DIGIarena.e15.cz

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů


? mk
mk  |  09. 07. 2015 08:23  |  [82.113.62.xxx]

"Pokud by dosahovala horního okraje grafu čili hodnoty 1, byl by objektiv schopen 100% přenosu kontrastu, takové sklo však neexistuje" Až na nový Nikon 500 mm :) http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2015/0... ...

Odpovědět  |   | 
IO  |  09. 07. 2015 08:43  |  [62.197.243.xxx]

to bude podla mna 0,999, pretoze Canon ma 0,998 :D

Odpovědět  |   | 
? MT osobně
MT osobně  |  09. 07. 2015 09:25  |  [77.240.103.xxx]

Já vím, okurková sezóna, ale to opravdu nemáte v redakci někoho, kdo aspoň tuší něco o optice? Že by ten článek opravil? Meridionální a sagitární směr není určen nějakým pravým horním rohem snímače, nebo kdoví čím. To platí možná pro jeden konkrétní obrázek, který tu paní zapomněla nakopírovat. Meridionální paprsky jsou takové, které procházejí středem, sagitární jsou na ně kolmé. Tečka. Naproti tomu kontrast v meridionálním směru je logicky pro mřížky kolmé na tento směr, tzn. linky jakoby orientované sagitárně, kontrast v sagitárním směru je naopak - mezi linkami směřujícími do středu snímače. A prostorovou frekvenci sice nechcete definovat, ale v textu jste ji krásně popsali. Kdybyste uvedli selské "prostorová frekvence udává, kolik čar se vejde na určitou vzdálenost. Čím vyšší frekvence, tím víc linek. Čím vyšší prostorová frekvence, tím hůře se optikou zobrazuje." Navíc svádět pokles rozlišení pro oblasti mimo optickou osu na vinětaci... ona ta vinětace sice ubere jas, ale všem procentuálně stejně, tzn. kontrast (a rozlišení) se zase tolik nezmění. Jestli on ten pokles náhodou nebude tím, že čím dál od středu, tím hůře se vady korigují a tím dražší celá ta sranda je... Co jsem tak zběžně proletěl zbytek článku, tak je to celkem veselý počin. Třeba o barevné vadě. Já nevím, co by na takové teorie říkali majitelé širokáčů od Tokiny. Dál - vysvětlovat limit difrakce bez uvažování velikosti a rozlišení snímače je škandál.

Odpovědět  |   | 
Max  |  09. 07. 2015 11:06  |  [147.231.146.xxx]

Ono i to "testování kvality ve 100% přiblížení" je docela vtipné, protože hromada takto odhalených "problémů" je na reálné fotce na papíře nerozeznatelná (nemluvě o zmenšené a různými klikátky "vylepšené" verzi v galerii na nějaké té sociální síti)

Odpovědět  |   | 
valsoj  |  09. 07. 2015 16:49  |  [89.102.235.xxx]

Ani to nemusí být soc. síť, kdo dneska tiskne A4, A3 fotky a kdo je ukazuje na tabletu či monitoru.

Odpovědět  |   | 
IO  |  10. 07. 2015 11:32  |  [62.197.243.xxx]

to je uchylka sucasnej doby, podobne ako vyladovanie kazdeho zaostrovacieho bodu s polmilimetrovou odchylkou a hladanie najdokonalejsieho kusu objektivu z najdokonalejsich,.. Clovek len zabija dni servisovanim a nadavanim namiesto fotenia pocas filmovych cias nedosahovali skla ani tela taku obrazovu kvalitu a presnost ako dnes, no tam sa predosvsetkym fotilo...

Odpovědět  |   | 
KV  |  10. 07. 2015 13:14  |  [89.235.0.xxx]

Dle vašeho příspěvku předpokládám, že máte objektiv jen jeden. Univerzál 18-200 nebo 18-300 a foťák s rozlišením 6 Mpix, pro tisk na A4 stačí. Auto máte max. ekvivalent Felicia Combi, protože na přepravu z A do B to bohatě dostačuje - já do nedávna jsem spokojeně jezdil starým fáčkem. Jak jinak chcete testovat kvalitu objektivu než při 100% přiblížení? K čemu jsou zrcadlovky s rozlišením nad 15 Mpix, a těžké objektivy, když můžu použít malý kompakt rozlišením 20Mpix a zoomem 12x za cenu pod 5 tisíc.

Odpovědět  |   | 
Max  |  13. 07. 2015 10:57  |  [147.231.146.xxx]

Objektivů mám víc. Ale také tuším, že je rozdíl mezi testem objektivu a pixel-peepingem a dovolím si říct, že většina uživatelů si objektivy doma netestuje. A dokonce bych si dovolil i říct, že mezi těmi, kteří si je doma testují, bude hodně takových, kteří ve skutečnosti netuší, co by vlastně na těch zkušebních fotkách měli hledat. Nemluvě o tom, že objektiv je jen jedna část sestavy a problém může být i v těle foťáku. Ale v mnoha případech je ten problém hlavně jen v hlavě fotícího...

A upřímně, v reálném užití umí velkou část "vad" odstranit každý trochu inteligentnější software na několik kliknutí.

Odpovědět  |   | 
? po
po  |  09. 07. 2015 11:22  |  [66.249.93.xxx]

spis udelejte navod na to jak si udelat timelapse jednoduse

jednoznacne nejmensi ca vadu co jsem videl na sklech co mi prosly rukama, byl Tamron 28-75 coz byl celkem sok, zkresleni nevyrazne, nikdy jsem nemek nikona 24 70, ale clovek ma pocit ze by aspon mel nabidnout neco mezi tim, ale existuje tady spousta plecek, pak pevna ohniska a pak sklo za 40 litru a jinak nic . .

myslite ze 16-80 nikon bude dobry? ma silenou cenu, to by znamenalo ze by mohl byt dobry

Odpovědět  |   | 
? JSP070
JSP070  |  09. 07. 2015 12:27

Taký povrchný článok. Mňa by zaujímalo, Kedy je ešte objektív dostatočne ostrý a kedy je to už prúser. Ako ďaleko tie čiary od seba môžu byť, aby to bolo použiteľné. Či je lepšie, keď sú blízko seba ale niekde okolo hodnoty 0,4, alebo keď sú od seba vzdialené, ale na vyššej hodnote, npr. 0,6 a 0,9.

Odpovědět  |   | 
? jmatus
jmatus  |  09. 07. 2015 22:29

Výběr objektivů je velmi jednoduchý, stačí si vybrat ty nejlepší.

Odpovědět  |   | 
? jmatus
jmatus  |  09. 07. 2015 22:29

Výběr objektivů je velmi jednoduchý, stačí si vybrat ty nejlepší.

Odpovědět  |   | 
Beda  |  16. 08. 2015 12:55  |  [78.45.70.xxx]

Chci jen poděkovat autorovi - konečně mi vysvětlil smysl/užitek MTF křivek. Fotografuji dlouho, ale dosud se to nikomu nepodařilo.

Odpovědět  |   | 
Karel Kahovec  |  21. 08. 2017 07:39  |  [93.91.150.xxx]

Nezapomeňme dodat, že objektiv, který si podle testu v časopise nebo na webu koupíte, pravděpodobně bude mít o dost jiné kvality, než v tom testu. Protože dodržet 100% stejnost výroby není v praxi možné a projevuje se kusová variabilita. U některých firem málo, u jiných dost. Někteří fotografové jdou vybírat osobně a sklo si otestují, takže si vyberou ze dvou až čtyř kusů. Ty, které si nevybrali, dostanete vy.

Odpovědět  |   | 
fotič  |  21. 08. 2017 10:52  |  [89.102.13.xxx]

Ano, ty povedené si odnesou ti, co si umějí vybrat, ty nepovedené prodejce osadí do setů a prodá za ,,výhodnou" cenu.

Odpovědět  |   | 
barqak  |  22. 08. 2017 00:50  |  [89.176.230.xxx]

dejme tomu ze to koupim v alze jak to otestovat behem 1 dne ?

Odpovědět  |   | 
barqak  |  22. 08. 2017 00:48  |  [89.176.230.xxx]

poradte mi prosim neco na Nikon D5200, fotak foti dobre ale Tamron 17-50 bez stabilizace neni idealni, Nikon 16-80 je drahy, Sigmu 18-35 nechci z nekolika duvodu, napr velikosti, Tamron 24-70 mozna jen jako pripadny upgrade na full frame ale je moc velky a potreboval bych pak neco sirokeho, idealni objektiv ude snad neexistuje, neni zde neco jako Tamron pro DX 17-50 s VR a f 2.0 ? rychlejsi o 2 kroky, nez 2.8 ? Nikon DX 35mm 1.8 nepovazuji uz za dobrý na D5200, jaky jiny 35mm ?

za MFT krivky dekuji, dnes to snad nema vyznam resit, jen u ultrasvetelnych skel,

Odpovědět  |   | 
JATA  |  22. 08. 2017 09:15  |  [85.119.94.xxx]

Troufl bych si říct, že difrakce závisí na velikosti bodů na snímači, čím menší bod, tím menší clona, při které difrakce začíná působit. Hezký si to spočítáte v programu DoF (pro Android a Windows). Logicky vychází lépe Full Frame než APS-C než 4/3

Odpovědět  |   | 
fotič  |  22. 08. 2017 11:13  |  [89.102.13.xxx]

To by znamenalo, že jemnozrnný film bude mít také větší difrakci, ale spíš to bude záležet na provedení konkrétního snímače. Je známo, že velikost snímače není klíčová spíš záleží na výrobci a použité technologii.

Odpovědět  |   | 
L.  |  28. 08. 2017 21:35  |  [91.219.246.xxx]

Difrakce vzniká na cloně, ne na filmu, takže zrnitost filmu na ni nemá žádný vliv. Jediné na čem záleží je absolutní velikost clonového otvoru.

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru