DIGIarena.e15.cz

Josef Sudek neznámý

Ke stodesátému výročí narození třicáté výročí úmrtí autora – takový podtitul má výstava legendárního českého fotografa Josefa Sudka, která právě probíhá v Moravská galerie v Brně.

Vernisáž výstavy sice proběhla již 14.prosince 2006 a v Uměleckoprůmyslovém muzeu na Husově ulici v Brně ji však můžete navštívit až do 25. března 2007. Nejde o úplně první zpětné nahlédnutí do tvorby Josefa Sudka. Moravská galerie v Brně se věnuje dílu tohoto významného umělce systematicky již od roku 1969 a vlastní přes šest set jeho fotografií. Většinu snímků věnovala galerii sestra Josefa Sudka – Božena Sudková.

Klepněte pro větší obrázek
Takto zachytil Josefa Sudka fotograf Miloň Novotný

Expozice obsahuje čtyříasedmdesát fotografií ze Sudkovy rozsáhlé rané tvorby, konkrétně z let 1918–1942. Jde o takzvané salónní fotografie, tedy snímky, kterými byly obesílány fotografické salóny v Čechách a v zahraničí. Salóny měly soutěžní charakter. Práce hodnotila porota určitým počtem bodů a z publikovaných ročenek se pak autor dozvěděl, zda a na kolika salónech uspěl. Svým způsobem byly tyto fotografie vizitkou státu, ze kterého pocházely.

Zveřejněné snímky reprezentují všechny tehdy oblíbené žánry. Naleznete zde lyrické krajinky se serpentýnami a bílými patníky, dramatické záběry nebe (např. snímky Dítě a mrak, Vítr či Před bouří), vynikající snímky Prahy, které však nezachycují jen scenérie, ale také nostalgii starých uliček a promenád, detaily architektury katedrály sv. Víta a mnoho dalších námětů. Nechybí samozřejmě četná zátiší, v nichž vyniká autorův cit pro světelné tóny a hry odlesků; reklamní snímky a portréty významných osobností (například Jaroslava Ježka či Jaromíra Funkeho), portréty žen a dokonce akty.

Klepněte pro větší obrázek

Sudkovy fotografie jsou nebývale působivé svojí lyričností. Vyzařuje z nich čirá radost ze života a tvorby, autor objevuje krásu prostých předmětů, škálu citových, tvarových a světelných tónů. A to vše i přes zranění a omezenou fotografickou techniku v první polovině 20. století. Své panoramatické snímky nafotil Josef Sudek pomocí starého speciálního Kodakova přístroje na formát 10 × 30 cm – a to někdy dokonce na výšku. Při pohledu na vzhled tehdejších přístrojů nelze než smeknout. Později Sudek přešel k větším formátům – až 30 × 40 cm. Pražská panoramata zachycoval Sudek také zrcadlovkou 9 × 9 cm z ruky.

Klepněte pro větší obrázek

K výstavě byl vydán katalog s názvem Josef Sudek neznámý – Salonní fotografie 1918–1942. Vydalo jej nakladatelství Kant ve spolupráci Moravskou galerií v Brně a obsahuje dosud nepublikované údaje o salonech, kterých se Josef Sudek v době svého působení zúčastnil. Nechybí samozřejmě údaje o jednotlivých fotografiích včetně jejich reprodukcí.

Život Josefa Sudka

Josef Sudek se narodil 17. března 1896 v Kolíně nad Labem. Vyučil se knihařem, krátkou dobu se tímto povoláním živil v Nymburku, zajímal se o fotografii a fotografování. V době první světové války musel nastoupit vojenskou službu, která ovlivnila celý jeho budoucí život. V květnu 1917 byl na italské frontě zasažen úlomkem granátu do pravého ramene. Přišel o pravou paži a do roku 1920 žil po vojenských nemocnicích. Ztráta ruky mu však nezabránila ve fotografické tvorbě.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden ze starších snímků J.S. (1950)

V letech 1922-1924 se na Státní grafické škole v Praze u prof. Karla Nováka vyučil fotografem. Stal se členem Pražského amatérského spolku fotografů a spoluzakladatelem Pražské fotografické společnosti. V roce 1922 zpracoval své snímky vzniklé v karlínské invalidovně do cyklu nazvaného Invalidovna (1922–1927). Spojujícím prvkem této série nejsou jen snímky lidí zmrzačených ve válce, ale také zvláštní šerosvit, hra světla a stínů a nejasné kontury, které navozují atmosféru nejistoty lidí vyřazených kvůli svému handicapu ze společnosti.

Dalším zážitkem, který velmi ovlivnil Sudkovu tvorbu, byla návštěva Itálie v roce 1926. V této době se v něm začínají svářet vlivy impresionismu a realismu. Sudek dal přednost realismu, zařídil si ateliér a plně se věnoval fotografii. Vytváří snímky krajin, panoramat Prahy, reklamní fotografie a portréty, pracuje pro nakladatelství Družstevní práce. V roce 1938 jsou jeho fotografie poprvé vystaveny v Praze na výstavě Spolku výtvarných umělců Mánes.

Klepněte pro větší obrázek

Od roku 1940 přestal negativy zvětšovat a pracoval pouze technikou kontaktních otisků. V sedmdesátých letech byl uznáván především v USA, jako jeden z nejvýznamnějších představitelů subjektivizace moderní fotografie. Josef Sudek, jeden z nejvýznamnějších průkopníků fotografie v Čechách, zemřel 15. září 1979 v Praze.

Klepněte pro větší obrázek

První Sudkovu soubornou výstavu uspořádala před třiceti lety právě Moravská galerie. Další podobné výstavy proběhly při příležitosti 150. výročí fotografie v Budapešti roku 1989 a při příležitosti stého výročí narození a dvacátého výročí úmrtí autora. Také tuto výstavu, nazvanou Tichý heretik, pořádala Moravská galerie v Brně. Vystaveny byly dvě stovky snímků. Nejvíce navštěvovanou výstavou Josefa Sudka se stala výstava jeho pozdního díla z let 1940–1970, kterou roku 1998 uvedlo Kunstmuseum Wolfsburg a později také galerie ve Španělsku, Finsku, Litvě a Polsku.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Také děkuji john 10. 2. 2007, 21:09
Pěkný článek Martin Janošek 20. 1. 2007, 09:07

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.