DIGIarena.e15.cz

Japonská skládačka na Fotografii týdne

Origami neboli japonská skládačka. Název snímku je trefný – kompozice je umně seskládaná z kousků nebe a architektury.
Japonská skládačka na Fotografii týdne

Během posledního týdne se v naší galerii sešlo několik vyvedených fotografií s nápadně podobnou barevností. Šlo o kombinaci modré a oranžové, dvou výrazných doplňkových barev, které k sobě dokonale sedí. Pravděpodobně jde o nové módní odstíny této sezóny, protože se objevovaly na snímcích nebe, mraků, kopců, polí... a také na tomto záběru, který právě získal titul Fotografie týdne.

Protínající se diagonály, ostré stíny a špičaté hrany si s křiklavými odstíny skvěle rozumí. Nic akčnějšího pravděpodobně v kategorii Architektura nenajdeme – a tento kousek od autorky s přezdívkou lelinka je navíc velmi výtvarně působivý. Je to jeden z těch napůl abstraktních, napůl reálných obrazů, které bychom si dokázali představit na volné bílé stěně svého obývacího pokoje. V podstatě je tento motiv totiž celkem jednoduchý, nekomplikovaný; přináší napětí a pochopení jednotlivých vztahů a významů v kompozici.

Klepněte pro větší obrázek
Origami; foto: lelinka

Není to jen spojení zmíněných výrazných odstínů, co v sobě nese kontrastní potenciál. Nejdřív vás zřejmě zaujme dramatický úhel, pod nímž byl záběr pořízen. Jednotlivé linie se na snímku sbíhají a rozbíhají zcela náhodně, a přesto s razancí, jaké se u něžných výhonků rostlinného světa těžko dočkáme. Geometrická tvrdost s pohlazením modrého nebe působí podobně jako tank v záhonu růží.

Možná by mohlo být zajímavé nechat oblohou proplout větší kus něžné oblačné krajky, aby nabyla skladba snímku podobné razance, jako asociace s tankem, ale na druhou stranu je pouze na pozorovateli, aby se snažil zjistit, kde se právě nachází. Teprve v okamžiku, kdy poznáme, kde je nahoře a kde dole, můžeme zhluboka vydechnout.

Ačkoli Origami má tvar přesného čtverce, není to typická „středová“ kompozice, které je často vytýkána statičnost a přílišný klid. Děj na fotce ubíhá hlavně díky použitému materiálu výrazně doprava, směrem ven „na vzduch“. Hrnout se zleva doprava je přirozené; tímto směrem přece čteme a autorka navíc tento „kopec“ výrazně nahnula.

Za dynamiku můžou samozřejmě i všemožné linky, které protínají neosobní hmotu. V tomto případě je více než namístě pochválit hlavně autorčino oko, protože bez použití výstředního úhlu by jen těžko z masivní stavby vzniklo něco, co je skutečně v pohybu. Pokud se ale podíváte, čím se ještě chlubí v galerii, zjistíte, že má prostě cvik, protože architektura je zřejmě její vášní. Zasíláme tedy znovu gratulaci na Slovensko!

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

SI můžu taky vyfotit chlupy v análu a bude t… onan 16. 10. 2007, 17:39
Foto tyzdna ? LM 8. 10. 2007, 20:53

Další podobné články

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Fotografie týdne: Cesta – o nekonečnu, dálkách a cestě

Jedna ze základních pouček eukleidovské geometrie říká, že dvě rovnoběžky se protínají v nekonečnu. Toto tvrzení může být překvapivé v několika ohledech. Pokud se na rovnoběžky díváme jinde než v nekonečnu, jsou od sebe stále stejně daleko.

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...