DIGIarena.e15.cz

Jak vznikla fotografie týdne: BMX

Jak vznikla fotografie týdne: BMX

Martin Kozák, autor dnes vyhlášené fotografie týdne, popisuje pozadí vzniku svého snímku BMX.

Klepněte pro větší obrázek
BMX (foto: Martin Kozák)

Hrátky se stíny mám moc rád, ale málokdy se mi povedou tak, jak na této fotografii. Trochu mi připomíná slavný letecký záběr velbloudů od National Geographics. V sobotu 28. dubna byl horký slunečný den. V areálu bmx dráhy v pražských Řepích jsem se pohyboval cca od 11:30, vystřídal všechny objektivy i různé úhly pohledu a z pálícího slunce jsem byl už docela dost „vyšťavený“. Co bylo ale horší, že jsem na kartě pořád neměl nic, s čím bych byl bezvýhradně spokojený. Až asi v 15:30, s tím, jak se slunce na obloze posunulo, jsem si všiml, že v první klopené zatáčce vrhají cyklisté atraktivní stíny. V té době už se jezdily vyřazovací jízdy, tudíž až osm závodníků v jedné rozjížďce a já si okamžitě představil ten krásný stínový vláček. Napoprvé mi to ještě nevyšlo – než dojelo do klopenky, tak se startovní pole roztrhalo, jezdci byli daleko od sebe a do záběru se mi vešli jen tři. Povedlo se ale hned v další jízdě. Celkem jsem pořídil sériovým snímáním tři záběry a z nich pak vybral ten nejlepší. Volil jsem krátký expoziční čas 1/2000 s, abych se vyhnul pohybovému rozmazání cyklistů; světla bylo dost a dost, takže to nebyl žádný problém.

Úpravy byly jednoduché a minimální; ostatně v kategorii reportážní fotografie to ani jinak nejde. Pouze jsem záběr lehce oříznul, abych se zbavil vykukujícího nekompletního šestého cyklisty vzadu a volného místa vepředu, části oblohy nahoře a začínající trávy dole. Celý snímek jsem pak otočil o 180°, abych více zdůraznil, že mi šlo právě o stíny. A nakonec, ačkoli to dělám jen výjimečně, jsem se rozhodl jej převést do černobíla, aby stíny ještě více vynikly. Ostatně, porovnejte si výsledek s původní fotografií sami.

Klepněte pro větší obrázek
Původní snímek (foto: Martin Kozák)
Fotografie týdne: BMX

Fotografie týdne: BMX

To, že může člověk vidět, je souhrou celé řady faktorů, které nejsou vůbec samozřejmé. A jedním z důsledků těchto jevů je, že není možné vytvořit ostrý stín. Toho také využívá dnešní fotografie týdne.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.