Kdo je na světě nejštíhlejší? Casio Exilim EX-S600 (recenze)

Dvacítku demosnímků ze superštíhlého Casia Exilim EX-S600, velikosti kreditní karty, jste si již na našich stánkách mohli prohlédnout, dnes vám přinášíme slíbenou recenzi tohoto šestimegapixelového digitálu.

Model EX-S600 od Casia je dalším členem rozrůstající se řady Exilim CARD, tedy fotoaparátů, jejichž rozměry opticky připomínají platební kartu.

Fotoaparát má kovové opláštění – na výběr je kromě oranžového také modré, zlaté a stříbrné provedení

Stylové tělo tohoto ultrakompaktu je výjimečné svou „tloušťkou“, která v nejužším bodě dosahuje jen 13,7 mm. Mohlo by se zdát, že takto úzký digitál nebude příliš pohodlný do ruky, opak je však pravdou: mírně zkosená horní stěna a zároveň dostatečné místo na zadní stěně pro (i větší) palec pravé ruky jsou uzpůsobeny dobrému uchopení. Nutno však podotknout, že stejnými proporcemi oplýval už 5Mpx předchůdce EX-S500.

Jako první na fotoaparátu upoutají ladné křivky

Zadní stěna tohoto expozičního automatu neplýtvá tlačítky, pro většinu funkcí tedy budete muset vstoupit do Menu. V době našeho testování ještě nebylo možné pracovat s kompletní českou nabídkou, na webových stránkách Casia se však již objevila zpráva o českém menu u jiného Exilimu, je tedy pravděpodobné, že v budoucnu proběhne „plošná“ firmwarová aktualizace. Firma by se tak konečně zařadila k rodince foťáků, které vládnou naší mateřštinou. Displej tohoto přístroje nás příliš nepotěšil. Má sice dostatečně velkou 2,2“ úhlopříčku, jeho rozlišení se však nevyšplhalo nijak závratně vysoko: pouhých 85 tisíc pixelů rozhodně není údaj hodný chvály, ani antireflexní vrstvy nijak nevynikají nad průměr.

Fotoaparát je extrémně štíhlý a lehký: jeho míry jsou 90 × 59 × 16 mm a váha 155 gramů

Stejně jako předchůdce, také tento model můžete aktivovat dvojím způsobem: buď hlavním vypínačem na horní stěně, nebo jedním ze dvou tlačítek pro změnu pracovních režimů fotoaparátu na zadní části těla. Hlavní vypínač lze tedy opravdu využívat pouze k vypínání.

Na horní stěně najdete nezvykle velké tlačítko spouště
Pod jednou krytkou je schován tenký Li-Ion akumulátor i SD/MMC paměťová karta

Super Life Li-Ion akumulátor se dobíjí pomocí dokovací stanice. Musíme konstatovat, že při našem testování akumulátor prokázal dlouhou „životnost“ na jedno nabití.

Pokračování 2 / 4

Funkce, vybavení

Objektiv tohoto šestimegového automatu pracuje s trojnásobným rozsahem v rozpětí 38–114 mm, hodnota jeho světelnosti F2,7–5,2 není nijak oslnivá, respektive průměrná. Nevýhodou je poměrně hrubé odstupňování kroků zoomu, a to pouze ve čtyřech krocích. Jak jsme se zmínili již v předchozím článku, práci devítibodového autofokusu (škoda že bez možnosti výběru vlastního zaostřovacího bodu) můžeme hodnotit pozitivně, tedy až na jeden háček: i když displej indikuje správné zaostření záběru, nevěřte mu stoprocentně. V několika případech jsme se setkali se situací, že byl výsledný snímek při prohlídce v počítači rozmazán. Nemusíte se však spoléhat pouze na autofokus, k dispozici je také manuální ostření (kteroužto funkcí není vybaven právě každý srovnatelný 6Mpx stylový digitál) a „casiovský“ PanFokus.

Nebyl by to fotoaparát této značky, kdyby nepodporoval formát 3:2, nedisponoval uživatelskou kalibrací vyvážení bílé, možností nastavení ostrosti, kontrastu, saturace i korekcí blesku a hlavně reálným a náhledovým histogramem se zobrazením rozložení jednotlivých kanálů RGB. K netypickým zajímavostem patří také funkce Auto Makro, která zajišťuje automatický „přechod“ ze standardního režimu ostření v režim Makro. Máte-li zálusk na multifunkčnost vašeho digitálu, pak jistě oceníte také možnost použít jej jako diktafon. Samozřejmostí je potom natáčení videosekvencí do vyčerpání kapacity karty, a to v rozlišení 640 × 480 pixelů při frekvenci 30 sn./s.

Přístroj dostal do vínku také režim Anti Shake DSP (Vysoká citlivost), není radno jej však zaměňovat s obrazovým stabilizátorem Anti Shake od Koniky Minolty. Tento scénický režim totiž pouze využívá vysoké citlivosti ISO 800 a 1 600 (kterou jinak manuálně nenastavíte), k tomu, abyste mohli ve ztížených podmínkách fotografovat bez blesku. Jestli je právě toto řešení tím „pravým ořechovým“, se dozvíte v následující kapitole Obrazová kvalita, testy, demosnímky. Fotoaparát je vedle programové automatiky vybaven zároveň více jak třicítkou motivových programů BestShot - toto číslo však není konečné, uživatel totiž může dle libosti přidávat vlastní.

Podrobnou technickou specifikaci si můžete prohlédnout zde.

Pokračování 3 / 4

Obrazová kvalita, testy, demosnímky

Slabinou tohoto fotoaparátu je objektiv, jenž trpí na širokém ohnisku soudkovitým zkreslením. Také v porovnání s konkurenčními modely zvládne rozlišit nižší počet linek našeho testovacího obrazce. V důsledku toho nečekejte na fotografiích kresbu extrémně jemných detailů, i když jste-li sváteční uživatel či případně začátečník, při pořizování běžných upomínkových fotek si této nectnosti patrně ani nevšimnete.

Max. velikost
Na širokém ani na dlouhém konci neočekávejte extra dobrou kresbu detailů
Max. velikost

Snímky pořízené na široké ohnisko trpí chromatickou vadou – některé více a některé méně. Pokud se vystříháte extrémních světelných situací, vyhne se vám také chromatická vada.

Barevná aberace se někdy v nádechu objeví i u makrosnímků, jako na posledním záběru
Max. velikost Max. velikost Max. velikost

Laboratorní graf šumu prozrazuje, že se rapidním způsobem odchyluje modrý kanál RGB způsobující nadměrnou hladinu barevného šumu. Ta je pro běžného uživatele, pořizujícího snímky maximálně 10 × 15 cm, lehce stravitelná ještě při ISO 200, u nejvyšší manuálně nastavitelné citlivosti ISO 400 se již ztrácejí detaily: firmware se snaží stopy šumu „zahladit“, a tím dochází k nepřiměřenému rozmazávání snímků.

Porovnejte si stejný záběr standardní scény, pořízený na různá nastavení citlivosti ISO.

Zleva ISO 50, 100, 200, 400 a 800
Max. velikost Max. velikost

Následující snímky jsou fotografovány za stejných podmínek: na nejširší ohnisko, clonu F2,7 a čas 1/60 s. Záběr vlevo je pořízen v režimu Vysoká citlivost bez blesku na nejvyšší citlivost ISO 1 600, vpravo s bleskem na nejnižší citlivost ISO 50. Na otázku, který snímek je lepší, si jistě odpovíte sami.

Použít vysokou citlivost nebo raději blesk?
Max. velikost Max. velikost

Pro srovnání si prohlédněte také snímek, u kterého automatika nastavila v režimu Vysoká citlivost ISO 800: od ISO 1 600 se příliš neliší.

Max. velikost

Naměřili jsme
Exilim EX-S600 má na svou třídu velice dobré rychlostní výsledky. K výborným hodnotám patří náběh a pořízení prvního snímku do 2 vteřin, pořízení fotografie bez namáčknuté spouště za 0,13 sekund považujeme za excelentní čas, stejně jako snímání s namáčknutou spouští bez prodlevy. Fotoaparát je také v krátkém okamžiku připraven k pořizování dalších snímků. Málokterý uživatel si kupuje kompakt tohoto typu za účelem sekvenčního snímání – pokud však přesto zatoužíte po sérii snímků jdoucích za sebou, budete pomalým chodem pravděpodobně zklamáni.

první snímek

1,73 s

snímek bez namáčknutí

0,13 s

snímek s namáčknutím

neměřitelné

ukládání-připravenost k dalšímu snímku

1,25 s

rychlost sériového snímání

0,6 sn./s

max. počet snímků v sérii

do vyčerpání kapacity paměťové karty

Všechna měření s použitím karty SD Lexar 512 MB 32× při rozlišení 2 816 × 2 112 px a nejnižší kompresi JPEG

Demosnímky

Testovací obrazec – nejkratší ohnisko
Max. velikost
Testovací obrazec – nejdelší ohnisko
Max. velikost
Zoom – nejkratší ohnisko
Max. velikost
Zoom – nejdelší ohnisko
Max. velikost
Pleťové odstíny – denní světlo
Max. velikost
Pleťové odstíny – denní světlo + blesk
Max. velikost
Pleťové odstíny s bleskem
Max. velikost
Standardní scéna
Max. velikost
Makro exaktní
Max. velikost
Makro reálné
Max. velikost

Více demosnímků z tohoto fotoaparátu si můžete prohlédnout v článku Přitažlivě krásný: Casio Exilim EX-S600 (první foto)

Pokračování 4 / 4

Celkové hodnocení

Fotoaparát má vnadné tvary a pod svou skořápkou skrývá velmi pestrou nabídku funkcí, dobře vám poslouží také jako záznamník pohyblivých obrázků nebo diktafon. Nabízí sice pouze průměrnou obrazovou kvalitu, očekáváte-li však od něj pouze pěkné upomínkové fotografie pohlednicového formátu, budete s ním spokojeni. K výborným vlastnostem patří výkon Li-Ion akumulátoru, lepší by mohl být LCD displej. Za (krásný) styl velikosti kreditní karty však zaplatíte poněkud vyšší obnos.

Plusy:

• RGB histogram
  • výkon Li-Ion akumulátoru