DIGIarena.e15.cz

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Seznam kapitol
Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

V prvním díle miniseriálu Jak vybrat objektiv jsme se věnovali výběru správného objektivu podle technických parametrů. Následující text na něj logicky navazuje a věnuje se optické kvalitě objektivů.

Poté, co si zvolíte objektiv podle technických parametrů, pravděpodobně se setkáte s tím, že vašim požadavkům bude vyhovovat více objektivů konkurenčních značek. Zcela jistě si budete chtít vybrat ten opticky nejlepší.

Jak vybrat objektiv: Technické parametry a jejich význam

Jak vybrat objektiv: Technické parametry a jejich význam

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Kvalitu objektivu nejlépe prověří praxe čili osobní vyzkoušení. Málokdo má ale možnost sklo před koupí důkladně otestovat. Při výběru se proto musíme spoléhat na informace z druhé ruky, a věřte, že v dnešní internetové době jich lze nalézt opravdu dost. Nejspolehlivějším zdrojem jsou specializované weby zabývající se exaktním testováním fotoaparátů a/nebo objektivů. Najdeme na nich jak demosnímky v plném rozlišení, které jsou primárním materiálem při „domácím“ hodnocení kvality objektivu, tak výsledky laboratorních testů zanesené do grafů.

DxOMark – asi nejznámější web zaměřený na testování fotoaparátů, smartphonů a objektivů. V nedávné době prodělal plastiku uživatelského rozhraní, dle mého soudu nikoli dobrým směrem. Přesto se jedná o jeden z nejkomplexnějších nástrojů pro porovnání kvality nejen objektivů.

Photozone – jednoduché uživatelské rozhraní, testované objektivy lze vyhledávat podle typu bajenotu, v grafech jsou zaneseny informace o míře optických vad, nechybí MTF graf, demosnímky (v plném rozlišení) a na závěr jednoduché hodnocení v bodech (optická kvalita, mechanické zpracování, poměr cena/výkon).

LensTip – jeden z mých nejoblíbenějších „testovacích“ webu nabízí velmi příjemné a uživatelsky vstřícné rozhraní, velmi podrobné testy, včetně poznatků z terénu – chování objektivu v protisvětle, široká nabídka demosnímků.

SLRGear – poněkud méně přehledné, ale i zde najdeme všechny potřebné informace týkající se optické kvaility objektivů – grafy s měřením optických vad, testovací obrazec, vše doprovozeno slovním hodnocením.

LensBuyersGuide – rozcestník s českou lokalizací nabízí odkazy na recenze a testy jednotlivých objektivů.

Další specializované weby: DPreview,  CameraLabs

 

Při zkoumání optické kvality objektivu se nejprve musíte naučit v obraze „číst", předevšim odhalit optické nedostatky. Jediné co k tomu potřebujete jsou vaše oči a snímek pořízený daným objektivem v plném rozlišení, jehož kvalitu je nejlépe posuzovat při 100% přiblížení. A co máte v obraze hledat? Vady, které způsobuje nedokonalá (bezchybný objektiv neexistuje) konstrukce objektivu. 

Cílem článku není vysvětlovat, jak která vada vzniká a proč, pro výběr objektivu je důležité vědět, jak se vada projevuje a je-li ji možné odstranit při úpravách ve fotoeditoru. 

Sférické zkreslení

Ano, to jsou ty soudky a podušky, které se objevují zejména u zoomů s velkým ohniskovým rozsahem, ale i u objektivů s pevným ohniskem. Na širokém ohnisku dochází k vydutí obrazu (soudkovitosti), na dlouhém naopak k jeho vdutí (poduškovitosti). Ale pozor, u některých objektivů je zkreslení záměrné, a to u tzv. rybích ok, kde je vydutí obrazu žádoucím efektem.

Sférické zkreslení bývá eliminováno softwarově už ve fotoaparátu (v JPEGu), ale poměrně jednoduchá je i jeho náprava ve fotoeditoru, kam si můžete stáhnout profil objektivu, podle něhož bude úprava provedena automaticky. Ale! Je nutné počítat s tím, že při narovnávání obrazu dojde k jeho ořezu, čili že na snímku nebude přesně to, co jste viděli v hledáčku nebo na LCD.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Soudkovitost vs. poduškovitost

Odlesky

Odlesky jakož i celková ztráta kontrastu jsou obvyklým neduhem při fotografování v protisvětle. Výrobce objektivů je řeší povrchovou antireflexní úpravou předního optického členu. Nejlepších výsledků ovšem dosáhnete při fotografování se sluneční clonou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čočka s antireflexní úpravou, ukázka odlesků objektivu

Vinětace

Vinětace se nejčastěji objevuje u širokoúhlých objektivů. V důsledku poklesu množství světla, které objektiv propustí na okraje snímače dochází k tmavnutí obrazu v rozích snímků. Do jaké míry objektiv vinětuje, poznáte z testovacích snímků, mnohé však může napovědět i tzv. MTF křivka, o níž si povíme v další kapitole.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Barevná vada

Barevná vada neboli chromatická aberace (CA) se projevuje barevnými konturami na kontrastních přechodech ve snímku. Nejsilnější bývá při maximálním odclonění objektivu (nastavení nejnižšího clonového čísla) a také v rozích snímku. Touto vadou nejvíce trpí teleobjektivy.

Chromatická aberace je v konstrukci objektivu potlačována použitím speciálních čoček nebo skupinou čoček. U levnějších skel je vada odstraňována ve dvou vlnových délkách; označuji se jako achromatické. U dražších poloprofesionálních a profesionálních objektivů bývá CA korigována ve třech vlnových délkách; takové objektivy se nazývají apochromatické (APO).

Odstraňování barevné vady v počítači je poměrně složitý úkon. Snad každý fotoeditor sice disponuje funkcí automatické korekce, velmi často však dochází k potlačení barev (typicky fialové) i tam, kde je to nežádoucí. Nejlepším pomocníkem je v tomto směru Photoshop a práce ve vrstvách s použitím maskování. Těmto peripetiím lze předejít pouze při focení mírným zacloněním objektivu čili nastavením vyššího clonového čísla.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka CA v rozích snímku

Difrakce

Difrakce se objevuje při vyšším zaclonění objektivu. Po nastavení vyššího clonového čísla se světlo se na hranách clonového otvoru rozptyluje a jakoby září, v důsledku čehož dochází k rozostření obrazu. Mezní hodnota zaclonění, kdy se difrakce začne objevovat, se liší objektiv od objektivu, u těch nejhorších kousků počítejte s hodnotou kolem F8. S difrakcí se ve větší či menší míře setkáme u všech objektivů. Pro posouzení míry vady jsou opět ideální testovací, ukázkové snímky v plném rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek
Vliv difrakce na ostrost obrazu při vyšším zaclonění: vlevo F5,6, vpravo F22

Tajemný bokeh

Zvláštní, víceméně subjektivní kategorií, je tzv. bokeh čili vzhled rozostřených oblastí snímků nacházejících se mimo hloubku ostrosti (zaostřené části obrazu). Hlavní roli v charakteru a podání rozostřeného pozadí hraje tvar a konstrukce clony, která se skládá z určitého počtu lamel různého tvaru – údaj o počtu lamel je uveden v technickém popisu objektivu.

Obecně platí, že čím jsou lamely více od sebe, čehož dosáhneme nastavením nižšího clonového čísla, otevřením clony, tím více se otvor podobá kruhu a tím plynulejší a kompaktnější je bokeh. A také to, že větší počet lamel dokáže vykreslit tvar co nejvíce podobný kruhu.

Kvalitu bokehu nelze exaktně změřit, jedná se o estetický parametr, jehož hodnocení závisí na vkusu jednotlivce.

 

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Difrakce vzniká na cloně, ne na filmu, takže… L. 28. 8. 2017, 21:35
To by znamenalo, že jemnozrnný film bude mít… fotič 22. 8. 2017, 11:13
Troufl bych si říct, že difrakce závisí na v… JATA 22. 8. 2017, 09:15
dejme tomu ze to koupim v alze jak to otesto… barqak 22. 8. 2017, 00:50
poradte mi prosim neco na Nikon D5200, fotak… barqak 22. 8. 2017, 00:48

Další podobné články

Tamron 70–210 mm F4 Di VC USD a 28–75 mm F2,8 Di III RXD

Tamron 70–210 mm F4 Di VC USD a 28–75 mm F2,8 Di III RXD

Tamron dnes odhalil dvě očekávané novinky v podobě teleobjektivu a základního světelného zoomu. V obou případech mají objektivy mírně odlišný rozsah, než je tomu u konkurence a slibují skvělý obrazový výkon.

Lensbaby představilo Burnside 35 s proměnlivou vinětací a bokehem

Lensbaby představilo Burnside 35 s proměnlivou vinětací a bokehem

Tamron láká na nové objektivy

Tamron láká na nové objektivy

Samyang XP 50 mm F1,2 obslouží 50 Mpx snímač a 8K video

Samyang XP 50 mm F1,2 obslouží 50 Mpx snímač a 8K video

Korejská společnost Samyang opět překvapila novým objektivem s velmi zajímavými parametry. Ačkoli se jedná o sklo s plně manuálním ostřením, měla by mít novinka dostatečnou optickou kvalitu i pro snímače s vysokým rozlišením.

Zeiss Loxia 25 mm F2,4: další manuální objektiv pro Sony FE

Zeiss Loxia 25 mm F2,4: další manuální objektiv pro Sony FE

Buďte lepším fotografem a zaměřte se na těchto šest věcí

Buďte lepším fotografem a zaměřte se na těchto šest věcí

Každý z nás má, ať už chce či nechce, při své práci vytvořeny dobré, ale i špatné návyky, které nám mohou bránit v rozvoji kreativity. Je dobré ty špatné identifikovat a zkusit se jich postupně zbavit, abychom uvolnili místo těm lepším.

Fujifilm představil novou vlajkovou loď X-H1 a dvojici video zoomů

Fujifilm představil novou vlajkovou loď X-H1 a dvojici video zoomů

Fotoaparát je tentokrát vyladěn nejen pro kvalitní statickou fotografii, ale i pro pokročilé natáčení videa. Současně oznámil dvojici video objektivů Fujinon MKX 18–55 T2,9 a MKX 50–135 T2,9.

10 tipů jak na lepší fotografie psů za méně než 2 minuty

10 tipů jak na lepší fotografie psů za méně než 2 minuty

Chcete-li se naučit fotografovat psy o něco lépe a kreativněji než doposud, těchto deset triků se vám jistě hodí. Navíc vám nezaberou déle jak dvě minuty a můžete je použít nejen při fotografování psů.