DIGIarena.e15.cz

Japonská skládačka na Fotografii týdne

Origami neboli japonská skládačka. Název snímku je trefný – kompozice je umně seskládaná z kousků nebe a architektury.
Japonská skládačka na Fotografii týdne

Během posledního týdne se v naší galerii sešlo několik vyvedených fotografií s nápadně podobnou barevností. Šlo o kombinaci modré a oranžové, dvou výrazných doplňkových barev, které k sobě dokonale sedí. Pravděpodobně jde o nové módní odstíny této sezóny, protože se objevovaly na snímcích nebe, mraků, kopců, polí... a také na tomto záběru, který právě získal titul Fotografie týdne.

Protínající se diagonály, ostré stíny a špičaté hrany si s křiklavými odstíny skvěle rozumí. Nic akčnějšího pravděpodobně v kategorii Architektura nenajdeme – a tento kousek od autorky s přezdívkou lelinka je navíc velmi výtvarně působivý. Je to jeden z těch napůl abstraktních, napůl reálných obrazů, které bychom si dokázali představit na volné bílé stěně svého obývacího pokoje. V podstatě je tento motiv totiž celkem jednoduchý, nekomplikovaný; přináší napětí a pochopení jednotlivých vztahů a významů v kompozici.

Klepněte pro větší obrázek
Origami; foto: lelinka

Není to jen spojení zmíněných výrazných odstínů, co v sobě nese kontrastní potenciál. Nejdřív vás zřejmě zaujme dramatický úhel, pod nímž byl záběr pořízen. Jednotlivé linie se na snímku sbíhají a rozbíhají zcela náhodně, a přesto s razancí, jaké se u něžných výhonků rostlinného světa těžko dočkáme. Geometrická tvrdost s pohlazením modrého nebe působí podobně jako tank v záhonu růží.

Možná by mohlo být zajímavé nechat oblohou proplout větší kus něžné oblačné krajky, aby nabyla skladba snímku podobné razance, jako asociace s tankem, ale na druhou stranu je pouze na pozorovateli, aby se snažil zjistit, kde se právě nachází. Teprve v okamžiku, kdy poznáme, kde je nahoře a kde dole, můžeme zhluboka vydechnout.

Ačkoli Origami má tvar přesného čtverce, není to typická „středová“ kompozice, které je často vytýkána statičnost a přílišný klid. Děj na fotce ubíhá hlavně díky použitému materiálu výrazně doprava, směrem ven „na vzduch“. Hrnout se zleva doprava je přirozené; tímto směrem přece čteme a autorka navíc tento „kopec“ výrazně nahnula.

Za dynamiku můžou samozřejmě i všemožné linky, které protínají neosobní hmotu. V tomto případě je více než namístě pochválit hlavně autorčino oko, protože bez použití výstředního úhlu by jen těžko z masivní stavby vzniklo něco, co je skutečně v pohybu. Pokud se ale podíváte, čím se ještě chlubí v galerii, zjistíte, že má prostě cvik, protože architektura je zřejmě její vášní. Zasíláme tedy znovu gratulaci na Slovensko!

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

SI můžu taky vyfotit chlupy v análu a bude t… onan 16. 10. 2007, 17:39
Foto tyzdna ? LM 8. 10. 2007, 20:53

Další podobné články

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Fotografie týdne: Mlhavé rána – o hledání konkrétních věcí v oparu

Fotografie týdne: Mlhavé rána – o hledání konkrétních věcí v oparu

Někdy se může stát, že o něčem máme jen mlhavou představu. Tedy, že disponujeme ideou, která je ještě neostrá a čeká na formulaci, ohraničení, jasnost. Možná se zcela změní, protože původní obrysy mohou skrývat ledasco.

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.