Jak je to doopravdy s perspektivním zkreslením a kompresí prostoru?

1. června 2018
TWEET SDÍLET
Snímek ploché krajiny bez hloubky, obrovský nos a malinké uši fotografované osoby... S takovými záběry už jste se určitě nejednou setkali. Jak tyto deformace vznikají a kdo za ně může?

Každý, kdo někdy v ruce držel fotoaparát, si při fotografování (nejen) portrétů jistě všiml jedné věci: při použití širokoúhlého objektivu dochází ke zkreslení tváře a prohloubení – zvýraznění – perspektivy, zatímco při použití teleobjektivu dochází ke zploštění – kompresi – perspektivy, takže se zdá, že fotografovaný objekt a pozadí se nacházejí blíže u sebe.

Co je to perspektiva

Klepněte pro větší obrázek

„Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty blízké. Jev způsobuje také to, že u stejných objektů postavených za sebou do jedné řady se objekty vzdálenější od pozorovatele jeví blíže u sebe (perspektiva tedy způsobuje optické zkracování linií).“  

[zdroj: Wikipedia]

 

Tento jev pak vede mnohé fotografy k domněnce, že zkreslení u širokoúhlého záběru a kompresi u dlouhého záběru způsobují použité objektivy – v angličtině se dokonce používá termín „lens compression“ (čes. komprese objektivu). Právě tento mýtus se ve svém videu rozhodl vyvrátit fotograf Lee Morris z webového magazínu Fstoppers. Své tvrzení, že komprese a zkreslení perspektivy nemají co do činění s objektivem, ale jsou způsobeny vzdáleností fotoaparátu od fotografovaného objektu a od pozadí, dokazuje dvěma experimenty.

Klepněte pro větší obrázek

V prvním se pokusil ze širokoúhlého záběru vytvořit záběr odpovídající snímku pořízenému teleobjektivem. Z totožné vzdálenosti vyfotografoval objekt – v tomto případě postavu – s nastavenými ohnisky 400 mm a 24 mm. Ze širokoúhlého záběru posléze udělal výřez odpovídající obrazu (se zachovanou velikostí a proporcemi hlavního objektu), který byl pořízen teleobjektivem. Prvky v pozadí i perspektiva zůstaly stejné.

Klepněte pro větší obrázek

Teorie: Jestliže je od vás fotografovaný objekt vzdálený 1 m a pozadí 50 m, pokud ustoupíte vzad o 1 m, vzdálenost mezi vámi a objektem se zdvojnásobí (vzroste o 100 %), a velikost objektu tedy bude poloviční, zatímco vzhledem k pozadí se váš odstup změní minimálně (pouze o 2 %) a perspektiva zůstane takřka totožná.

Klepněte pro větší obrázek

V druhém pokusu provedl autor videa pravý opak než v experimentu číslo jedna: se 70mm objektivem vytvořil záběr odpovídající snímku pořízenému s ohniskem 15 mm. Opět ze stejné vzdálenosti nejprve pořídil záběr kola širokoúhlým 15 mm objektivem a poté naprosto stejnou scénu se zcela totožnou perspektivou vytvořil složením několika snímků pořízených 70 mm objektivem.

K vytvoření záběru s libovolnou perspektivou by vám tedy teoreticky mohl stačit jediný objektiv… a editace v počítači prostřednictvím výřezů či skládání. V praxi je to samozřejmě nesmysl, a to i když vynecháme další proměnné jako např. hloubka ostrosti. Nicméně je dobré si uvědomit, že pojmy vztahující se k perspektivě jsou často nepřesně používány, a v horším případě i nesprávně chápany.

Témata článku: Technika, Fotoškola, Objektivy, Širokoúhlé objektivy, Ohnisková vzdálenost

Určitě si přečtěte

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

25 Petr Březina

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Společnost Sony představila lowendový model svého APS-C systému. Těšit se můžeme na inovovaný autofokus, výkonnější procesor a dotykový displej s možností vyklopení o 180 °.

11 Helena Vyplelová

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Fotoaparát s funkcemi mobilu a možností výměny objektivů? S takovým konceptem se nyní snaží prorazit čínská společnost Yongnuo. Model YN450 je vybaven operačním systémem, 4/3 snímačem a bajonetem Canon EF.

7 Helena Vyplelová

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

Panasonic Lumix GX9: nenápadný a praktický slídil nejen pro reportáž a street (test)

V dnešním testu se zaměříme na kompaktní bezzrcadlovku Panasonic Lumix GX9. Specifikace slibují vyspělý fotoaparát se širokou nabídkou funkcí a solidní hardwarovou výbavou. Čím nás Lumix GX9 potěšil a kde má své rezervy?

8 Helena Vyplelová

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Lenka Dostálová