DIGIarena.e15.cz

Jen a Rob Lewisovi: Krása v krvi menstruační…

Název projektu Beauty in Blood (v překladu Krása v krvi) poměrně dobře specifikuje tvůrčí záměr manželů Lewisových: uchopit menstruační krev jako estetický objekt, a otevřít tak společenské tabu.

Beauty in Blood je dlouhodobý projekt denverského manželského páru Jen a Roba Lewisových, jehož výsledkem jsou abstraktní makrofotografie menstruační krve.

Klepněte pro větší obrázek
Haze

Nápad se zrodil v hlavě ženské polovičky uměleckého dua, Jen Lewisové, poté co ji v roce 2012 gynekolog doporučil, aby místo vložek a tampónů používala menstruační kalíšky. Získala tak dle svých slov intimnější vztah se svým tělem, což ji dovedlo k zamyšlení, proč společnost chápe menstruaci jako něco nechutného.

Menstruace, věc veřejná

Projekt, který lze na jedné straně označit za odvážný, a na druhé straně jako zvrhlý, dekadentní nebo i samoúčelný, má otevřít jedno ze společenských tabu aneb témat, o nichž se běžně nemluví. Umělecký pár vychází z premisy, že menstruace je chápána jako něco, co snižuje ženské tělo ve srovnáním s mužským.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: A Star is Born, vpravo: Cobra

Jen Lewisová poukazuje na miliony, které různé korporace investují do snahy prostřednictvím hormonální antikoncepce potlačit přirozený ženský cyklus tak, aby byl v souladu s mužskou normou. Jako něco nečistého je dle jejích slov menstruace prezentovaná i v reklamách – menstruační pomůcky jsou ukryté v lákavých obalech, aby tak zakryly podstatu svého použití.

 

„Svou prací boříme tabu ženské menstruace, uvolňujeme ženskou sílu a stavíme toto téma na piedestal, kam odjakživa patří.“

 

Společnost, která je zvyklá na obrazy krve a násilí, je znepokojena pohledem na menstruační krev natolik, že se uchyluje k cenzuře. Známým příkladem budiž snímek Rupi Kaur ležící na posteli v teplákách se skvrnami od menstruační krve, který se nedávno objevil na Instagramu a následně byl velmi rychle odstraněn.

Klepněte pro větší obrázek

Paradoxem je fakt, že nyní visí na Facebooku, sociální síti, která důsledně dbá na důkladné vykostičkování intimních partií lidského těla.

 

„Obrázky, které jsme zachytili, donutí diváka přemýšlet o menstruaci ze zcela nového úhlu.“

 

Ano, projekt manželů Lewisových je jiný, bez znalosti kontextu není zřejmé, co vlastně je zachyceno na snímcích. Právě proto nelze obrazy samy o sobě označit za kontroverzní, neboť se jedná o shluk náhodných obrazů, které je schopna vykreslit nějaká tekutina, a jen z popisku je patrné, že se jedná o menstruační krev. Je už jen na divákovi, jestli snímky dokáže vnímat (ocenit) jako estetický objekt, nebo jen jako feministickou „společenskou hru“ na odkrývání tabu.

Postup tvorby snímků

Klepněte pro větší obrázek

Během menstruace Jen Lewisová po 2-4 dny shromažďuje do kalíšku krev. V prvotních fázích projektů byly snímky pořizovány v koupelně: zatímco Jen nalévala/odkapávala tekutinu do záchodové mísy, její manžel zaznamenával proudění krve fotoaparátem Canon 5D Mark II s objektivem 100 mm F2,8L, za použití zábleskových světel. Později začal manželský pár „krevní instalace“ tvořit v akváriu. Podle objemu krve a její konsistence (rozpouštění krevních sraženin) trvalo focení od 1 minuty po půl hodinu. Poté následovala společná selekce zdařilých snímků v počítači, přičemž byl kladen důraz na zajímavé vzory a kompozici.

Galerie snímků

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Blood & Bubbles; Bursting Through
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
The Crimson Wave; The Perfect Cell
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Cotton Candy; Fire & Brimstone; The Ribbon Rose

[Foto: Jen a Rob Lewisovi]

 
Další článek




celkem 34 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Jsem zvědav, kdo první použije k podobné… Květoslav 9. 8. 2015, 20:52
Jsem zvědav, kdo první použije k podobnému "… Johny HD 9. 8. 2015, 16:23
Lidstvo s vývojem všestranně degeneruje, to … Johny HD 9. 8. 2015, 16:21
Všechno se moc nafukuje a dělá se z toho kdo… Johny HD 9. 8. 2015, 16:20
Ano, to jsou přesně ta zasutá společenská ta… Pavel 8. 8. 2015, 22:18

Další podobné články

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.