DIGIarena.e15.cz

Jediná správná cesta na Fotografii týdne

Uplynulé týdny nám přinesly záběry z vinic pod Pálavou. Jeden zadumaně zelenkavý a druhý v dechberoucí černobílé škále. Spojuje je jméno Back.
Jediná správná cesta na Fotografii týdne

Tak si totiž říká tvořivý lovec krajinek, jehož snímky se už mnohokrát dostaly do nejužšího výběru v rámci předchozích Fotografií týdne. V jeho tvorbě se od začátku objevují barevné i černobílé snímky přírody, ale klasická poetika stále více ustupuje naléhavé a dramatické atmosféře. Po několika měsících, kdy na jeho snímcích převládaly měkké tóny podzimu a křehkost zimního chladu, přišla opět změna. Na svých posledních fotografiích nám autor předkládá zdánlivě klidné a zamyšlené scenérie, okořeněné prvkem napětí. Kontrasty a nezanedbatelný nádech temnoty najdeme i na aktuální Fotografii týdne.

Jmenuje se „Pálavské eurovinice“, ale narozdíl od její barevné předchůdkyně bychom v ní romantiku opuštěných vinic hledali jen marně. Jak trefně poznamenává jeden ze čtenářů, spíše si vzpomeneme na pole křížů z přebalu LP od kapely Metallica. Kompozice z nekonečných řad naprosto stejných tyčí, uprostřed nichž jsme se ocitli, působí neuvěřitelně tísnivě. Kontrastní tyčky se stávají čímsi, co vystupuje z šera a stahuje se v zástupech kolem nás. Když se zahledíme do šera, zjistíme, že pomyslné mezery mezi nimi vyplňují mříže. Svoboda je pouze mýtus, musíme po zbytek života šlapat pouze po té „správné“, vyznačené cestě. Nebo je snad jiná možnost?

Klepněte pro větší obrázek
Pálavské eurovinice; foto: back

Backův opuštěný vinohrad patří mezi kompozice, pro které byl zřejmě stvořen čtvercový formát. Nabízí se však otázka, jestli je správné nechat jej „přestřihnout“ čarou horizontu přesně v půli, nebo spíše sáhnout po oblíbeném zlatém řezu. Autor si nevybral ani jednu z variant a výsledek z tohoto úhlu vyznívá poněkud rozpačitě, i když výrazná obloha na sebe strhává pozornost a zčásti tento přešlap zachraňuje.

Velmi dobrý pocit ze snímku podtrhuje také skvěle odvedená práce na poli dodatečných úprav – tvůrcův záměr je jasný, linie jsou působivé a přitom čisté, kompozice je jednoduchá, ale přitom zaujme už v malém náhledu. „Někdy prostě podmínky klapnou, tak jen zbývá zmáčknout spoušť,“ ospravedlňuje se autor stydlivě, ale je jasné, že do sbírky Fotografií týdne právě přibyl další výjimečný kousek.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

... DuPe 15. 3. 2007, 17:12
jojo hacava 13. 3. 2007, 11:35

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.