DIGIarena.e15.cz

Karezoid Michal Karcz, ten který nahlíží do snů i strachů

Jak vyjádřit své sny a myšlenky? Umění může být jednou z možností. Karezoid Michal Karcz dlouho váhal mezi malířstvím a fotografií, rozhodl se až s nástupem digitálních technologií.

Místa ze snů, touhy, strachů, fantazií. Svět, který jen jako, se přesto může stát noční můrou. Mladý polský umělec a absolvent Vysoké školy umění ve Varšavě Karezoid Michal Karcz dokáže zasáhnout slabinu každého.

Strach z výšek, ze samoty, ze tmy, z hadů, vše co nás dosud strašilo ve snech, se skrývá v Karczových fotografiích. Karezoid Michal Karcz býval vášnivým malířem. S o nic menší náruživostí se však v 90. letech začal věnovat také fotografii. Jak tyto dva obory spojit? A hlavně, jak zrealizovat co nejlépe své vize?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

S těmito otázkami se Karcz potýkal už v počátcích své umělecké kariéry. Později preferoval čím dál více dostupnější fotografii před malbou, ale stále se cítil být omezován technikou. Až nástup digitálu určil, kam se Karcz bude dále ubírat.

Byl jsem fascinován malbou i fotografií,“ říká šestatřicetiletý fotograf, „a vznik digitálních technologií spojil mé dva zájmy do jednoho celku. Až digitální fotografie mi dala tu možnost realizovat obrazy, které v černé komoře nebyly možné.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kde však Karcz přichází na své nápady, kde vznikají jeho představy? „Moje inspirace pochází od tvorby mnoha umělců, ale nezáleží na tom, jak se ke mně dostanou, zda je vidím nebo slyším. Hudba má snad největší vliv na mou práci. Je nedílnou součástí obrazů v mé mysli, druh zvuku, který dokáže zpodobnit viditelnou scén,“ říká Karcz, který nejraději poslouchá amerického zpěváka Steva Roache – jednoho z jeho klientů. Pro hudebníky mladý fotograf pracuje často, většinou se jedná o polské kapely, ale v seznamu bychom našli hudebníky z celé Evropy.

Do osamocených krajin a apokalyptických scenérií zasazuje Karcz stejně vzdálené trpasličí postavy. Do tváře jim můžeme pohlédnout pomocí samostatných portrétů, jimž se Karcz také věnuje. Osoby s jasnýma a prázdnýma očima a smrtelně vybledlou pokožkou. A stejně tak zpodobnil polský umělec i sám sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Karezoid Michal Karcz

Blankytně modrá rozepnutá košile splývá s namodralou tváří. Fotka připomínající zprvu momentku vytvořenou mobilem, je stejně nenucená jako amatérské snímky, které si dáváme na Facebook. Avšak cosi ji z té spontánnosti chybí. Snad ty jasně pronikavé oči. Momentka muže z představ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z fotografů, kteří mě inspirují, převládají portrétisti,“ přiznává Karcz, který si nejraději prohlíží tvorbu Annie Leibovitz a portréty Helmuta Newtona a neopovrhne ani krajinami od Ansela Adamse. To, co chce ve svých fotografiích zobrazit, je samota a prázdnota. A daří se mu to velice dobře.

Další článek




celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Nic objevného tu nevidím. Podobně vykalkulov… Ivanaga 18. 3. 2013, 15:54
Jsem asi těžce deformovanej :), ale já z těc… Martin D 15. 3. 2013, 13:11
Naopak, pane. Mě je z těch fotek smutno. Ale… andrea 15. 3. 2013, 11:50
rozplival jsi se sám, ostatní se - právem - … reign 14. 3. 2013, 19:43
@1984: až se budeš potřebovat zase vyblít, t… jack08 14. 3. 2013, 17:49

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.