DIGIarena.e15.cz

Je libo dalekohled: kompakty s největším zoomem

Digitální fotoaparáty s obřím rozsahem zoomu – super/ultrazoomy – jsou poměrně specifickou kategorií. Jaká je jejich aktuální nabídka na trhu?

Ještě nedávno bylo možné kompaktní fotoaparáty roztřídit do čtyř kategorií – ultrakompakty, expoziční automaty, pokročilé kompakty a ultrazoomy. Do první kategorie spadaly přístroje s malými rozměry a nejčastěji s kovovým tělem.

Do té poslední naopak fotoaparáty s minimálně desetinásobným optickým zoomem.

Postupem času přestávali výrobci válčit o prvenství v tzv. megapixelové bitvě a našli si odlišné měřítko, a to optické přiblížení. Vše začalo vcelku nevinným rozšířením z méně častého 7× zoomu na 10× a postupně 12× zoom. Ten byl záhy doplněn o 15× a 18× zoom v minulém týdnu představila společnost Olympus fotoaparát, který má 40násobný zoom. Jako superultrazoomy tedy můžeme označit digitály, které nabídnou optický zoom s více jak dvacetinásobným přiblížením.

K čemu je dobrý velký zoom?

Dobrá otázka. Fotoaparáty s takto velkým rozsahem ohnisek lze považovat za univerzální nástroje pro jakoukoliv práci. Při běžném použití však využijete pravděpodobně jen část rozsahu cca do 200–250 mm. Delší ohniska s sebou nesou výrazné riziko pohybové neostrosti, ačkoliv se to na první pohled nezdá, každé mírné zachvění či pohyb rukou se u takového ohniska projeví výraznou změnou záběru. Prakticky u všech modelů této kategorie najdete optickou stabilizaci, nicméně fotografování s dlouhým ohniskem doporučuji využít stativ, který pomůže vytvořit ostré snímky.

A proč tedy kupovat takovýto fotoaparát? Pokud například toužíte po dlouhém skle, se kterým byste mohli fotografovat zvířata, ale nechcete utrácet horentní sumy za světelné teleobjektivy, může být superultrazoom vhodnou alternativou. Vždyť např. při ohnisku kolem 700 mm se můžete dostat na světelnost F5,6, což není úplně špatné.

S výše uvedeným jistě nebude souhlasit spousta „reptalů“, protože digitální fotoaparáty této kategorie mají malý snímač a tudíž jejich fyzické ohnisko není např. 700 mm ale např. 130 mm. V důsledku je to však úplně jedno, protože v terénu se digitál chová jako by byl osazen 700mm objektivem.

Na co dát pozor při výběru?

Objektivy s velkým rozsahem ohniskových vzdáleností s sebou nutně nesou kompromisní kvalitu, není totiž možné vyrobit objektiv, který by při zachování takového rozsahu kreslil ideálně v celém rozsahu. Mezi nejčastější nedostatky patří nižší přenos kontrastu na dlouhých ohniscích a také měkká kresba. Oby dva problémy lze napravit ve fotoeditoru, případně využívat snímání do formátu RAW, pokud to daný digitál podporuje.

Významnou roli hraje také způsob zobrazení snímané scény, valná většina fotoaparátů již dnes nemá hledáček. V kategorii superultrazoomů se však setkáte nejčastěji s kombinací LCD displej a elektronický hledáček. K těmto hledáčkům ale přistupujte s rezervou, protože jejich kvalita nebývá příliš velká – miniaturní rozměry a malé rozlišení umí s přehledem „zabít“ jakoukoliv snahu o kompozici. Pro komponování tak nejčastěji využijete displej, který bývá výklopný a někdy i otočný.

Jak vybrat superultrazoom?

Základním parametrem pro výběr je samozřejmě rozsah ohnisek objektivu a jeho světelnost, dle výše uvedeného se podíváme také na to, zda má digitál hledáček či nikoliv a jaká je velikost a rozlišení displeje. Teprve poté následuje parametr rozlišení.

Klepněte pro větší obrázek
Canon PowerShot SX40 HS – objektiv s rozsahem 24–840 mm při světelnosti F2,7–5,8, elektronický hledáček s rozlišením 202 000 px, displej 2,7“ s 230 000 px, rozlišení snímače 12,1 Mpx CMOS.

Klepněte pro větší obrázek
Canon PowerShot SX500 IS – objektiv s rozsahem 24–720 mm při světelnosti F3,4–5,8, elektronický hledáček není, displej 3“ s rozlišením 460 000 px, rozlišení snímače 16 Mpx CCD.

Klepněte pro větší obrázek
Fujifilm FinePix S4500 – objektiv s rozsahem 24–720 mm a světelností F3,1–5,9, elektronický hledáček má rozlišení 200 000 px, displej velikosti 3“ pak 230 000 px, snímač nabídne 12,4 Mpx a je typu CCD.

Klepněte pro větší obrázek
Fujifilm FinePix SL300 – objektiv s rozsahem 24–720 mm a světelností F3,1–5,9, elektronický hledáček má rozlišení 200 000 px, displej velikosti 3“ nabídne rozlišené 460 000 px, snímač typu CCD má 14 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Fujifilm FinePix HS30 – objektiv s rozsahem 24–720 cm a světelností F2,8–5,6, elektronický hledáček má vysoké rozlišení 960 000 px, displej s úhlopříčkou 3“ pak 460 000, CMOS snímač nabídne 16 Mpx

Klepněte pro větší obrázek 
Fujifilm FinePix X-S1 – objektiv má rozsah 24–624 mm a světelnost F2,8–5,6, elektronický hledáček nabídne rozlišení 1 440 000 px a 3“ displej pak 460 000 px, CMOS sníamč má 12 Mpx a velikost 2/3“.

Klepněte pro větší obrázek
Nikon Coolpix L810 – objektiv s rozsahem 22,5–585 mm má světelnost F3,1–5,9, hledáček zde nenajdete, 3“ displej nabídne rozlišení 921 000 px a snímač pak 16,1 Mpx CCD

Klepněte pro větší obrázek
Nikon Coolpix P510 – objektiv má rozsah 24–1000 mm a světelnost F3,0–5,9, elektronický hledáček nabídne pouhých 201 000 px, 3“ displej pak 921 000 px, CMOS snímač má rozlišení 16 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Olympus SZ-14 – objektiv má rozsah 25–600 mm a světelnost F3,0–6,9, hledáček zde nenajdete, 3“ displej má rozlišení 460 000 px, snímač typu CCD pak 14,5 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Olympus SZ-31 MR – objektiv má rozsah 25–600 mm a světelnost F3,0–6,9, hledáček zde nenajdete, 3“ displej má rozlišení 920 000 px, snímač typu CMOS pak 16 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Olympus SP 720 UZ – objektiv má rozsah 26–676 mm a světelnost F3,2–5,6 mm, hledáček nehledejte, 3“ displej nabídne rozlišení 460 000 px, CMOS snímač potom 14 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Olympus SP 820 UZ – objektiv má rozsah 22,4–896 mm a světelnost F3,4–5,7 mm, hledáček nehledejte, 3“ displej nabídne rozlišení 460 000 px, CMOS snímač potom 14 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Panasonic Lumix DMC-FZ62 – objektiv má rozsah 25–600 mm a světelnost F2,8–5,2, displej o velikosti 3“ má rozlišení 460 000 px, snímač typu CMOS nabídne rozlišení 16,1 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Panasonic Lumix DMC-FZ200 – objektiv má rozsah 25–600 mm a světelnost F2,8 v celé délce objektivu, elektronický hledáček nabídne rozlišení 1 312 000 px, displej velikosti 3“ pak 460 000 px, snímač typu CMOS má rozlišení 12,1 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Panasonic Lumix DMC-FZ48 – objektiv s rozsahem ohnisek 25–600 mm má světelnost F2,8–5,2, hledáček má rozlišení 200 000 px, displej o velikosti 3“ pak 460 000, snímač typu CCD má rozlišení 12,1 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Pentax X-5 – objektiv má rozsah 22–580 mm a světelnost F3,1–5,9, elektronický hledáček nabídne rozlišení 260 000 bodů, 3“ displej pak 460 000 px, snímač typu CMOS disponuje 16 Mpx.

Klepněte pro větší obrázek
Sony CyberShot HX200V – objektiv s rozsahem 27–810 mm má světelnost F2,8–5,6, displej má velikost 3“ a rozlišení 921 000 bodů, CMOS snímač rozlišení 18 Mpx.

Podívejte se na současnou nabídku superultrazoomů:

Další článek




celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Opraven špatný údaj, protože rozlišení této … Láďa 30. 8. 2012, 14:20
jedna čárka a takového povyku :) už je op… Petr Březina 29. 8. 2012, 13:54
Fujifilm FinePix S4500 – objektiv s rozsahem… Mumintroll 29. 8. 2012, 12:32
Dle mého názoru je z hlediska hloubky ostros… Petr RUMPERTESZ 29. 8. 2012, 12:13
Na chybu v textu jde upozornit i méně jízliv… Martin Kozak 29. 8. 2012, 10:59

Další podobné články

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon představil třetí generaci kompaktního fotoaparátu G1X – tentokrát nedošlo pouze na kosmetické změny. V zásadě nás čeká zcela nový fotoaparát, který se designem blíží dříve uvedeným modelům řady G.

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

Ačkoli je digitální bezzrcadlovka Sony A6500 na trhu již nějaký pátek, do testu se nám ji podařilo získat až nyní. V rychlosti jsme vyzkoušeli schopnosti tohoto aparátu v terénu, na detailní recenzi se můžete těšit v brzkých dnech.

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

Práší se vám doma na kinofilmový fotoaparát jen proto, že vám focení na film připadá náročné a zdlouhavé, ve srovnání s digitálem neefektivní? Potom by vás mohl zaujmout italský projekt I’m Back™, který promění váš analog v digitál.

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Šušká se – bezzrcadlovky Nikon již v příštím roce

Šušká se – bezzrcadlovky Nikon již v příštím roce