DIGIarena.e15.cz

Jindřich Štreit: Fotografuji nenápadně

V brněnském Kavárna Baru byla 24. července zahájena výstava renomovaného českého dokumentaristy a fotografa Jindřicha Štreita. Fotografická výstava Tak blízko, tak daleko dokumentuje každodenní život v Čečensku a Ingušsku a zároveň upozorňuje na činnost humanitární organizace Sdružení Česká katolická charita.
Jindřich Štreit: Fotografuji nenápadně

Štreitův rozsáhlý fotografický soubor se skládá ze tří navzájem se prolínajících částí: Obyčejný život Ingušska, Život školek a Život uprchlických táborů. Proto výstava probíhá současně na třech místech v Brně - v Kavárna Baru, Pomalém Baru a v Café Steiner, do 18. srpna 2004.

Výstava, kterou pořádají občanská sdružení Nesehnutí, Soužití 21 a Sdružení Česká katolická charita má oporu ve stejnojmenné fotografické publikaci Jindřicha Štreita, jejímž základem se stalo sedm desítek černobílých snímků ze Zakavkazska. Jindřich Štreit za tuto svou již dvacátou publikaci získal na pražském veletrhu Svět knihy ocenění Nejlepší fotografická kniha roku.

Klepněte pro větší obrázek
Obal knihy Tak blízko, tak daleko

Ačkoli válka v Čečensku oficiálně skončila, krajina zůstává nadále jedním z nejbolavějších míst na Kavkaze. Čečenské obyvatelstvo se každodenně potýká se šikanováním ruskými úřady, policií a armádou, mučením a mimosoudními popravami. Na 350 000 lidí opustilo své domovy a nejvíce z nich se uchýlilo do sousedního Ingušska. Život uprchlíků je ale i zde velmi obtížný. Ingušská vláda zrušila postupně všechny oficiální tábory. "Bylo nesmírně těžké, ale krásné mít možnost poznat způsob života těchto lidí. Jsou velice hrdí a mají obrovskou chuť žít v míru, a přesto jsou neustále vláčeni různými frakcemi nebo politikou, což je odvádí od toho, aby žili normálním způsobem života," vyjádřil se k tamní situaci Jindřich Štreit.

Jindřich Štreit spolupracuje se Sdružením Česká katolická charita už tři roky. Na její pozvání odjel v létě 2003 na severní Kavkaz, do Ingušska a Čečenska, kde žil a dokumentoval nejen práci Charity v jedenácti dětských centrech, ale také všední místní život. "Do soukromí jsem se snažil zasahovat co nejmíň. Domnívám se, že moje fotografování je velmi nenápadné a nenarušuje atmosféru. Ale řekl bych, že hlavně v táborech bylo moje působení chápáno spíš jako zpestření fádního života."

Snímky Jindřicha Štreita jsou syrovými záběry ze života v nelidských podmínkách. Autorova míra empatie je přitom velmi hluboká. Jeho lidské dokumenty zobrazují rozpor mezi oficiálními obrázky propagandy a realitou. Ukazují zpustošení prostředí a lidí, ale rovněž tradiční zvyky, hodnoty a touhy, které si tito lidé navzdory situaci uchovávají.

Klepněte pro větší obrázek
Děti dostaly od charity nové školní batohy s pomůckami. Foto: Jindřich Štreit

Renomovaný český fotograf Jindřich Štreit se zabývá sociálním dokumentem. V současnosti vyučuje dokumentární fotografii na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě a na FAMU v Praze. Má za sebou více než 500 autorských výstav a jeho snímky jsou součástí prestižních veřejných sbírek doma i v zahraničí. Vydal 20 fotografických publikací, které dokumentují jeho projekty realizované ve Francii, Anglii, Rakousku, Německu, Maďarsku, Rusku, Japonsku, Číně a České republice. Při fotografování používá Nikon FM2 a Leicu.

Rozsáhlý rozhovor s Jindřichem Štreitem si můžete přečíst ve čtvrtém čísle časopisu DIGI, které vyjde 9. srpna.


 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.