DIGIarena.e15.cz

Je nutné váhat nad smyslem Fotografie??

Pavel Vančát a Jan Freiberg, kurátoři výstavy Fotografie??, si stanovili za cíl podat fotografii jinak, než jsou současní diváci zvyklí, vyčlenit se z proudu. Výstava probíhající v prostorách Domu pánů z Kunštátu na Dominikánské ulici 9 v Brně prezentuje snímky českých umělců tvořících v 70., 80. a 90. letech minulého století.
Je nutné váhat nad smyslem Fotografie??

Ústřední postavou je Jan Svoboda, z ostatních třinácti jmen stojí za zmínku Markéta Othová, která je nositelkou ceny Jindřicha Chalupeckého (cena pro mladého umělce do 35 let) za rok 2002.

Dva otazníky v názvu mají poukázat na váhání nad smyslem fotografie, což je podle kurátorů v Čechách výrazný problém převážně devadesátých let. Snaží se prý alespoň zvlnit zastydlou atmosféru, která tu v devadesátých letech panovala. Daří se jim to?

Klepněte pro větší obrázek
Štěpán Grygar: bez názvu, 1984

Pokud se chceme touto otázkou zabývat, musíme si nejdříve uvědomit, že byla položena z velmi subjektivního postoje. Tam, kde se jednomu může zdát, že hladina českých fotografických vod je velmi poklidná, může mít člověk stojící v centru dění pocity naprosto odlišné.

V tiskové zprávě k výstavě je použito pojmu „nefotografická“ fotografie, čímž se snaží poukázat na to, že do výstavy jsou zahrnuty fotografové, kteří jdou mimo hlavní proud a nehodí se do současného fotografického kánonu. Ovšem co je hlavní proud mezi tak rozličnými fotografickými osobnostmi působícími v Čechách?

Po takovémto komentáři by si případný divák asi sliboval šokující výstavu přinášející spoustu nových neobjevených podnětů. Opak je bohužel pravdou. Výběr prací proběhl na formální rovině, snímky spojuje černobílé podání a ztvárnění statických zátiší či architektury, zachycení „melancholického přístupu ke skutečnosti.“ Takže místo šoku se můžeme spíše setkat s nudou. Rozdíly mezi jednotlivými autory či obdobími, ve kterých tvořili, jsou často téměř nepostřehnutelné, a snaha o umělecké gesto vyznívá před nezasvěcenými návštěvníky naprázdno.

Klepněte pro větší obrázek
Markéta Othová: z cyklu Staré zdroje, 1995-1996

Zajisté se výstava vyčleňuje z proudu komerční fotografie, její umělecký záměr však může působit na obyčejného diváka až příliš umělecky. To si uvědomují i sami kurátoři, kteří na 8. března v 17 hodin připravili komentovanou prohlídku výstavy. Otázkou zůstává, do jaké míry je nutno umění vysvětlovat a do jaké míry by mělo mluvit samo za sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Lukáš Jasanský/Martin Polák: z cyklu Fluxus, 1990

Na různých minulých výstavních projektech se ukázalo, že snaha přiblížit byť i komerčním či zábavným způsobem výtvarné prostory široké veřejnosti se vyplácí. Jako příklad můžeme uvést pražskou galerii Rudolfinum, která v loňském roce přinesla dvě rozsáhlé fotografické výstavy (Česká fotografie 1840-1950, 15. ledna – 28. dubna 2004 a Ivan Pinkava: Heroes, 27. května – 22. srpna 2004), a která si bez problémů našla svoji cestu k návštěvníkům. A to i přesto, že volná tvorba Ivana Pinkavy rozhodně patří do té umělečtější sekce.

V Rudolfinu si však často musíte u pokladny vystát frontu, ve výstavních prostorách pak často vidíte návštěvníky živě debatující o prezentovaných dílech. To se bohužel výstavě Fotografie?? s největší pravděpodobností nestane.  

Fotografie??
Dům pánů z Kunštátu, Brno
do 3. dubna 2005

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Opravdu pěkný článek Jan Klapetek 10. 6. 2005, 11:33

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.