.

stejně jako portrét, i glamour fotografie může být inspirativní

Druhou věcí je pak způsob ostření, u portrétu ostřete vždy až poté, co si snímek zkomponujete, pokud byste nejprve zaostřili a poté dokončili kompozici s tím, že změníte úhel záběru, vystavujete se riziku, že nebude snímek správně zaostřený. I minimální změna polohy fotoaparátu má při malé hloubce ostrosti a větší ohniskové vzdálenosti poměrně značný vliv na výsledný snímek.

A na závěr praktická ukázka jakého výsledku dosáhnete při fotografování na slunci a ve stínu.

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Dovolte, abych opravil jeden omyl ve vašem t… Stanislav Souček 24. 1. 2016, 19:17
Podívejte se na článek <a rel="nofollow" hre… Filip Obr 2. 7. 2014, 19:35
Jak nastavit fotoaparát, když fotím portrét?… Filip Obr 2. 7. 2014, 19:33
no ako tiez som sa pobavil na tych radach. h… atomic 28. 10. 2013, 10:49
High key není o přeexpozici, ale rovnoměrném… Mirek_ 24. 8. 2013, 17:50

Další podobné články

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

Jak používat doplňkový záblesk při fotografování v exteriéru

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

5 profesionálních tipů jak uspět na Instagramu!

Instagram není jen místo pro publikování fotografií, už nyní je čtvrtou největší sociálních sítí na světě, a původní záměr značně přerostl. Stal se z něj i důležitý nástroj pro profesionální fotografy, kteří na něm mohou oslovit miliony uživatelů.

Naučte se fotografovat s Canonem

Naučte se fotografovat s Canonem

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

10 věcí, které byste měli udělat, než vyrazíte fotit s novým digitálem

Nový fotoaparát je pro mnoho z nás hračkou, která si zaslouží perfektní péči aby nás mohla svými výkony těšit pokud mono co nejdelší dobu. Ovšem nový digitál s sebou nese také nové funkce, ergonomii a ovládání, které není radno podceňovat.

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Má váš domácí mazlíček tmavou srst? Žádný problém!

Vinou tmavé srsti se většina domácích zvířat fotografuje značně obtížně. Výsledná fotka totiž často vychází jako tmavá šmouha a to obzvláště, pokud je fotografujete mobilem nebo levným kompaktem. Poradíme, jak dosáhnout lepších výsledků

7 pomůcek, které vám ulehčí fotografický život

7 pomůcek, které vám ulehčí fotografický život

Každý máme své berličky, o které se při nejrůznějších aktivitách můžeme opřít. A mezi takové činnosti patří také fotografování. Jaké příslušenství vám ušetří čas a ulehčí fotografickou práci?

Apple ukazuje kreativní způsoby fotografování pro iPhone X

Apple ukazuje kreativní způsoby fotografování pro iPhone X

Apple vydal pět nových videí, která učí uživatele iPhonu X kreativní fotografii. Všechny spoty jsou protknuty tématikou právě probíhajícího mistroství světa ve fotbale. Všechny tipy jsou stejně dobře použitelné i pro jiné modely značky.