DIGIarena.e15.cz

Kállay a Kafka – symbióza fotografií a textu

Bratislavské nakladatelství Slovart vydalo před nedávnem velkoformátovou publikaci jednoho z nejvýznamnějších slovenských fotografů – Karla Kállaye. Kniha v tvrdé vazbě o rozměrech 245 × 300 cm se jmenuje Netrpezlivosť s podtitulem „Franz Kafka o raji, hriechu a nádeji“.
Kállay a Kafka – symbióza fotografií a textu

Klepněte pro větší obrázekTéměř osmdesátiletý fotograf Karol Kállay (1926) se pro vznik knihy opět nechal inspirovat „Pražákem píšícím německy“ Franzem Kafkou, stejně jako kdysi v knize Kafka a Praha. Proto ke svým fotografiím z celého světa přiřadil také drobné filozofické Kafkovy úvahy, které pro potřeby knihy přeložil z německého originálu Milan Richter.

Kniha je příběhem ve fotografiích. Příběhem o světě, o lidech, všeobecně o naší planetě. Kállay zabrousil do různých zemí i století, jeho umělecké dokumentární záběry snímají venkov i město. To vše vytváří množství kontrastů, kaleidoskop nenápadných událostí. Na jedné straně všední či méně všední přírodní zvláštnosti a exotické krajiny - lány polí, stáda ovcí nebo velbloudů, oráč s kravami, pahorkatiny, pyramidy či mračna odrážející se ve vodní hladině – na straně druhé architektonické skvosty ze zajímavých perspektiv. A kapitolka na závěr: detailní portréty lidí z nejrůznějších koutů světa.

Proč netrpělivost? Slovy Franze Kafky: „A možno jestvuje predsa len jeden hlavný hriech: netrpezlivosť. Pre netrpezlivosť boli ľudia z raja vyhnaní, pre netrpezlivosť sa doň nevracajú naspäť.“ Fotografie z této knihy, tak jak v ní píše autor sám – nepotřebují vysvětlení. Kállay je prostě fotil proto, aby je někdo viděl. Jedno je však jisté – s reportážními snímky Karla Kállaye jako by se zastavil svět. Symbióza autorových fotografií a Kafkových aforismů či působivých, lehce filozofických textů jednoznačně nutí majitele knihy k zamyšlení. Nad peklem i rájem, nad celým světem.

Klepněte pro větší obrázekKarol Kállay fotografuje už od dob studií, od roku 1940. Kromě fotografických reportáží je autorem také módních a reklamních fotografií. Jeho práce z cyklů o Mexiku, Itálii nebo USA byly vystavovány jak doma, tak v zahraničí. Nafocené snímky uveřejnil již ve třicítce svých knih. Je nositelem řádu UNESCA za knihu Pieseň o Slovensku a členem Mezinárodní federace umělecké fotografie FIAT ve Švýcarsku.

Všechny snímky otištěné v publikaci Netrpezlivosť pořídil Karol Kállay fotoaparáty Leica M3 a Nikon F4 za použití filmů od společnosti Fuji.

 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.