DIGIarena.e15.cz

Jak na dlouhou expozici ve dne i v noci?

Existuje několik druhů fotografie, kde jsou využity dlouhé expoziční časy. Ať už ve dne, nebo v noci, pořád můžete vytvořit fotografie, u nichž budete pracovat s pohybem a které se něčím odlišují.

K vytvoření snímků s dlouhým expozičním časem (jedna vteřina a delší) potřebujete jako naprosto nezbytnou fotografickou výbavu pevný trojnohý stativ. Samozřejmě můžete využít jakékoli pevné místo, na které fotoaparát položíte.

Dále potřebujete fotoaparát schopný využívat plně manuální režim nebo režim Bulb pro expozice delší než 30 sekund. (foto - volic.jpg) Užitečná je také dálková spoušť a v neposlední řadě též neutrální šedý filtr (ND – Neutral Density) na objektiv v případě fotografování s dlouhou expozicí ve dne.

Klepněte pro větší obrázek
Některé fotoaparáty mají samostatný režim bulb, u jiných je dostupný v manuálním režimu

V případě snímků s delší expozicí musíte myslet při jejich vytváření na tzv. expoziční trojúhelník: expoziční čas, clonové číslo F a citlivost ISO. A to i v případě rozmazání pohyblivých objektů během dne nebo jednoduchých nočních fotografií s pěknou expozicí a překreslenými světelnými detaily.

Noční fotografie

Co potřebujete: fotoaparát, stativ

Noční fotografie jsou základní a nejjednodušší využití dlouhých expozičních časů. V závislosti na úrovni okolního osvětlení se budou odvíjet hodnoty expozičního trojúhelníku. Experimentům se v tomto případě nevyhnete: Jiné hodnoty bude mít fotografie vytvořená ve městě s pouličním osvětlením a jiné bude zapotřebí ke snímkům objektů někde v horách, kde je jediným zdrojem světla měsíční svit a hvězdy.

Jak na to: Fotoaparát připevněte na stativ, přepněte do manuálního režimu, citlivost ISO nastavte na nejnižší hodnotu (obyčejně ISO 100), clonové číslo F nastavte na větší hodnotu (F8–16) a expoziční čas přizpůsobte tomu, jak chcete, aby fotografie vypadala. Dejte si hlavně pozor na to, aby u lamp nebo jiných zdrojů světla nedošlo k přeexponování.

Klepněte pro větší obrázek
Jednoduchá noční fotografie z Bratislavského hradu (4 s, F8, ISO 100)

Tipy pro dlouhou expozici

  • Nízká citlivost (ISO 100 nebo ISO 200) je při nočních záběrech velice vhodná pro vykreslení detailů bez zbytečného šumu
  • Pro několikahodinové expozice (vykreslení pohybu hvězd) potřebujete opravdu pevný stativ
  • Před dlouhou expozicí nezapomeňte čerstvě nabít akumulátor
  • Nezapomeňte zatemnit hledáček fotoaparátu před parazitním světlem – u levnějších modelů je dodávána gumová krytka, která se nasadí místo očnice, pokročilejší modely mají v hledáčku integrovanou clonu
  • Nebojte se experimentovat!

 

 

 

 

 

 

 

Kreslení světlem

Co potřebujete: fotoaparát, stativ, zdroj světla (baterka, blesk, auto)

Postup je stejný jako u noční fotografie, jen se do snímku přidá „kontrolovaný” zdroj světla. Možnosti jsou víceméně neomezené: ať už jde o vykreslení světelných čar projíždějících automobilů, kreslení světlem na konkrétní místa fotografie za pomoci baterky nebo nasvěcování bleskem.

Klepněte pro větší obrázek
Vykreslené světelné čáry projíždějících automobilů (55 s, F18, ISO 100)

Rozmazání pohyblivých objektů

Co potřebujete: fotoaparát, stativ, silný ND filtr (ND64-ND1000)

Pro snímky s delší expozicí ve dne je silný ND filtr povinnost. Díky němu omezíte přístup světla přes objektiv na snímač o několik expozičních čísel a umožní vám rozmazat pohyblivé objekty, jako jsou třeba mraky nebo vodní hladina. Dokáže také „vymazat” lidi z nějakého veřejného místa, kde byste jinak horko těžko byli jen sami. To vše při zachování dobré expozice a vykreslení všech nepohyblivých detailů.

Klepněte pro větší obrázek
Díky dlouhému času je jezerní hladina plochá jako zrcadlo (15 s, F16, ISO 100, ND64 a ND1000 na objektivu)

Článek vyšel v časopise Computer

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Ten maják na Neusiderském jezeře byl stejně … Petr Rumpertesz 20. 2. 2015, 07:20

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?