DIGIarena.e15.cz

Karezoid Michal Karcz, ten který nahlíží do snů i strachů

Jak vyjádřit své sny a myšlenky? Umění může být jednou z možností. Karezoid Michal Karcz dlouho váhal mezi malířstvím a fotografií, rozhodl se až s nástupem digitálních technologií.

Místa ze snů, touhy, strachů, fantazií. Svět, který jen jako, se přesto může stát noční můrou. Mladý polský umělec a absolvent Vysoké školy umění ve Varšavě Karezoid Michal Karcz dokáže zasáhnout slabinu každého.

Strach z výšek, ze samoty, ze tmy, z hadů, vše co nás dosud strašilo ve snech, se skrývá v Karczových fotografiích. Karezoid Michal Karcz býval vášnivým malířem. S o nic menší náruživostí se však v 90. letech začal věnovat také fotografii. Jak tyto dva obory spojit? A hlavně, jak zrealizovat co nejlépe své vize?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

S těmito otázkami se Karcz potýkal už v počátcích své umělecké kariéry. Později preferoval čím dál více dostupnější fotografii před malbou, ale stále se cítil být omezován technikou. Až nástup digitálu určil, kam se Karcz bude dále ubírat.

Byl jsem fascinován malbou i fotografií,“ říká šestatřicetiletý fotograf, „a vznik digitálních technologií spojil mé dva zájmy do jednoho celku. Až digitální fotografie mi dala tu možnost realizovat obrazy, které v černé komoře nebyly možné.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kde však Karcz přichází na své nápady, kde vznikají jeho představy? „Moje inspirace pochází od tvorby mnoha umělců, ale nezáleží na tom, jak se ke mně dostanou, zda je vidím nebo slyším. Hudba má snad největší vliv na mou práci. Je nedílnou součástí obrazů v mé mysli, druh zvuku, který dokáže zpodobnit viditelnou scén,“ říká Karcz, který nejraději poslouchá amerického zpěváka Steva Roache – jednoho z jeho klientů. Pro hudebníky mladý fotograf pracuje často, většinou se jedná o polské kapely, ale v seznamu bychom našli hudebníky z celé Evropy.

Do osamocených krajin a apokalyptických scenérií zasazuje Karcz stejně vzdálené trpasličí postavy. Do tváře jim můžeme pohlédnout pomocí samostatných portrétů, jimž se Karcz také věnuje. Osoby s jasnýma a prázdnýma očima a smrtelně vybledlou pokožkou. A stejně tak zpodobnil polský umělec i sám sebe.

Klepněte pro větší obrázek
Karezoid Michal Karcz

Blankytně modrá rozepnutá košile splývá s namodralou tváří. Fotka připomínající zprvu momentku vytvořenou mobilem, je stejně nenucená jako amatérské snímky, které si dáváme na Facebook. Avšak cosi ji z té spontánnosti chybí. Snad ty jasně pronikavé oči. Momentka muže z představ.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Z fotografů, kteří mě inspirují, převládají portrétisti,“ přiznává Karcz, který si nejraději prohlíží tvorbu Annie Leibovitz a portréty Helmuta Newtona a neopovrhne ani krajinami od Ansela Adamse. To, co chce ve svých fotografiích zobrazit, je samota a prázdnota. A daří se mu to velice dobře.

Další článek




celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Nic objevného tu nevidím. Podobně vykalkulov… Ivanaga 18. 3. 2013, 15:54
Jsem asi těžce deformovanej :), ale já z těc… Martin D 15. 3. 2013, 13:11
Naopak, pane. Mě je z těch fotek smutno. Ale… andrea 15. 3. 2013, 11:50
rozplival jsi se sám, ostatní se - právem - … reign 14. 3. 2013, 19:43
@1984: až se budeš potřebovat zase vyblít, t… jack08 14. 3. 2013, 17:49

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.