DIGIarena.e15.cz

Jan Durina: Nechávám se unést vnitřním světem

Připravili jsme pro vás rozhovor s mladým slovenským fotografem Janem Durinou. Co nám o sobě prozradil? A co jej inspiruje?

Tvorba čtyřiadvacetiletého Jana Duriny je charakteristická silnou intenzitou stejně jako smyslností – možná vědomou, možná nevědomou. Prvoplánovou krásu ve fotografiích však nenacházíme.

Je na divákovi, zda odvrátí raději zrak anebo se nechá unést příběhem, za nímž se skrývá křehkost, něžnost, ale i bolest a prázdnota. Jan Durina zpovídá svou duši, ale přesto jeho zpovědi rozumíme, nacházíme v ní i tu svou.

Jane, jak dlouho fotografujete? Všímáte si u sebe posunů, co se týče témat, v odvaze překročit tabu?
S fotografiou som začal pracovať pred siedmimi rokmi. Chcel som maľovať, ale nedokázal som nájsť spôsob, ako sa v danom médiu vyjadriť podľa svojich predstáv. Vo fotografii sa mi to podarilo.

Každým novým dňom som o niečo iným ako včera. Keď vidím svoje staršie práce, niekedy mám pocit, že im už nie celkom rozumiem. Viem, že vznikali prirodzene a úprimne, ale je to pre mňa pohľad dozadu. Radšej sa dívam dopredu.

Klepněte pro větší obrázek
 Selfportrait with Martu

Tvoříte spontánně nebo si dáváte cíle, čeho chcete dosáhnout?
To záleží od projektu, na ktorom pracujem. Kedysi som si zvykol obrazy skicovať a týchto „plánov“ sa držať. Nemalo to pre mňa veľký zmysel, keďže za najlepšie som vždy považoval náhodné, neplánované fragmenty, ktoré sa do nich dostali.

Studoval jste uměleckou školu na Slovensku i v Polsku. O Polácích je všeobecně známo, že mají velmi dobrý cit pro fotografii. Jste stejného názoru? Dokázal byste porovnat úroveň v Polsku a na Slovensku?
V Polsku som sa cítil veľmi dobre. Myslím, že ľudia tam majú cit nielen pre fotografiu, ale pre umenie akéhokoľvek druhu – módu, hudbu, dizajn …

Cítil som, že v porovnanie so Slovenskom sa poľská verejnosť omnoho viac zaujíma o umenie a mladí umelci majú to šťastie, že sa im dostáva väčšej podpory a pozornosti.

Klepněte pro větší obrázek 
KatieJane & Three Curly Nymphs

Jan Durina

Jan Durina (narozený 1988, Žilina) – je vizuální umělec pracující především s fotografií. V roce 2011 absolvoval Fakultu umění TU v Košicích, ateliér Nových médií. Mezi lety 2009 a 2010 působil také na Academy of Fine Arts in Krakově.
Tvorba Jana Duriny vzbudila pozornost, kromě domácího publika, také v zahraničí.

Klepněte pro větší obrázek
Jan Durina - autoportrét

Jan vystavoval samostatně například v Sourmilk Art Gallery v Miláně nebo na Měsíci fotografie v Krakově. Naposled se Jan představil v brněnské galerii ART v rámci festivalu Mezipatra. Jeho práce se také objevily v mnoha zahraničních periodikách např. Playground Magazine, If You Leave (Velká Británie), ART- Magazin (Německo), GLAMCULT (Holansko), Fakehead, Nerve.com (USA), BLINK (Korea).

Více ukázek najdete na webu fotografa.

 

Jak byste charakterizoval styl polských umělců? Dá se to vůbec takto zevšeobecnit
Netrúfam si charakterizovať štýl poľských umelcov. Každý je jedinečný a svojský.

Klepněte pro větší obrázek 
Untitled (Agony)

Cítíte se být Polskem ovlivněn?
To určite áno. Žil som v Krakowe jeden rok a to mesto mi učarovalo. Často sa tam vraciam – cítim, že tam ostal kus mňa, ktorý sa na Slovensko vrátiť nechcel. Chodím sa tam teda „skompletizovať“.

V čom ma Poľsko ovplyvnilo najviac, sú ľudia. Stretol som tu mnoho inšpiratívnych, láskavých a krásnych ľudí a talentovaných umelcov, s ktorými by som v budúcnosti rád spolupracoval.

Klepněte pro větší obrázek 
Harry

Syrovost a naturálnost je ve vašich fotkách zřejmá na první pohled. Dokonce jsem se setkala s názorem, že už je to moc, že jste překročil hranici. S jakými reakcemi na vaši tvorbu máte zkušenost vy?
Nie je mi celkom jasné, o akej hranici sa bavíme. Hranice v umení, či v živote celkovo, považujem za záležitosť silne subjektívnu.

Je pre mňa dôležité, aby moje práce komunikovali. Za najhoršie považujem, ak dielo umelca nevyvoláva žiadnu emóciu a reakciu. Na druhej strane je pre mňa ako človeka i výtvarníka samozrejmé zohľadňovať základné etické normy.

Klepněte pro větší obrázek
Dnes nie 

Měla jsem na mysli právě hranice etické. Na vašich fotografiích je docela naturalisticky zobrazeno násilí a erotika, což už samo o sobě vyvolává silné emoce.
Máte pravdu. Mám zámer vyvolávať emócie, no nie prvoplánovo. Sám som veľmi emotívnym človekom a obrazy, ktoré vytváram prirodzene nesú známky mojej osobnosti, názorov a prežívania.

Klepněte pro větší obrázek 
DayNight

Jak vlastně na vaše fotky reagují konkrétně Poláci? Vzhledem k jejich silné víře jsou, předpokládám, konzervativnější…
Tento zovšeobecňujúci pohľad považujem za predsudok voči Poliakom. Už len súčasné poľské umenie je toho dôkazom.

Některé scény ve fotografiích na mě působí až rituálně. Vznikají spontánně ve vaší hlavě nebo se někde inspirujete?

Inšpiráciu vnímam ako základ akejkoľvek kreativity (nielen umeleckej, ale i životnej). Je mi najbližšie nechať sa viesť mojím vnútorným svetom, prirodzene však čerpám i z toho vonkajšieho.

Klepněte pro větší obrázek 
SY's Crows

Díváte se i na práce zahraničních fotografů, hledáte u nich inspiraci?
To určite. Priznám sa, že viac ako vo fotografickej tvorbe iných autorov nachádzam inšpiráciu v hudbe, poézii či maľbe.

Ak by som mal menovať fotografov, ktorých prácu si vážim a rád sa k nej vraciam, spomenul by som napríklad Nan Goldin, Martinu Hoogland Ivanow či Fergusa Padela.

Klepněte pro větší obrázek 
Untitled (Insomnia)

Když vaše fotografie pozoruji, zároveň přemýšlím, jak ty scény asi vznikaly. U některých snímků mě napadá, že to muselo být docela intenzivní focení, jak pro vás, tak pro modela…
Intenzívny je pre mňa každý moment. Vytvorenie fotografie je proces, ktorý v sebe zahŕňa veľa rôznych aktivít, osobného prežívania. Pracujem s ľuďmi, ktorí rozumejú môjmu svetu a chcú a vedia doňho vstúpiť.

Klepněte pro větší obrázek 
Selfportrait with Jana

Komunikace mezi modelem a fotografem pro mě musí být podle mého z obou stran, model musel chtít pochopit příběh fotografa, stejně jako fotograf musel umět vstoupit do příběhu modela. Jakým způsobem to probíhá u vás?
Presne tak – ako som povedal v predošlej otázke, ľudia, s ktorými pracujem sú mi blízki a ja som blízky im.

Spontánně na mě působí vaše tvorba, texty, stejně jako rozmístění snímků na výstavě. Jak moc důležitá je pro vás intuice?
Intuícia je základom mojej tvorby. To, že niečo pôsobí spontánne a jednoducho, je ale často výsledkom dlhej prípravy a tvrdej práce. Neraz som pri inštalácii jednej steny strávil desiatky hodín.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Untitled (Insomnia) | Untitled (Insomnia)

V jednom rozhovoru jste prohlásil, že se necítíte být fotografem. Můžete to nějak objasnit? Pracujete ještě s jiným médiem než fotografií?
Fotografia je pre mňa len jedným z mnohých médií, ktorými sa vyjadrujem. V blízkej budúcnosti by som chcel viac pracovať s videom, rovnako je mi blízka práca so zvukom, hudbou či slovom.
 

 

 

Další článek




celkem 9 komentářů

Nejnovější komentáře

Prosím připojte do odpovědi odkaz na své vla… Petra Hermanová 7. 1. 2013, 17:05
Proc mam tu pampelisku kdyz ji fotim zespoda… R 5. 1. 2013, 12:41
jo, holt, zdejším špičkovým fotografům jak t… Petr Šigut 5. 1. 2013, 09:32
... anonymní pitomce neobesílám, jestli chce… Zdeněk Motyčka 4. 1. 2013, 08:29
Vidim trotle ze mas problemy se vsemi na net… jn 3. 1. 2013, 23:05

Další podobné články

Nejlepší fotografie roku 2017 v galerii DIGIareny

Nejlepší fotografie roku 2017 v galerii DIGIareny

Rok se s rokem sešel a nastal čas malé retrospektivy do naší webové galerie. Pojďte se s námi podívat a zapřemýšlet nad nejlépe hodnocenými snímky, které jste do galerie v uplynulém roce nahráli.

Díky videu můžete cestovat zdarma po celém světě

Díky videu můžete cestovat zdarma po celém světě

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!