DIGIarena.e15.cz

Je nutné váhat nad smyslem Fotografie??

Pavel Vančát a Jan Freiberg, kurátoři výstavy Fotografie??, si stanovili za cíl podat fotografii jinak, než jsou současní diváci zvyklí, vyčlenit se z proudu. Výstava probíhající v prostorách Domu pánů z Kunštátu na Dominikánské ulici 9 v Brně prezentuje snímky českých umělců tvořících v 70., 80. a 90. letech minulého století.
Je nutné váhat nad smyslem Fotografie??

Ústřední postavou je Jan Svoboda, z ostatních třinácti jmen stojí za zmínku Markéta Othová, která je nositelkou ceny Jindřicha Chalupeckého (cena pro mladého umělce do 35 let) za rok 2002.

Dva otazníky v názvu mají poukázat na váhání nad smyslem fotografie, což je podle kurátorů v Čechách výrazný problém převážně devadesátých let. Snaží se prý alespoň zvlnit zastydlou atmosféru, která tu v devadesátých letech panovala. Daří se jim to?

Klepněte pro větší obrázek
Štěpán Grygar: bez názvu, 1984

Pokud se chceme touto otázkou zabývat, musíme si nejdříve uvědomit, že byla položena z velmi subjektivního postoje. Tam, kde se jednomu může zdát, že hladina českých fotografických vod je velmi poklidná, může mít člověk stojící v centru dění pocity naprosto odlišné.

V tiskové zprávě k výstavě je použito pojmu „nefotografická“ fotografie, čímž se snaží poukázat na to, že do výstavy jsou zahrnuty fotografové, kteří jdou mimo hlavní proud a nehodí se do současného fotografického kánonu. Ovšem co je hlavní proud mezi tak rozličnými fotografickými osobnostmi působícími v Čechách?

Po takovémto komentáři by si případný divák asi sliboval šokující výstavu přinášející spoustu nových neobjevených podnětů. Opak je bohužel pravdou. Výběr prací proběhl na formální rovině, snímky spojuje černobílé podání a ztvárnění statických zátiší či architektury, zachycení „melancholického přístupu ke skutečnosti.“ Takže místo šoku se můžeme spíše setkat s nudou. Rozdíly mezi jednotlivými autory či obdobími, ve kterých tvořili, jsou často téměř nepostřehnutelné, a snaha o umělecké gesto vyznívá před nezasvěcenými návštěvníky naprázdno.

Klepněte pro větší obrázek
Markéta Othová: z cyklu Staré zdroje, 1995-1996

Zajisté se výstava vyčleňuje z proudu komerční fotografie, její umělecký záměr však může působit na obyčejného diváka až příliš umělecky. To si uvědomují i sami kurátoři, kteří na 8. března v 17 hodin připravili komentovanou prohlídku výstavy. Otázkou zůstává, do jaké míry je nutno umění vysvětlovat a do jaké míry by mělo mluvit samo za sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Lukáš Jasanský/Martin Polák: z cyklu Fluxus, 1990

Na různých minulých výstavních projektech se ukázalo, že snaha přiblížit byť i komerčním či zábavným způsobem výtvarné prostory široké veřejnosti se vyplácí. Jako příklad můžeme uvést pražskou galerii Rudolfinum, která v loňském roce přinesla dvě rozsáhlé fotografické výstavy (Česká fotografie 1840-1950, 15. ledna – 28. dubna 2004 a Ivan Pinkava: Heroes, 27. května – 22. srpna 2004), a která si bez problémů našla svoji cestu k návštěvníkům. A to i přesto, že volná tvorba Ivana Pinkavy rozhodně patří do té umělečtější sekce.

V Rudolfinu si však často musíte u pokladny vystát frontu, ve výstavních prostorách pak často vidíte návštěvníky živě debatující o prezentovaných dílech. To se bohužel výstavě Fotografie?? s největší pravděpodobností nestane.  

Fotografie??
Dům pánů z Kunštátu, Brno
do 3. dubna 2005

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Opravdu pěkný článek Jan Klapetek 10. 6. 2005, 11:33

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.