Jak se vyvinul autofokus u CSC Sony za poslední čtyři roky

Jak se vyvinul autofokus u CSC Sony za poslední čtyři roky

Fotografická technika zaznamenává dramatické změny. Jednou ze značek, která udává krok ve vývoji hardwarových i softwarových prvků digitálních fotoaparátů, je Sony. Podívejme se, jak se proměnil AF systém fotoaparátů této značky.

​Mezi nejžádanější produkty Sony patří plnoformátové zrcadlovky, jejichž první model byl představen před pěti lety. Jak daleko a rychle se může za pár let technologie v rámci jedné značky posunout demonstruje ve svém videu fotograf Dave Dugdale. Soustředí se na systém automatického ostření a porovnává jeho výkon u jednoho z prvních zástupců A7S (4/2014) a u současného modelu A7R III (10/2017).

Ve videu jsme svědky několika různých testů, od rychlosti AF přes spolehlivost a plynulost detekce obličeje po schopnost sledování objektu. Všechny pokusy jsou důkazem, že technologie se rozvíjí opravdu velmi rychle – i když je A7S stále považován za pokročilý fotoaparát, ve srovnání s A7R III působí jeho AF systém, zejména sledování objektu, takřka primitivně.

  • V prvním testu Dugdale porovnává rychlost a „vytrvalost“ sledování obličeje při zakomponování překážky – nasazení brýlí či utření nosu. Zatímco A7S objekt ztrácí a sledování není plynulé, A7R III je naprosto bezproblémové jak do spolehlivosti, tak plynulosti. Důvodem je fakt, že autofokus u A7S pracuje pouze na základě detekce kontrastu s 25 body a menším pokrytím, zatímco A7R III je vybaven hybridním automatickým ostřením kombinujícím detekci kontrastu (s 425 body) a detekci fáze (s 399 body) s mnohem širším pokrytím záběru. Tento progres se musel do výkonnosti logicky promítnout.
a7RIII-AF-Coverage-Blog-Crop.jpg
  • Jestliže AF ztratí sledovaný obličej u A7S fotoaparát automaticky přeostří na střed záběru, zatímco AF u A7RIII i nadále drží stejnou rovinu ostrosti, dokud se tvář znovu neobjeví.
  • V případě kontinuálního ostření (AF-C) s nastaveným režimem Široký (Wide) fotoaparát upřednostňuje středovou oblast záběru, přičemž u A7R III je tato oblast mnohem širší než u A7S. Autofokus se drží objektů v centrální části obrazu i přesto, že se na okrajích záběru vyskytují mnohem kontrastnější prvky. Pokud ovšem chcete zaostřit na kontrastnější předmět v popředí a na okraji záběru (ve videu cedule s nápisem), stačí namáčknout spoušť do poloviny.
  • Další pomůckou je zamčení objektu a jeho sledování. Jestliže chcete v AF-C režimu zaostřit na prvek mimo střed záběru, je možné využít zamknutí objektu v centru záběru a následné překomponování. Téhož lze samozřejmě dosáhnout i dotykem na obrazovce – pouze u A7R III.

Video je důkazem, že za několik málo let systém AF u Sony prodělal malou revoluci. Od jednoduchého systému na bázi detekce kontrastu se dvěma desítkami ostřicích zón se vyvinul v komplexní hybridní systém se stovkami ostřicích bodů a téměř 100% pokrytím záběru, který kromě rychlosti nabídne spolehlivost a plynulost i při složitých kompozicích a světelných podmínkách.

V úvahu je třeba vzít také fakt, že od uvedení Sony A7R III na sklonku loňského roku byly představeny další přístroje s ještě výkonnějším autofokusem – Sony A7 III disponuje 693 body detekce fáze (vedle 425 kontrastních zón) pokrývajícími 93 % záběru. Bude proto zajímavé sledovat, kam a jak se ostřicí systém u Sony vyvine, třebas už u nejbližší chystané novinky.

Podíváme-li se ke konkurenčním výrobcům, nutno konstatovat, že trojice výrobců zrcadlovek (Canon, Nikon, Pentax) v posledních letech integruje do snímacích čipů také stále pokročilejší a svižnější automatické ostření při fotografování přes živý náhled na displeji. Otázkou však stále zůstává, jak na tom bude očekávaná plnoformátová bezzrcadlovka Nikon, která by údajně měla mít přes 400 ostřicích bodů a také kdy a s jakými parametry přijde na trh plnoformátová bezzrcadlovka Canon.

Výše uvedené video však potvrzuje fakt, že bezzrcadlovky nejsou slepou vývojovou větví a již nyní  (nemluvě o brzké budoucnosti) mohou značně rozčeřit vody sportovní fotografie, v nichž dosud dominují profesionální zrcadlovky. Především tomu tak je právě kvůli rychlosti ostření a dříve také kvůli celkové provozní rychlosti bezzrcadlovek. Těmto dobám ale odzvonilo a kupříkladu při sériovém snímání dosahují CSC fotoaparáty mnohem vyšších rychlostí, právě díky absenci sklápěcího zrcátka.

Určitě si přečtěte

Články odjinud