DIGIarena.e15.cz

Jak na umělé zrno ve Photoshopu

U kinofilmu bylo celkem běžné používat filmové zrno jako výtvarný prvek ve výsledné fotografii. Na rozdíl od digitálního šumu má totiž zrno odlišný charakter.

Umělé zrno se většinou používá u černobílých nebo sépiových snímků, je to dáno z části i tím, že právě u černobílé analogové fotografie bývalo zrno nejvíc viditelné a občas i žádoucí. V neposlední řadě také bylo možné ovlivnit výslednou podobu zrna různým způsobem vyvolání černobílého negativu.

Přidat do snímku umělé filmové zrno není až tak těžkým úkolem, většina editorů jej zvládne vytvořit pomocí efektových filtrů. Ostatně i ve Photoshopu takový filtr najdeme. My si však ukážeme hned několik způsobů jak do fotografie zrno přidat. Filmové zrno se oproti tomu digitálnímu liší především svojí nepravidelností, současné filtry však již umí vykreslit nepravidelné zrno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Původní snímek | snímek po přidání zrna | snímek po rozostření přidaného zrna

V prvním kroku převedeme snímek do sépiového nádechu. V menu Image zvolte Adjustments | Channel Mixer. V novém dialogovém okně pak snížíme hodnotu červeného kanálu a u zbývajících dvou kanálů naopak hodnoty zvýšíme. Potom zatrhneme volbu monochromaticky. Nastavení jednotlivých kanálů je nutné vyzkoušet neboť u každé fotografie bude pravděpodobně jiné. Posuvníkem Constant můžeme ještě celý snímek ztmavit, je-li příliš světlý.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dalším krokem je převod do sépiového nádechu. Opět otevřeme menu Image | Adjustment a tentokrát Hue/Saturation (Ctrl+U). V novém dialogovém okně pak zatrhneme volbu Colorize a posuvník Hue nastavíme přibližně na hodnotu 40. Pro zesílení efektu ještě posuneme Saturation přibližně na hodnotu 33 nebo 35.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nyní přichází na řadu zvýšení šumu, jednou z možností je přidat novou vrstvu, kterou vyplníme 50% šedou. Vytvoříme novou vrstvu pomocí ikony v panelu vrstev a vyplníme ji 50% šedou barvou. Novou vrstvu máme označenou a v menu Edit zvolíme Fill. Vyskočí nové dialogové okno, kde v první roletce vybereme volbu 50% šedá a potvrdíme OK.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jako režim prolnutí vrstev zvolíme Overlay (překrýt), kdy bude šedá vrstva překryta původním snímkem.

Klepněte pro větší obrázek

Pomocí filtru přidáme do snímku zrno. V menu Filter | Noise vybereme Add Noise. V novém dialogovém okně zatrhneme volbu náhledu a volbu monochromatický. Míru šumu nastavíme podle vlastních požadavků, v našem případě přibližně 60% a typ zvolíme Gaussian.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jelikož je výsledný efekt poměrně výrazný, je vhodné ho změkčit pomocí filtru Gaussovské rozostření. V menu Filter | Blur zvolíme Gaussian Blur. Před samotnou aplikací filtru je dobré zvětšit si snímek, abyste měli kontrolu nad mírou rozostření. Hodnotu Radius nastavíme někde mezi jedním až třemi pixely. Po aplikaci filtru již není zrno tak výrazné, ale jeho efekt je dostatečně zachován.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výsledný snímek uložíme jako kopii originálu (Shift + Ctrl + S).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Původní snímek | snímek po přidání zrna | snímek po rozostření přidaného zrna


Další článek



Související články


celkem 16 komentářů

Nejnovější komentáře

Proč Tomáš Fuk 17. 2. 2007, 10:40
co radsi tohle Standa N. 16. 2. 2007, 12:38
Re:Je to věc vkusu - ZW 16. 2. 2007, 01:53
Úroveň Martin 16. 2. 2007, 00:05
tohle se nepovedlo Golem 15. 2. 2007, 20:08

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?