DIGIarena.e15.cz

Jediná správná cesta na Fotografii týdne

Uplynulé týdny nám přinesly záběry z vinic pod Pálavou. Jeden zadumaně zelenkavý a druhý v dechberoucí černobílé škále. Spojuje je jméno Back.
Jediná správná cesta na Fotografii týdne

Tak si totiž říká tvořivý lovec krajinek, jehož snímky se už mnohokrát dostaly do nejužšího výběru v rámci předchozích Fotografií týdne. V jeho tvorbě se od začátku objevují barevné i černobílé snímky přírody, ale klasická poetika stále více ustupuje naléhavé a dramatické atmosféře. Po několika měsících, kdy na jeho snímcích převládaly měkké tóny podzimu a křehkost zimního chladu, přišla opět změna. Na svých posledních fotografiích nám autor předkládá zdánlivě klidné a zamyšlené scenérie, okořeněné prvkem napětí. Kontrasty a nezanedbatelný nádech temnoty najdeme i na aktuální Fotografii týdne.

Jmenuje se „Pálavské eurovinice“, ale narozdíl od její barevné předchůdkyně bychom v ní romantiku opuštěných vinic hledali jen marně. Jak trefně poznamenává jeden ze čtenářů, spíše si vzpomeneme na pole křížů z přebalu LP od kapely Metallica. Kompozice z nekonečných řad naprosto stejných tyčí, uprostřed nichž jsme se ocitli, působí neuvěřitelně tísnivě. Kontrastní tyčky se stávají čímsi, co vystupuje z šera a stahuje se v zástupech kolem nás. Když se zahledíme do šera, zjistíme, že pomyslné mezery mezi nimi vyplňují mříže. Svoboda je pouze mýtus, musíme po zbytek života šlapat pouze po té „správné“, vyznačené cestě. Nebo je snad jiná možnost?

Klepněte pro větší obrázek
Pálavské eurovinice; foto: back

Backův opuštěný vinohrad patří mezi kompozice, pro které byl zřejmě stvořen čtvercový formát. Nabízí se však otázka, jestli je správné nechat jej „přestřihnout“ čarou horizontu přesně v půli, nebo spíše sáhnout po oblíbeném zlatém řezu. Autor si nevybral ani jednu z variant a výsledek z tohoto úhlu vyznívá poněkud rozpačitě, i když výrazná obloha na sebe strhává pozornost a zčásti tento přešlap zachraňuje.

Velmi dobrý pocit ze snímku podtrhuje také skvěle odvedená práce na poli dodatečných úprav – tvůrcův záměr je jasný, linie jsou působivé a přitom čisté, kompozice je jednoduchá, ale přitom zaujme už v malém náhledu. „Někdy prostě podmínky klapnou, tak jen zbývá zmáčknout spoušť,“ ospravedlňuje se autor stydlivě, ale je jasné, že do sbírky Fotografií týdne právě přibyl další výjimečný kousek.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

... DuPe 15. 3. 2007, 17:12
jojo hacava 13. 3. 2007, 11:35

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.