DIGIarena.e15.cz

Jak na umělý polarizační filtr

Polarizační filtr bývá nazýván králem mezi filtry. Ve většině případů se používá pro odstranění odlesků. Jeho použití je však mnohem širší.

Mimo eliminace odlesků se polarizační filtr používá i k projasnění oblohy, ke zvýšení sytosti a k celkovému dodání dramatičtější atmosféry snímku. Nejlepším způsobem, jak podobného efektu dosáhnout je samozřejmě použít polarizační filtr již při samotném fotografování.

Práce s polarizačním filtrem vyžaduje jisté zkušenosti, neboť jeho účinek závisí na správném natočení vůči snímané scéně. Navíc se může stát, že snímek, který si o použití polarizačního filtru přímo říká, jste s ním pořídit nemohli, neboť zůstal v druhé fotobrašně...

Polarizačnní filtr funguje tak, že omezuje vstup světla do objektivu v některých směrech a dovoluje vstoupit světlu pouze v jednom směru. Zvolený směr se nastavuje právě otáčením filtru na objektivu.

V počítači samozřejmě nedosáhnete toho, že odstraníte odlesky na vodní hladině natolik, abyste se kousek pod ni podívali. Velice snadno ale můžete vylepšit fádní barevnost oblohy a dodat snímku lepší atmosféru. Postup si ukážeme v programu Adobe Photoshop CS2, velice podobný je i postup v Adobe Photoshop Elements.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo originál, vpravo upravený snímek

Po otevření snímku vytvořte novou vrstvu pomocí příkazu Layer | Duplicate Layer, nová vrstva bude kopií původního snímku. Klikněte v paletce vrstvy na zduplikovanou vrstvu a poté ji odbarvěte pomocí příkazu Image | Adjustments | Desaturate (Ctrl+Shift+U). Dalším krokem je inverze obrazu, kterou provedete pomocí příkazu Image | Adjustments | Invert (Ctrl+I). Režim vrstvy nakonec nstavte na Overlay (překrýt).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výsledný obraz působí velice nepřirozeně, pro odstranění efektu posterizace je třeba vrstvu rozostřit. K tomu použijte nástroj Gaussovské rozostření – Filter | Blur | Gaussian Blur. Hodnotu poloměru v novém dialogovém okně nastavíte přibližně na 27 pixelů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro zvýšení kontrastu oblohy je třeba pohrát si s nastavením úrovní. Stále při aktivní kopii původní vrstvy zvolte Image | Adjustments | Levels (Ctrl+L). Bílý posuvník nastavíte přibližně na hodnotu 215–210, prostřední pak na hodnotu 0,40–0,35.

Klepněte pro větší obrázek

Aby byl obsah zkopírované masky viditelný pouze v oblasti oblohy, je třeba vytvořit masku. Tu přidáte pomocí menu Layer | Layer Mask | Reveal All. Masku je třeba zamalovat černou barvou, aby byla vrstva v dolní polovině snímku, kde není obloha, skryta. Proto je důležité malovat na masku vrstvy, nikoliv na vrstvu samotnou. V paletce vrstev se po přidání masky objevil bílý obdelník, klikněte na něj a tím aktivujete práci v masce vrstvy.

Klepněte pro větší obrázek

Pro zamalování masky použijte štětec (Brush Tool – B), u nějž nastavíte krytí (Opacity) na 100 % a zvolíte tvrdou (Hardness 100 %) kulatou stopu odpovídající velikosti. Důležité je mít jako barvu popředí nastavenou černou barvu. Poté můžete s klidným svědomím přistoupit k přemalování krajiny.

Klepněte pro větší obrázek

Jakmile máte přemalované souvislé plochy, zvětšete si náhled, zmenšete plochu štětce a přemalujte jím i ostatní objekty, které vyčnívají nad horizont. Buďte velice opatrní, když štětcem přetáhnete do oblohy, bude v daném místě nepřirozeně světlá skvrna. Pokud jsou na obrázku pouze kontury větví proti obloze, tak je nepřemalovávejte. Všimněte si, že když přemalujete požadované části obrazu, objeví se v miniatuře masky kontura přemalovaných částí

Klepněte pro větší obrázek

V tomto okamžiku je již možné považovat úpravu za dostačující, chcete-li však intenzitu efektu ještě zvýšit, můžete vrstvu i s maskou duplikovat. Opět zvolte Layer | Duplicate Layer. V tomto okamžiku je však efekt příliš silný, proto je třeba zvolit jiný režim prolnutí, a to Soft Light (Měkké světlo). Intenzitu výsledného efektu ještě nastavíte pomocí hodnoty krytí, ideální hodnota je mezi 20 a 40 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výsledný snímek poté uložte jako kopii původního a efekt polarizačního filtru je na světě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo původní snímek, vpravo po úpravě. U okrajů stromů na pravém snímku si můžete všimnout nepřesných tahů štětcem, při jeho používání je třeba velké přesnosti
Další článek




celkem 55 komentářů

Nejnovější komentáře

Ďakujem :-) Vďaka tvojmu príspevku som aj ja… Agáta 25. 5. 2013, 12:41
Re: Polar.filtr, digital nebo ne? Martin 9. 2. 2008, 19:43
Re: Polar.filtr, digital nebo ne? Jarda 9. 2. 2008, 11:48
Polar.filtr, digital nebo ne? Miloš 9. 2. 2008, 10:47
Re: To je síla Hans 18. 6. 2007, 11:23

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?