DIGIarena.e15.cz

Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

Snímek ploché krajiny bez hloubky, obrovský nos a malinké uši fotografované osoby... S takovými záběry už jste se určitě nejednou setkali. Jak tyto deformace vznikají a kdo za ně může?

Každý, kdo někdy v ruce držel fotoaparát, si při fotografování (nejen) portrétů jistě všiml jedné věci: při použití širokoúhlého objektivu dochází ke zkreslení tváře a prohloubení – zvýraznění – perspektivy, zatímco při použití teleobjektivu dochází ke zploštění – kompresi – perspektivy, takže se zdá, že fotografovaný objekt a pozadí se nacházejí blíže u sebe.

Co je to perspektiva

Klepněte pro větší obrázek

„Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty blízké. Jev způsobuje také to, že u stejných objektů postavených za sebou do jedné řady se objekty vzdálenější od pozorovatele jeví blíže u sebe (perspektiva tedy způsobuje optické zkracování linií).“  

[zdroj: Wikipedia]

 

Tento jev pak vede mnohé fotografy k domněnce, že zkreslení u širokoúhlého záběru a kompresi u dlouhého záběru způsobují použité objektivy – v angličtině se dokonce používá termín „lens compression“ (čes. komprese objektivu). Právě tento mýtus se ve svém videu rozhodl vyvrátit fotograf Lee Morris z webového magazínu Fstoppers. Své tvrzení, že komprese a zkreslení perspektivy nemají co do činění s objektivem, ale jsou způsobeny vzdáleností fotoaparátu od fotografovaného objektu a od pozadí, dokazuje dvěma experimenty.

Klepněte pro větší obrázek

V prvním se pokusil ze širokoúhlého záběru vytvořit záběr odpovídající snímku pořízenému teleobjektivem. Z totožné vzdálenosti vyfotografoval objekt – v tomto případě postavu – s nastavenými ohnisky 400 mm a 24 mm. Ze širokoúhlého záběru posléze udělal výřez odpovídající obrazu (se zachovanou velikostí a proporcemi hlavního objektu), který byl pořízen teleobjektivem. Prvky v pozadí i perspektiva zůstaly stejné.

Klepněte pro větší obrázek

Teorie: Jestliže je od vás fotografovaný objekt vzdálený 1 m a pozadí 50 m, pokud ustoupíte vzad o 1 m, vzdálenost mezi vámi a objektem se zdvojnásobí (vzroste o 100 %), a velikost objektu tedy bude poloviční, zatímco vzhledem k pozadí se váš odstup změní minimálně (pouze o 2 %) a perspektiva zůstane takřka totožná.

Klepněte pro větší obrázek

V druhém pokusu provedl autor videa pravý opak než v experimentu číslo jedna: se 70mm objektivem vytvořil záběr odpovídající snímku pořízenému s ohniskem 15 mm. Opět ze stejné vzdálenosti nejprve pořídil záběr kola širokoúhlým 15 mm objektivem a poté naprosto stejnou scénu se zcela totožnou perspektivou vytvořil složením několika snímků pořízených 70 mm objektivem.

K vytvoření záběru s libovolnou perspektivou by vám tedy teoreticky mohl stačit jediný objektiv… a editace v počítači prostřednictvím výřezů či skládání. V praxi je to samozřejmě nesmysl, a to i když vynecháme další proměnné jako např. hloubka ostrosti. Nicméně je dobré si uvědomit, že pojmy vztahující se k perspektivě jsou často nepřesně používány, a v horším případě i nesprávně chápany.

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Perspektivu delaji nohy. Ohnisko dela vy… MasoxCZ 21. 6. 2018, 16:44
Jo, i irbis mi to řikal, nekecej a přjď. valsoj 2. 6. 2018, 23:39
Já bych řekl, že to rychle zjistí každý, kdo… L. 2. 6. 2018, 07:24
kdo chápe CropFaktor, ví tohle už dávno, jin… G 2. 6. 2018, 05:25
No právě, že to není ekvivalentní. L. 1. 6. 2018, 21:54

Další podobné články

Nikon prohrál patentový soud s Zeissem a ASML – zaplatí 475 000 EUR

Nikon prohrál patentový soud s Zeissem a ASML – zaplatí 475 000 EUR

Apple ukazuje kreativní způsoby fotografování pro iPhone X

Apple ukazuje kreativní způsoby fotografování pro iPhone X

Apple vydal pět nových videí, která učí uživatele iPhonu X kreativní fotografii. Všechny spoty jsou protknuty tématikou právě probíhajícího mistroství světa ve fotbale. Všechny tipy jsou stejně dobře použitelné i pro jiné modely značky.

Canon pracuje na nových setových objektivech

Canon pracuje na nových setových objektivech

Leica M10 Zagato Edition – limitovaná edice luxusního digitálu

Leica M10 Zagato Edition – limitovaná edice luxusního digitálu

Leica C-Lux – kompakt s velkým snímačem a 15× zoomem

Leica C-Lux – kompakt s velkým snímačem a 15× zoomem

Nikon pravděpodobně uvede nový model začátečnické zrcadlovky

Nikon pravděpodobně uvede nový model začátečnické zrcadlovky

Nejlepší odolný digitál na dovolenou? Výběr není příliš velký.

Nejlepší odolný digitál na dovolenou? Výběr není příliš velký.

Období dovolených se pomalu ale jistě blíží a mnoho z nás by si rádo uchovalo vzpomínky na dobu strávenou u moře nejen pro zahřátí v zimních měsících. Právě na aktivní dovolenou se zdá být outdoorový kompakt ideálním přístrojem.

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Vzpomínky z cest aneb jak natočit skvělé video

Začíná léto, čas dovolených, odpočinku a také spousty cestovních zážitků. S tím vším je spojené samozřejmě kromě relaxu, i zachycení vzpomínek pomocí fotek nebo videí. Ne vždy se však podaří udělat video líbivé a zábavné.