DIGIarena.e15.cz

Jak vznikla fotografie týdne: Tavba

Jak vznikla fotografie týdne: Tavba

Viktor Mácha, autor dnes vyhlášené fotografie týdne, popisuje pozadí vzniku svého snímku.

Klepněte pro větší obrázek
=tavba= (foto: v__m)

Fotografie vznikla během mé dubnové expedice na Ukrajinu s cílem dokumentace východoevropského metalurgického průmyslu v rámci ucelenějšího soukromého projektu, který v současné době čítá kolem devadesáti zpracovaných hutních závodů napříč celou Evropou.

Snímek zachycuje kruhovou licí halu moderní vysoké pece č.9 v huti Krivorizhstal (ArcelorMittal Krivoj Rog). Scéna to není ale nijak výjimečná. Velice podobný interiér mají kupříkladu vysoké pece v polské Dąbrowie Górnicze (viz níže otištěná fotka), ale i řada dalších, zejména východněji situovaných hutí (Rusko, Kazachstán, Indie, Japonsko).

Klepněte pro větší obrázek
Vysoké pece v polské Dąbrowie Górnicze, foto: Viktor Mácha

Kruhové konstrukce bývá užíváno u velkokapacitních vysokých pecí z pravidla se čtyřmi výpustmi železa. Jako i v tomto případě se zpravidla soustředím na typologické zachycení jednotlivých částí průmyslového závodu současně se samotným výrobním procesem. Fotoaparáty střídám podle potřeby, koncepci scény a světelných podmínek. V tomto případě to byl Nikon D300, kterým jsem si vlastně původně jen měřil expozici.

Jinak fotím s Mamiyou RZ67 Pro II, v exteriérech pak pracuji s velkoformátovou kamerou Sinar F1. Používání jen jednoho univerzálního přístroje na vše je dle mého soudu nesmysl.
Fotografie prošla běžným postprocesem, tedy srovnáním jasů a stínů a korekcí barev po jednotlivých kanálech. Nakonec jsem použil ještě jeden podexponovaný snímek pro ztlumení nejsvětlejších částí.

Industriální fotografii, se zaměřením výhradně na hornictví a hutnictví, se věnuji nějakých šest let a Ukrajina byla v tomto ohledu dlouholetá nutnost. Příprava cesty společně se získáním všech potřebných povolení zabrala rok a půl. V případě zájmu čtenářů jsou dříve realizované lokality ke zhlédnutí na mém webu.

Fotografie týdne: Tavba

Fotografie týdne: Tavba

Schopnost člověka přetvářet přírodu kolem sebe je obdivuhodná a děsivá současně. Na jedné straně stojí lidský um, který mu zajišťuje přežití a rozvoj, na straně druhé otázky omezených zdrojů surovin a životní prostředí.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Mě přijde barevně zajímavější ta první. Sice… lemming 27. 6. 2012, 13:19
Druhá fotka je o parník lepší než oceněná. Z… Martin Kozak 27. 6. 2012, 01:19

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování