DIGIarena.e15.cz

Jak se krotí RAW v počítači

Seznam kapitol
Formát RAW je zaklínadlo, jež si vyžaduje mnoho prostoru nejen na paměťových kartách, ale i ve fotografických tématech. V tomto článku se budeme věnovat možnostem zpracování RAWu.

Je až s podivem, kolik zejména amatérských fotografů, obtěžkaných ne právě levnými digitálními zrcadlovkami, považuje formát RAW za zbytečný a urputně fotí do komprimovaného JPEGu. Osobně mám jen dvě možná vysvětlení. Buď ještě nikdy neviděli rozdíl mezi dobře „vyvolaným“ RAWem a souborem JPEG, anebo je v tomto přístupu notný kus lenosti. „Džejpegy“ jsou přece k mání hned, kdežto s RAWem je mnohdy kus práce. Teď mě napadá ještě jeden důvod – jste-li dosud „RAWem nepolíbení“, možná máte jen málo zkušeností a potřebujete poradit. Tento argument přijímám, takže jdeme na věc!

Klepněte pro větší obrázek
Snímky obsahující jak vysoké jasy, tak i nejhlubší stíny, jsou prubířským kamenem pro každý RAWový konvertor. Bibble Lite však díky funkci Highlight Restoration s podobnými náměty nemá problémy. Zkrátka nastavíte kontrast podle stínů a poté vypálená světla obnovíte pomocí této funkce. Jde o opačný přístup než při použití D-lightingu neboli digitálního blesku
Canon EOS 30D, objektiv Tamron SP AF Asph. Di LD (IF) 17–35 mm F2,8–4,0

Cvičení první

Než se pustíme do výkladu o možnostech zpracování RAWu a o programech pro konverzi na obrazové soubory, neuškodí udělat si malé teoretické opáčko.

Pod obecným označením RAW (volně přeloženo „surový“) je třeba chápat datové soubory, popisující stav snímače a nastavení fotoaparátu v okamžiku expozice. Na rozdíl od formátu JPEG nebo TIFF tedy nejde o obrazový formát, protože fotografie se z RAWu musí vygenerovat až následně v počítači.

Interně s RAWem de facto pracuje každý digitál, v principu totiž jde totiž o data „za“ A/D převodníkem, digitalizujícím spojitý signál vzniklý reakcí snímače na dopadené světlo. Až poté procesor fotoaparátu na základě uživatelského nastavení či příkazů automatiky vytvoří z těchto dat obraz a uloží jej, typicky v JPEGu.

Šetření na nepravém místě

Jaké jsou důvody k vynechání poslední fáze tvorby obrazu? Proč by nemohl digitál svou práci dotáhnout do konce? Odpověď není úplně jednoduchá, zahrnuje několik poloh. Především, žádný digitál na základě několika málo nastavených parametrů (vyvážení bílé, kontrast, saturace, doostření, atd.), nedokáže vygenerovat takové detaily snímku jako fotograf, který má se záběrem konkrétní záměr.

Například pro nastavení kontrastu máte v menu digitálu průměrně tři až pět položek, kdežto výsledná fotografie může nabývat několika desítek až stovek různých podob s odlišným kontrastem. A stejně je to s ostrostí, barevností, nasycením… Jedním z důvodů, proč zavrhnout zpracování fotografie v digitálu, jsou tedy větší možnosti uživatelského zpracování snímků.

Některé RAWové konvertory načítají náhledy snímků velmi pomalu. Potřebujete-li rychle prohlédnout nafocenou kolekci v miniaturách, použijte prohlížeč, který umí zobrazit náhledy z hlaviček EXIF. Příkladem je třeba program Zoner Photo Studio.

Klepněte pro větší obrázek

Buďte ještě lepší

I kdyby vám omezené schopnosti firmwaru digitálů postačovaly, měli byste určitě vědět, že další neoddiskutovatelnou výhodou RAWu je – často razantní – nárůst technické kvality. Nyní mám na mysli dynamický a barevný rozsah, přenos kontrastu a ostrosti.
Jen rozdíl mezi 8bitovým JPEGem, který navíc ještě trpí ztrátovou kompresí, a 12- až 16bitovým RAWem je obrovský – samozřejmě ve prospěch surového datového formátu.

Originál na věčné časy

Pokud jste schopni slevit i z kvality, jako poslední argument mám v rukávu možnosti dodatečných úprav „ex post“ – po expozici snímku. Protože RAW není obrazovým souborem, který se z něj má teprve vytvořit, lze parametry jako je třeba vyvážení bílé nastavovat až v počítači před provedením převodu na obrazový soubor. Zjednodušeně řečeno: pokud jste při focení do RAWu měli špatně nastavené vyvážení bílé, neztrácejte hlavu. V počítači jej prostě změníte na správnou hodnotu.

A tento fakt se netýká jen vyvážení bílé, ale v podstatě všech parametrů obrazu. Veškeré změny navíc neznamenají újmu na technické kvalitě. Pokud budete při konverzi RAWu v počítači tři dny a tři noci kroutit ovládacími prvky programu na všechny strany a ve finále je vrátíte na výchozí hodnoty, soubor zůstane naprosto shodný s originálem.

RAW nejen pro digitální zrcadlovky

<Zatímco u D-SLR je datový formát RAW samozřejmostí, kompaktní digitály jsou na tom mnohem hůře. Výrobci jím vybavují jen nejvyspělejší digikompakty, a ani to není pravidlem. Navíc u těchto fotoaparátů na rozdíl od zrcadlovek počítejte s citelným prodloužením doby ukládání snímků – jejich výkon není RAWům přizpůsoben a počítá spíše se snímáním do JPEGu. Mnohdy však rapidně vzroste kvalita obrazového výstupu.

Ladička na RAW

Našim čtenářům není třeba připomínat, že k vygenerování fotografie z RAWu slouží specializované programy. Nejjednodušší RAWový konvertor musí umožnit nastavit minimálně to, co dovoluje samotný fotoaparát. Pak máte k dispozici nástroj k dodatečné změně snímacích parametrů, ale nikoli už k „jemnějšímu ladění“.

Mnoho konvertorů, dodávaných ve standardním balení s digitálem, bohužel pracuje takto omezeně. Setkáte se bohužel i s horšími „konvertory“. Výrobci někdy ve snaze ušetřit přibalují k foťákům pouze jednoduché utility, jež RAW zkonvertují naprosto automaticky, bez možnosti uživatelského nastavení. Výsměch tomuto datovému formátu? O tom není sporu.

Správný postup při konverzi RAWů

Upravte barevnost
Proč tento krok jako první? Barevnost ovlivňuje histogram snímku – někdy docela zásadně. Pokud byste nejprve upravili kontrast a jas, následná úprava barevného podání by mohla histogram řádně „rozhodit“. K nastavení správné barevnosti použijte ovladač vyvážení bílé nebo i další funkce pro globální barevné úpravy.

Nastavte redukci šumu
Důvod je stejný jako u předchozího kroku – redukce šumu „hýbe“ s jednotlivými kanály RGB, a tudíž je dobré ji provést před celkovou úpravou jasu a kontrastu.

Odstraňte vady obrazu
Umožňuje-li to váš konvertor, nechte odstranit vinětaci, chromatickou aberaci nebo moaré.

Doostřete fotografii
Obvykle se při úpravách fotografíí doostření provádí až na samý závěr. Při konverzi RAWů je ale vhodné jej provést dříve – po doostření totiž mohou na jasově zkorigovaném snímku vznikat zbytečné přepaly.

Upravte expozici
Jinými slovy – jas a kontrast snímku. U dobře exponovaných fotografií stačí jemná korekce EV, u jasově složitějších snímků budete muset sáhnout po nastavení křivek, případně použít i sofistikované funkce typu „digitálního blesku“. Pracujte se zapnutou indikací přepalů a podexpozice.

Uložte upravený RAW
Nejde o „povinný“ krok, pro archivaci je však vhodné úpravy ukládat. Nezapomeňte ale, že některé konvertory neukládají nastavení do editovaného RAWu, ale do samostatného souboru.

Uložte snímek
Pro účely tisku nechte z RAWu vygenerovat 16bitový TIFF, který případné další úpravy snáší nejlépe. Budete-li snímky používat na webu, stačí formát JPEG.

Světlofunkce

Slušný konvertor tedy poznáte už podle toho, že umožňuje detailnější nastavení obrazových parametrů, než jen prostou korekci expozice v rozsahu ±2 EV a další funkce okopírované z fotoaparátu.

Zatímco možnosti úprav barevného podání jsou u většiny programů dobré, při výběru věnujte zvýšenou pozornost funkcím pro korekci expozice a vůbec celkového jasu a kontrastu snímku. Kvalitní konvertor by měl nabídnout práci s úrovněmi nebo křivkami, nejlépe s obojím. Skvělé jsou funkce pro vyjasnění stínů (D-Lighting, Fill Light), ještě úžasnější nástroje pro obnovení kresby v přepálených partiích (Highlight Recovery u Bibble Lite/Pro).

Na tomto místě je nutná malá vsuvka o možnostech úprav expozice v RAWu. Možná vám někdo bude tvrdit, že tento zázračný formát dovolí obnovit kresbu i v beznadějně přeexponovaných místech. Nevěřte tomu. Ani RAW, resp. programy pro jeho konverzi nejsou všemocné. Velmi dobrý software dokáže „najít“ kresbu v místech přeexponovaných nanejvýš o asi 1 EV. Jakmile to bude více, program bílou barvu nahradí šedou, bez ohledu na to, jaká by v konkrétním místě měla být ve skutečnosti.

Ostřete neostře

Pro přesnost je dobré vědět, že všechny úpravy, které budete provádět, jsou globálního charakteru – uplatní se v celém snímku nebo obdélníkovém uživatelském výřezu. Selektivními úpravami nebo dokonce možností masek podle našich informací běžné softwary pro RAW vybaveny nejsou.

Jedinou výjimkou je doostřování Unsharp Mask – metodou neostré masky, což je funkce, kterou by kvalitní RAW konvertor měl disponovat. Je trochu smutné, že takový velikán, jakým je Adobe Camera Raw, tuto funkci nepodporuje a spoléhá, že si uživatel snímek „pořádně“ doostří až v samotném Photoshopu.

Pořiďte si více než jen běžný standard

Korigovat expozici nebo vyvážení bílé umí i ten nejprimitivnější RAWový konvertor. Vyspělé programy však obsahují vyspělé funkce, s nimiž dokážete odstranit vady nebo vylepšit obraz jedním, případně několika málo klepnutími myši.

Na ukázce dole vidíte aplikaci funkce Perfectly Clear v programu Bibble Lite, doplněnou o kontrolu vysokých jasů pomocí Highlight Recovery. Dvě kliknutí a nastavení rozsahu kontroly přepalů zvládnou z původně velmi kontrastního snímku „vyrobit“ šťavnatou fotografii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost

 Další výřezy pak ilustrují funkci odstranění chromatické vady v Nikon Capture. Program dokáže rozpoznat barevné kontury (zde na hranách okenních parapetů) a nahradit je barvou velmi podobnou okolí. Neprovádí tedy obyčejné odsaturování, jako je to obvyklé u podobných funkcí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost | max. velikost

Krátkými dávkami pal

Nikdy jsme neskrývali, že kvalitní zpracování RAWu je časově náročnější než práce s „hotovými“ JPEGy. Na druhou stranu, oproti skenování filmu jde o podstatně měkčí oříšek.

Protože fotograf zpravidla neupravuje jen jeden snímek, je nanejvýš vhodné, aby program podporoval dávkové zpracování. Jednoduše nejprve u všech fotografií nastavíte potřebné parametry, poté je označíte ke hromadné konverzi, samozřejmě určíte složku, kam se budou ukládat, a na závěr spustíte dávkové zpracování. Podporuje-li software dávky na pozadí a máte-li dostatečně výkonný počítač, můžete se – než se vygenerují všechny obrazové soubory – věnovat jiné práci. V opačném případě máte čas na kávu.

Mnoho fotografií také bývá pořízeno ve stejných podmínkách, je tedy důležité, aby program umožňoval uložení nastavení parametrů, případně alespoň jejich kopírování mezi jednotlivými snímky.

Pro budoucí archivaci si také zjistěte, jak váš konvertor nastavení ukládá. Některé programy totiž editované parametry přidávají přímo do souboru RAW a to i bez „ručního“ příkazu, u jiných je třeba uložení potvrdit a konečně třetí skupina nastavení ukládá do samostatného souboru nebo databáze – zdrojový RAW nemodifikuje. Právě na „zdvojené“ soubory je třeba při archivaci dávat největší pozor.

Další kapitola
Seznam kapitol

Související články


celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Obávam sa, že sem sedem rokov nik neprispel.… hmmmmmmmmmmmm 31. 12. 2013, 20:43
Poradil by mi někdo na základě zkušenosti ja… Petr Kříž 21. 9. 2013, 18:36
Nazdar všichni. Jsem začátečník se zrcadlov… Vladimír Steiner 1. 3. 2013, 22:14
Re:stavnate, ale se sumem Petr 11. 3. 2007, 23:07
Re:Zadost o radu odbornika, proc zlobi RAW? Marek 12. 2. 2007, 08:44

Další podobné články

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?