20
Fotogalerie

Jak se fotí vulkán aneb za sopkami kolem světa

Sopkám vděčíme za to, že tu dnes můžeme být, protože byly a jsou dodnes tvořitelkami Země. Jak a kde je fotit?

Lidé povětšinou nahlížejí na Zemi jako na konstantní, pevnou a neměnnou, ale to je pouhé zdání. Během naší krátké přítomnosti na této planetě si stěží uvědomujeme působení sil tvořících a formujících naše okolí, mezi kterými je nejvýznamnější působení dvou velkých protikladů – vody a ohně. A právě sopkám vděčíme za to, že tu dnes můžeme být, protože byly a jsou dodnes tvořitelkami Země a bez jejich působení by v podstatě nemohla vzniknout atmosféra.

Už jako malého kluka mě fascinovaly sopky, ať už jejich fantastická představení v podobě nebezpečných fontán a gejzírů, lávových proudů, pyroklastických mraků, či jen zdánlivě klidných a nehybných kuželů různých tvarů a velikostí. V dospělosti jsem pak tuto posedlost zkombinoval se svou láskou k cestování a fotografování a právě různé vulkány se stávaly hlavním určujícím faktorem při výběru cílů mých výprav. Fotografování vulkánů vyžaduje trpělivost a jistou dávku odhodlanosti a odvahy. K základní výbavě je třeba ještě připočítat hmotnost fotovýbavy, která váží zřídka méně než deset kilogramů.

Chile_Chaiten_volcano_05.jpg Island_Eyjafjallajökull_006.jpg

Sopek je mnoho typů, mají různé stáří, velikosti a stupně nebezpečnosti. U některých je možné dostat se s fotoaparátem úplně dovnitř a nejsou bezprostředně nebezpečné (například kráter Kawah Ijen v Indonésii), někde hrozí nebezpečí pádu do jícnu vulkánu nebo výronu jedovatých plynů (jako u Villarica v Chile), nejnebezpečnější na fotografování jsou silně aktivní vulkány, protože hrozí sesuvy půdy, silné otřesy, erupce (jako poslední týdny mediálně známý islandský vulkán Eyjafjallajökull, kde stále probíhají erupce a vytéká láva).

Se sněhovou čepicí

Moje první sopečné setkání se uskutečnilo v roce 2001 na hranicích Chile a Bolívie. Tou dobou jsem byl na výpravě v Peru a rozhodl jsem se pro zajížďku do Bolívie právě přes nejsevernější část Chile. Na hranicích těchto dvou států totiž ukrývá národní park Lauca skutečný drahokam mezi sopkami, kterým je vulkán Parinacota (6 342 m n. m.).

Moje cesta za ním byla o něco náročnější, než jsem si původně myslel. Ve městě Arica jsem nasedl na autobus, který mířil do La Pazu a dle mapy jsem usoudil, že se nechám vysadit u vesnice Parinacota, která se zdála od sopky být vzdálena, co by kamenem dohodil. Po několikahodinovém šplhání autobusu na náhorní planinu, vyplněném vzdycháním spolucestujících stále přežvykujících pomerančovou kůru a pláčem novorozence kvůli vysoké nadmořské výšce (vystoupali jsme od mořské hladiny do výšky kolem 4 500 m), autobus zastavil a já byl vysazen uprostřed ničeho s nejasným mávnutím řidiče kamsi do dáli se slovy „gringo – Parinacota“.

Parinacota.jpg 
Sopka Parinacota
Nejsevernější hranici mezi Chile a Bolívií stráží dvojice majestátných sopek Parinacota a Pomerape. Někdy se jim také říká Las Paychatas – dvojčata, protože jejich vrcholy jsou vzdušnou čarou vzdáleny necelé 3 km.
, Sigma 28–200 mm F3,5–5,6 DG Macro, Fujichrome Astia

Vydal jsem se tím směrem, ale když se vesnice neobjevovala, vrátil jsem se na silnici a rozhodl se popojet k hranicím. Bylo mi jasné, že je to ještě kus cesty, a tak jsem zkusil stopovat. Nakonec mi zastavil správce národního parku a vzal mě do své chaty, kde jsem přenocoval, což se nakonec ukázalo jako spása, protože noční teploty klesly až k minus deseti stupňům.

Ranní pohled na Parinacotu s jejím dvojčetem Pomerape (6 282 m n. m.) se zamrzlým jezerem Chungará v popředí byl úchvatný. K fotografování nebyl ani nutný stativ. Jen nastavit clonu F8 a „cvak“. O výstup jsem se nepokoušel, protože jsem neměl výbavu a i přes to, že výstup není technicky náročný, kvůli příkrovu věčného sněhu a ledu by byl alespoň bez maček a cepínu nebezpečný.

Zahaleny ve smogu

O tři roky později jsem se rozhodl pro Indonésii, která by si zasloužila přezdívku země sopek. Procestoval jsem ostrov Jáva, pokračoval přes Bali na Lombok a dále přes Komodské ostrovy na Flores. Hned na začátku cesty po Jávě jsem ale utrpěl značné zklamání, protože se několikrát stalo, že místo výhledů na majestátné vulkány nebylo kvůli smogu vidět na víc než pár set metrů.

Například při cestě mezi městem Bogor a poloostrovem Pangandaran jsem byl místo výhledu na sopky Gede (2 938 m n. m.) a Pangrango (3 019 m n. m.) nemile překvapen podívanou na vysoké pece, ve kterých se topilo pneumatikami a z nichž nahoře stoupal sloup černého dýmu. Když jsem pak za vsí spatřil čajové plantáže a dělnice sbírající čajové lístky, začal jsem pochybovat o zdravotní nezávadnosti tohoto nápoje.

Irazů.jpg 
Sopka Irazú – tato sopka láká nejenom svou polohou nedaleko hlavního města Kostariky San José a krásnou scenérií, ale rovněž pověstí jedné z nejobávanějších sopek Střední Ameriky.
Nikon D200, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6G ED VR II DX, 1/250 s, F8, ISO 200

Podobná situace se opakovala i ve městě Yogyakarta, nad kterým ční poměrně aktivní sopka Merapi (2 914 m n. m.), u níž bylo od poloviny šestnáctého století zaznamenáno přibližně šest desítek erupcí. V roce 1994 si tato sopka vyžádala kolem čtyřiceti obětí na životech, protože došlo ke kolapsu lávového dómu, který následně vyprovokoval vznik pyroklastických proudů.

Jedná se o pohyblivou směs žhavých sopečných plynů, úlomků magmatu a sopečného popela s teplotou až 1 000 °C, která se pohybuje po sopečném svahu dolů velkými rychlostmi. Návštěvu buddhistického chrámu Borobudur a hinduistického komplexu Prambanan v okolí Yogyakarty ovšem musím doporučit. Zaujmou fotografa i běžného návštěvníka nejenom svým úctyhodným stářím – oba byly pravděpodobně vystavěny v 9. století – ale především svou monumentálností a precizními detaily.

Sopka si nevybírá

Zatím jsem tedy mnoho štěstí neměl, ale to se změnilo hned vzápětí, kdy jsem pokračoval směrem na východ k místu, které mi dosavadní „sopečný neúspěch“ plně vynahradilo. Jednalo se o pohled na sopku Bromo (2 329 m n. m.) s kouřící sopkou Semeru (3 676 m n. m.) v pozadí. Je to vlastně ohromná kaldera nazývaná Tengger, ve které se nachází kromě výše jmenovaných sopek ještě několik dalších.

Na tuto neuvěřitelnou přírodní podívanou se díváte za svítání z vyhlídky na hoře Penanjakaan, na niž se můžete nechat dovézt terénním autem nebo se tam vydrápat s čelovkou sami. Je přecpaná turisty ze všech koutů světa i místními obyvateli, všichni se mačkají se stativy a čekají na východ slunce, kdy jsou sopky nasvíceny a světlo se stále mění. Přes to všechno je to místo, které stojí za vidění i přes velké množství návštěvníků. Je to nezapomenutelný pohled, který bere dech.

Villarica 2.jpg 
Sopka Villarice – v centrální části Chile na jih od hlavního města Santiaga de Chile se nachází pás sopek, mezi kterými patří k těm nejzajímavějším sopka Villarica, protože je možné po výstupu s převýšením 1 400 metrů zdolat její vrchol, odkud je zajímavý pohled nejenom do jícnu kráteru, ale i výhled na okolní sopky.
Nikon D700, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/1 000 s, F8, ISO 400

Na okraj kráteru Gunung Bromo, jak se sopka nazývá v indonéštině, je možno vyjít či se nechat odvézt na koníkovi. Z okraje kráteru vidíte čmoudíky vycházející ze dna, k fotografování toho moc není, jen několik detailů. Když se vynadíváte a načicháte pachu síry, můžete si ještě prohlédnout hinduistický chrám umístěný u paty kráteru či zkusit výstup na sousední horu Batok (2 440 m n. m.), ten je ale celkem namáhavý kvůli jemnému sopečnému popelu. Sopka Semeru byla v době mé návštěvy poměrně aktivní, takže se na ni nesměly podnikat výstupy. Krátce před mým příjezdem usmrtila dva turisty.

Ruční těžba síry

Mojí poslední zastávkou na Jávě před odjezdem na Bali byly sirné doly v kráteru sopky Kawah Ijen (2 386 m n. m.). Pohled do kráteru této sopky je úchvatný, pro fotografování detailů a dělníků těžících síru je třeba sestoupit 200 m. To, co se v tomto kráteru každý den odehrává, nutí k zamyšlení. Kráter sopky poskytuje bohatá naleziště síry, která se zde i dnes těží středověkým způsobem.

Chlapíci živící se těžbou síry nemají lehký život. Dvakrát denně 6 dní v týdnu vystoupají 400metrové převýšení od překladiště u úpatí sopky na hranu kráteru a zase sestoupí 200 m na dno kráteru, kde uprostřed jedovatých sirných výparů nalámou bloky síry. Tu pak umístí do dvou velkých košů spojených pružnou tyčí. Náklad si přehodí přes rameno a začnou stoupat zpět na okraj kráteru a dolů k úpatí, kde je jejich náklad převážen a vyklopen na náklaďák. Následuje druhé kolo se stejným postupem.

Kawah Ijen lide 1.jpg Kawah Ijen lide 2.jpg
Dělníci těžící síru v kráteru Kawah Ijen – nepředstavitelná každodenní dřina je pro tyto muže jedinou možností obživy. Pořízení několika záběrů přivítali jako možnost, jak dát jiným lidem vědět o svém těžkém osudu.
, AF AF-S Nikkor 18–70 mm F3,5–4,5G IF ED DX

Za kilo odnesené síry dostanou zhruba 1 Kč. Všichni nosiči jsou velmi přátelští a stále se na něco vyptávají. Fotografování jim vůbec nevadí, mají pocit, že se alespoň někdo dozví o jejich každodenní dřině. Náklaďák se sírou sjede k přístavu, kde už je cena síry desetkrát vyšší. Najednou se nosí minimálně 80–100 kg síry. Chlapi chodí bosi či v gumových sandálech, ti bohatší mají dokonce holiny. Nemají žádné respirátory, jen kus hadru uvázaný přes obličej. Stojím na okraji kráteru a dívám se na peklo panující na dně. Snažím se teleobjektivem přiblížit dění v kaldeře. Oblaka sirných výparů zahalují zelené kyselé jezero. V kráteru se nachází největší jezero kyseliny sírové na světě (kyselost pH 0,5). Dělníci občas zcela mizí v oblacích výparů. Je zde cedule, že kromě pracovníků je dolů vstup zakázán.

Kawah Ijen crater.jpg 
Kráter sopky Kawah Ijen – zcela na východě indonéského ostrova Jáva leží sopka Kawah Ijen,
v jejímž kráteru se těží středověkým způsobem síra.
, AF-S Nikkor 18–70 mm F3,5–4,5G IF ED DX, 1/200 s, F7,1, ISO 200

Přes Bali, Lombok a Komodo jsem se přesunul na poslední ostrov svého indonéského putování, na Flores. Zde jsem měl dva cíle – sopky Keli Mutu a Wavo Muda. Asi v polovině ostrova se nad vesnicí Moni nachází sopka Keli Mutu (1 639 m n. m.), na jejímž vrcholu jsou hluboko ve svých kráterech posazena tři sopečná jezírka. Ta jsou zvláštní v tom, že každé má jinou barvu a ta se mění podle toho, jaké minerály a plyny se zrovna uvolňují z podloží do vody.

Dalším důležitým faktorem pro barvu vody v jezeře je prý množství kyslíku rozpuštěného ve vodě. Pokud je kyslíku málo, je barva vody zelená, pokud je ve vodě rozpuštěného kyslíku hodně, barva se mění na červenou až černou. Dříve bývalo jedno jezero krvavě červené. V době mé návštěvy měla dvě jezírka černou barvu a jedno bylo tyrkysově modré. Jezírka jsou velmi hluboko, proto je dobré chvíli počkat, až slunce vyjde trochu výše, jinak je kontrast pro fotografování příliš veliký.

Další zastávka bez turistů

Poslední sopečnou zastávkou na cestě zpět na západní pobřeží Floresu bylo městečko Bajawa, krčící se ve stínu nádherně pravidelné sopky Inierie (2 245 m n. m.), nejvyšší sopky na ostrově Flores. Důvodem mé zastávky zde byla však jiná sopka – Wavo Muda, či spíše její kráter, který byl v době mé návštěvy v roce 2004 nejmladším nově vzniklým kráterem Indonésie. Výbuch se odehrál v roce 2001.

Ke kráteru jsem se přiblížil bemem (malé motorové vozítko) a pak pokračoval spíše intuitivně směrem, kde jsem se domníval, že se kráter nachází. Nikde nebyly žádné značky či směrovky. Když jsem se ocitl na okraji, nevěřil jsem vlastním očím. Na rozdíl od jezírek na vrcholu Keli Mutu, která jsou značnou turistickou atrakcí, tady nebyl vůbec nikdo. Vrchol hory byl zcela utržený a v kráteru se nacházely spálené stromy, malé, krvavě zbarvené louže a hory kamení. Jezírka byla však téměř vyschlá. Neváhal jsem a vydal se dovnitř do kráteru. Proti obloze uschlé stromy vytvářely zajímavé, divoké kompozice. Byla to trochu krkolomná cesta, svah se hodně drolil a povrch byl tvořen velmi ostrými výčnělky. Bylo nutné se pohybovat značně opatrně, fotoaparát pečlivě schovaný v brašně.

Zpátky do Jižní Ameriky

Koncem roku 2007 jsem se vydal do Kostariky a Bolívie. Obě země mají, co se týká sopek, také hodně co nabídnout. Sopky jsou snadno dostupné, je možné se s fotoaparátem přiblížit velmi blízko.

Mé první kroky v Kostarice vedly k aktivnímu vulkánu Arenal (1 720 m n. m.). Ten se po několika staletích klidu probudil v roce 1968 silnými erupcemi, které si vyžádaly desítky lidských obětí. Od té doby ukazuje svou sílu celkem pravidelně, i když ne v takovém rozsahu. V brzkém odpoledni se vyčasilo a měl jsem výbornou příležitost prohlédnout si kužel v celé jeho kráse. Tím ovšem můj výhled na tuto sopku skončil.

Za pár minut se ocitla opět v mracích, ve kterých vytrvale setrvávala, kdykoli jsem se ji pokusil spatřit, a to bylo celkem třikrát. Jen ten první večer jsem v částečně roztrhaných mracích viděl několik žhavých kamenů valících se po jejích svazích a tato malá ukázka aktivity byla podbarvena zlověstným duněním. Za bezmračného počasí je možné fotografovat žhavé kameny stále vyvrhované z jícnu, jak se valí po svazích dolů do údolí. Stačí 3–5s expozice a na fotografii budete mít celý svah pokreslený oranžovými cestičkami žhavých kamenů.

Štěstí přeje připraveným

Další dva vulkány, či spíše jejich krátery, které jsem zde chtěl vyfotografovat, byly sopky Poás (2 708 m n. m.) a Irazú (3 432 m n. m.). Obě leží v dohledu hlavního města Kostariky – San José. Opět jsem ale bojoval s počasím, kráter sopky Poás jsem navštívil třikrát a až den před odjezdem domů se mi konečně podařilo ho spatřit. Ráno jsem začal výstupem na Irazú. Protože sopky jsou velmi vysoké a mají vlastní mikroklima, je třeba dostat se na hranu kráteru velmi brzy, kdy je ještě jasno a jsou dobré podmínky pro fotografování.

Abych měl vůbec nějakou naději podívat se na obě sopky, půjčil jsem si auto. Pokud je náhodou ráno dobré počasí, krátery se vždy halí do mraků kolem desáté hodiny, kdy teprve na vrchol přijíždí autobus z hlavního města, ale to by bylo již pozdě. Takhle jsem už před osmou čekal před bránou na Irazú. Sledoval jsem, jak se ke kráteru valí mraky. Strážce mě ale nechtěl pustit, prý až v 8:00. Byl jsem trochu naštvaný (no dobrá, byl jsem velmi naštvaný).

Poás.jpg 
Vulkán Poás – jedná se o aktivní sopku v centrální části Kostariky, jejíž kráter je 300 m hluboký a 1 300 m široký, ale kvůli rozmarům místního počasí je někdy třeba trocha štěstí k tomu, aby se ukázal v celé své monumentálnosti i kráse.
Nikon D200, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6G ED VR II DX, 1/320 s, F6,3, ISO 200

V osm hodin jsem vjel do parku, nechal zde auto a utíkal na hranu kráteru. Ve výšce téměř 3 500 m n. m. se neutíká dobře, zvlášť s fotovýbavou, ale snažil jsem se. Rychle jsem pořídil pár snímků a za chvíli konec. Nebylo nic vidět. Stihl jsem to jen o pár vteřin. Mezitím dorazilo pár dalších turistů a zklamaně hleděli na bílou stěnu halící kráter. Mraky se ale honily jako malé děti, takže kráter se chvílemi částečně objevoval před našimi zraky i objektivy. Hlavní kráter je 300 m hluboký a 1 000 m široký, dole je zeleně zbarvené jezero. Irazú je nejvyšší činná sopka Kostariky.

Bromo Semeru a Batok.jpg 
Kaldera Tennger – při pohledu na sopky Bromo, Semeru, Batok a další ukryté v kaldeře Tennger na ostrově Jáva v Indonésii přemýšlíte, zda jste se náhodou neocitli na jiné planetě.
, AF-S Nikkor 18–70 mm F3,5–4,5G IF ED DX, 1/80 s, F4,2, ISO 400

Kolem deváté hodiny jsem si řekl, že zkusím i Poás. Začal další závod s časem. Vrátil jsem se dolů do údolí a skrz San José poskakoval v malém autě směrem k druhé sopce. Vzhledem k tomu, že Kostaričani si se značením silnic hlavu moc nelámou, závisí řízení z bodu A do bodu B hlavně na instinktu. Nakonec jsem cestu našel. Zatím bylo počasí stále slibné. Ke vstupní bráně jsem přijel v 11 hodin. Strážce mě u brány ujistil, že dnes je to poprvé po třiceti dnech, kdy je tu na vrcholu hezky a je vidět kráter – a ten stojí opravdu za to.

Poás je o hodně působivější a fotogeničtější než Irazú. Jeho kráter je také 300 m hluboký a ještě o 300 metrů širší. Uvnitř je modré jezírko, nad nímž se prohánějí jedovaté plyny a páry z něj uvolněné, takže je na co se dívat. Svahy kráteru jsou žluté a červené, rozbrázděné vodou. Protože pozorovací místa jsou hned na hraně kráteru (na kraji strmé stěny), podmínky k fotografování jsou výborné. Kráter je tak veliký, že je z každého místa téměř stejný.

Pokračování 2 / 2

KAPITOLA 2

Zamrzající plameňáci

Z Kostariky jsem pokračoval do Bolívie, kde jsem měl naplánované pouze tři cíle – stříbrné doly v Potosí, solnou poušť a náhorní planinu Altiplano. Poslední dva jmenované byly spojeny v jednom výletu stařičkou Toyotou 4 × 4 s místní cestovkou. Po projetí pouště Salar de Uyuní jsme pokračovali směrem k chilským hranicím divokou krajinou Altiplana.

Zpočátku se ještě půda mísila se solí, ale ta postupně mizela a my jsme jeli stále dál nehostinnou krajinou. Sopka střídala sopku. Zastavili jsme u laguny s plameňáky. Zamrzají zde v noci do ledu. Ráno vyčkávají prvních slunečních paprsků a když se rozpustí led, který je vězní, opět pokračují v rejdění svými zahnutými zobáky. U další laguny jsme si dali oběd a pokračovali přes nejvyšší bod naší cesty 4 600 m n. m. kolem zajímavých skalních útvarů až k laguně Colorada.

Juriques - Licancabur volcano.jpg
Laguna Verde – na hranicích Chile a Bolívie leží v nehostinné krajině náhorní plošiny zvané Altiplano překrásná Laguna Verde s fotogenickými sopkami Licancabur (vpravo) a Juriques (v pozadí).
Nikon D200, AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6G ED VR II DX, 1/100 s, F8, ISO 100

Další den jsme měli příležitost podívat se na místní sopečnou činnost více zblízka v oblasti horkých pramenů, gejzírů, fumarolů a bublajících bahenních jezírek. Naše auto rychlostí 50 km/h minulo ceduli „Do Not Enter Beyond This Point!“ (Nevstupujte za tuto hranici!), pak jsme zastavili a řidič nám řekl, ať dáváme pozor, kam šlapeme a vypustil nás mezi vroucí bahenní jezírka. Naše cesta skončila na bolivijsko-chilské hranici u laguny Verde se sopkou Licancabur (5 916 m n. m.) v pozadí. Toto místo bylo jako stvořené k vyfocení panoramatu.

Zkáza Chaitén

Chtěl bych se zde zmínit o sopce, která nedlouho před mou návštěvou změnila životy stovek lidí. V květnu roku 2008 totiž zcela neočekávaně vybuchla sopka Chaitén v sousedství stejnojmenného městečka a vychrlila obrovské množství popela. Lidé byli evakuováni nejen ze samotného Chaiténu, ale i z cca 80 km vzdušnou čarou vzdáleného městečka Futaleufú, protože se nachází směrem, kam mířil sopečný mrak a i zde spadlo velké množství popela.

Do Chaiténu se poté postupně přihnalo několik laharů (směsi sopečného popela a úlomků sopečné lávy s vodou) a ty dokonaly dílo zkázy. Zalily domy a silnice, vše, co jim stálo v cestě. Část města byla spláchnuta úplně. Bahno ze sopky vteklo do moře a vytvořilo několik kilometrů čtverečních nového pobřeží. Místní začali ihned domy vykopávat, takže část už byla v době mé návštěvy odkrytá, většina města byla ale stále pod několikametrovým nánosem sopečného popela nebo bahna. 

Chile_Chaiten_volcano_03.jpg 
Nikon D700, AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED, 1/2 000 s, F8, ISO 400
Auto utopené v sopečném popelu demonstruje zkázu, kterou způsobil výbuch sopky Chaitén v květnu roku 2008.
Fotografuji tu zkázu. Musím přitom dávat pozor na všudypřítomný prach. Jdu po břehu říčky se žlutě zbarvenou vodou a fotím. Hřbitov je sám pohřben pod nánosem bahna a popela, některé náhrobky jsou vyhrabané a jsou na nich květiny. Působí to zvláštně, až běhá mráz po zádech. Nad vším v pozadí ční stále dýmající Chaitén a připravuje se na další akci. Chodím mezi domy asi dvě hodiny a fotografuji. Bahno a popel jsou všude. Kolem domů, uvnitř domů, jsou v něm uvízlá auta.
 
Je to emotivní, člověk má zvláštní stísněný pocit. Zvažuji, co ještě fotografovat a co ne. Je to silný zážitek. Jednak z nesmírných sil přírody, jednak kvůli utrpení místních lidí, kteří doslova ze dne na den přišli o vše. O majetek, o domov, o vše, co je vázalo k tomuto místu. Při fotografování je třeba stále dávat pozor na cestu. Vše je podmáčené, zavalené a je snadné se někam propadnout. Poprvé se zde setkávám také s tekutým pískem, který není možné odlišit od okolí, dokud do něj člověk nevstoupí. Během vteřiny se bořím téměř po pás, ale stihnu se ještě odrazit a dopadnout na pevné podloží. Dobře to dopadlo, přišel jsem pouze o boty. Zbytek dne jsem chodil bos.
 
Chile_Chaiten_volcano_08.jpg 
Nikon D700, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED, 1/500 s, F8, ISO 400
Tato sopka byla považována za vyhaslou a o to více překvapila svým náhlým a mohutným výbuchem a chrlením ohromného množství sopečného popela, který ve směsi s bahnem, úlomky sopečné lávy a vodou způsobil utvoření tzv. laharů, které se několikrát prohnaly městečkem a dokonaly dílo zkázy.

Nevyčerpatelná jižní polokoule

V Chile jsem se ocitl přesně rok poté, co jsem tuto zemi opustil. Koncem roku 2008 jsem tedy pokračoval v objevování vulkánů Jižní Ameriky, a to v zemi, která jich má více než dostatek. Hned po příletu do Santiaga de Chile se mým prvním cílem stala sopka Villarika (2 841 m n. m.). V doprovodu místního průvodce jsem se s několika dalšími lidmi vydal na její vrchol.

Vyrazili jsme z úrovně asi 1 400 výškových metrů a prvních 400 metrů převýšení se šlo sopečným prachem a kamením. Pak jsme pokračovali dalších 1 000 výškových metrů sněhem k samotnému kráteru, ve kterém bylo před několika lety možné spatřit lávové jezero. Dnes se z něj valí jedovatý kouř. Vytáhl jsem výbavu a pořídil snímek proti kontrastnímu pozadí, aby kouř lépe vynikl. Z okraje kráteru se naskýtal krásný výhled na okolní vulkány – Llaimu (3 125 m n. m.) či Lanín (3 776 m n. m.). Polarizační filtr ve výškách dělal své a obloha se zbarvila až téměř do černé.

Altiplano.jpg 
Geotermální činnost v oblasti Sol de Maňana – na půl cesty mezi lagunami Verde a Colorada poblíž hranic Bolívie a Chile se nachází hmatatelný důkaz stále přítomné vulkanické činnosti v této oblasti v podobě horkých pramenů, gejzírů, fumarolů a bublajících bahenních jezírek.
Nikon D200 AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6G ED VR II DX, 1/1 000 s, F6,3, ISO 200

Cesta zpátky byla o hodně příjemnější, protože jsme svah sopky sjeli ve speciálním oblečení a přibrzďovali přitom cepínem. Fotografování během sjezdu není dobrý nápad. Platí pravidlo, že čím těžší je osoba, tím dále dojede. Já jsem dojel až na konec sněhového pole a zastavil se o kamení.

Během cesty po Chile jsem spatřil ještě mnoho sopek, mezi nimi hrdý vulkán Osorno (2 652 m n. m.), sopky Calbuco (2 003 m n. m.), Puyehue (2 240 m n. m.) či Tronador (3 491 m n. m.).

Vulkány jsou nádherný přírodní jev, který v pozorovateli cosi zanechá. Jsou fotografové, kteří zcela propadli této vášni a za vulkány jezdí po celém světě.

Bohužel tento často impozantní přírodní jev má také jednu velmi nebezpečnou a podceňovanou vlastnost – nevyzpytatelnost. Přestože se vulkanologové snaží o detailní monitoring, nedokáží ani dnes chování sopek přesně předvídat a zajistit 100% bezpečnost.

Na druhém konci světa

Poslední sopkou, kterou jsem zatím navštívil, je mediálně proslulá islandská sopka Eyjafjoll. O Vánocích 2009 se začala prudce zvyšovat aktivita v oblasti tohoto vulkánu. Stále byla zaznamenávána slabá zemětřesení obvykle o magnitudě 1–2 stupňů Richterovy škály. V březnu měřicí GPS stanice zaznamenaly značný posun zemské kůry, což bylo znakem rostoucího napětí a pohybu magmatu směrem k povrchu zemské kůry. Seizmická aktivita se stále zvyšovala až na několik set zemětřesení denně. Přes 500 farmářů v okolí vulkánu bylo evakuováno.

Island_Eyjafjallajökull_001.jpg Island_Eyjafjallajökull_009.jpg

Erupce začala 20. 3. 2010, kdy se otevřela trhlina o délce 500 m a láva tryskala až do výšky 150 m. Postupně se otevřela ještě další trhlina dlouhá asi 300 m. Tehdy jsem se rozhodl se na tuto podívanou jet podívat. V půli dubna jsem koupil letenku a vydal se na tři dny na Island. Půjčil jsem si auto 4 × 4, ale můj pokus o přiblížení se k sopce severní cestou skončil málem jeho utopením v řece.

Mojí snahou bylo přiblížit se k vulkánu ze severní strany, ale konečná vzdálenost byla tak veliká, že fotografování nebylo možné. Jediný způsob, jak se rychle dostat k vulkánu, byl přes ledovec z východní strany pomocí tzv. „super jeepu“, auta vybaveného ohromnými pneumatikami, které se neproboří do hlubokého sněhu.

Island_Eyjafjallajökull_011.jpg Island_Eyjafjallajökull_016.jpg 

Tady jsem měl pak skutečně vynikající příležitost být svědkem přírodních sil, které tvořily, tvoří a přetvářejí naši planetu. Po čtyřhodinové cestě přes ledovec jsem se přiblížil k mohutnému jícnu, stále vyvrhujícímu žhavou lávu, na pouhé desítky metrů. Počasí bylo velmi nepříznivé, prudký vítr (naštěstí směrem k vulkánu) a déšť s ledem, který všem stále vytvářel na zádech tlustou vrstvu ledu. V takovýto moment je nutné veškerou fototechniku nosit pod oblečením v závětří a snažit se ji uchránit před omrznutím. Stativ je ve vichřici vyloučená věc, proto jsem jej vůbec nebral s sebou.

Když se setmí

Nejprve jsem obešel hromady vylité ztuhlé lávy a všiml jsem si, že mezi kameny je občas vidět žhavá skulina. Opatrně jsem se přiblížil a zkoušel, zda je kámen horký – kupodivu vrchní kameny byly téměř studené. Překvapilo mě to a zůstal jsem stát asi pět metrů od vysoké hromady, když najednou celý zdánlivě ztuhlý lávový proud jemně zaduněl a pohnul se směrem ke mně. Musel jsem rychle pryč.

Za světla se erupce zdály malé, ale jak postupoval čas a stmívalo se, vše se jevilo větší a větší a žhavé kusy létaly stále výše. Z boku jícnu se ve vlnách valila žhavá láva a stékala po boku vulkánu směrem k ledovci. Pro vyfotografování velmi pomalého pohybu lávového proudu je nutný stativ a dlouhý čas, bohužel v silné vichřici nemožná věc. Automatika v tomto případě moc nefunguje, protože je téměř tma a ohromné množství páry a prachu, které se uvolňuje při vlévání žhavé hmoty do ledovce, stále mění pohled a fotoaparát se nemá čeho chytit. Nabízí velmi dlouhé časy a nebo není schopen rychle zaostřit. Je tedy dobré provést manuální nastavení přístroje a nespoléhat na automatiku (používal jsem nastavení ISO 800, F2,8, 1/30–1/50) pro fotografování samotné lávy.

Nezapomínat a neriskovat

Expoziční časy se stále prodlužují a musím zvyšovat citlivost, abych neměl snímky rozmazané. Při fotografování jednotlivých detailů jícnu běsnícího vulkánu mohu použít nižší citlivost, protože detail poskytuje dostatek světla (ISO 400, F8, 1/80–1/160).

Island_Eyjafjallajökull_007.jpg 
Při pohledu do pulzujícího jícnu ze vzdálenosti cca 200 m byl cítit obrovský žár.
Nikon D700, AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VR II, 1/100 s, F8, ISO 400

Při takovýchto situacích čas velmi rychle letí. Strávil jsem na místě přes čtyři hodiny a vůbec jsem si to neuvědomil. Často se stává, že fotograf pozorující svět skrz hledáček zapomene na dění okolo sebe a nevnímá zvyšující se nebezpečí. Skupina lidí s fotoaparáty se přiblížila s prudkým větrem v zádech až na samý okraj ledovce, pod který se vlévala láva. Kdyby se jen na pět vteřin otočil vítr, všichni by byli pečení, a to ani nemluvím o tom, že se převis mohl utrhnout a všichni by se zřítili do žhavého pekla.

Island_Eyjafjallajökull_017.jpg 
Ohromná masa tuhnoucí lávy vytékající z vulkánu se stále pomalu pohybuje vpřed a taví ledovec.
Nikon D700, AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VR II, 1/60 s, F8, ISO 400

Několik dní po mé návštěvě se erupce prudce zvýšily, vulkán začal chrlit velké množství lávy, která prudce roztavila část ledovce a způsobila rozsáhlý lahar. Pět metrů vysoká vrstva bahna a kamení se prohnala místy, kde jsem před čtyřmi dny stál s autem, a oblaka dýmu a sopečného prachu zahalila celou Evropu.


Čím se fotilo

V roce 2001 mi dělal společnost Canon EOS 300 se Sigmou 28–200 mm F3,5–5,6 DG Macro. Kinofilm jsem o tři roky později vyměnil za digitál, přesněji Nikon D70 se setovým objektivem AF-S Nikkor 18–70 mm F3,5–4,5G IF ED DX, Sigmou 50–500 mm F4–6,3 APO EX DG. V roce 2007 jsem rozšířil výbavu o Nikon D200 a „cestovní“ objektiv AF-S Nikkor 18–200 mm F3,5–5,6G ED VR II DX.

Poslední fotografie jsou již pořízeny fullframovým fotoaparátem Nikon D700 s objektivy AF-S Nikkor 14–24 mm F2,8G ED, AF-S Nikkor 24–70 mm F2,8G ED a AF-S Nikkor 70–200 mm F2,8G ED VR II, ke kterým ještě přidávám již zmiňovanou 50–500 mm Sigmu. Na cesty nezapomínám přibalit UV a polarizační filtr.


Další velmi aktivní sopky a vulkanické oblasti

  • Itálie – Mt. Etna – erupce
  • USA – Mt. Kilauea - Hawai (vytéká láva)
  • Etiopie – Afar region – Erta Ale (lávové jezero)
  • Kongo – Nyiragongo (lávové jezero)
  • Guatemala – Pacaya (vytéká láva)
  • Kostarika – Arenal (stále vyvrhuje žhavé kameny, laviny)
  • Kamčatka – Mutnovskyj (aktivní sírové fumaroly)
  • Réunion – Piton de la Furnaise (časté erupce, vytéká láva)
  • Nový Zéland – White Island (aktivní sírové fumaroly)
  • Vanuatu – ostrov Ambrym (lávové jezero)
  • Antarktida – Mt. Erebus (lávové jezero)

Zajímavé odkazy na internetu:

Určitě si přečtěte

Články odjinud