DIGIarena.e15.cz

Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

Soubor Industria, 75 velkoformátových fotografií Václava Jiráska, který je v těchto týdnech k vidění v Galerii Rudolfinum, dokumentuje prostředí válcoven, sléváren, hutí – zkrátka továrních komplexů. Ty právě teď procházejí zásadními proměnami; řada provozů zaniká, obrovské haly někdejších „chrámů industriálního věku“ chátrají, stroje rezivějí.
Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

Autor v projektu Industria navázal na soubor Wannieck factory –rozloučení s průmyslovým věkem, ve kterém pro Nadaci Vaňkovka dokumentoval likvidaci vysloužilé brněnské továrny Vaňkovka. Už při této práci si všiml duchovního rozměru industriálních prostor, který ho zajímal i v aktuálním projektu.

V něm zachycuje tovární interiéry, které jako by začínaly žít vlastním životem – stroje, různá soukolí, pásy, řetězy jako by vytvářely svébytné organismy. Kurátor výstavy Petr Nedoma upozorňuje na řadu možná i nevědomých aluzí k filmovým dílům, jako je Metropolis Franze Langa či Moderní doba Charlese Chaplina, které už v době opojení technikou kreslily antiutopické či satirické vize přetechnizovaného světa.

Autora ale zajímají i lidé, kteří se v továrnách pohybují. S objevitelským nadšením archeologa zachycuje na části snímků intimní zátiší, která si dělníci vytvářejí, aby své pracovní prostředí polidštili a zabydleli – modelky vystříhané z pornočasopisů, svépomocí vyrobené stolky, aforismy načmárané na zdech a na skříňkách.

Poslední z linií souboru tvoří portréty dělníků, „produktů“ industriálního prostředí. Autor je záměrně ikonizuje – jsou vyfotografováni v životní velikosti, hledí přímo do kamery, světlo blesku obnaží jejich výraz. „V době bezchybných reklamních modelů jsem se chtěl věnovat opomíjeným lidem zkoušeným tvrdou realitou,“ vysvětluje Václav Jirásek.

Technicky precizní zvětšeniny ze souboru Industria byly pořízeny velkoformátovou kamerou, naskenovány a digitálně upraveny. Obsah snímků je tak v jistém rozporu s dokonalou formou, vytváří zvlášní napětí. Fotografie hraničí s obrazy – ne náhodou vystudoval Václav Jirásek na pražské Akademii výtvarných umění malbu.

Jak je v Rudolfinu dobrým zvykem, doplňuje výstavu množství doprovodných programů – podrobnosti o nich najdete na webu galerie na adrese http://galerie-rudolfinum.com. Výstavu Industria můžete v Galerii Rudolfinum navštívit do 30. dubna.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Dokument ubekam 22. 2. 2006, 08:17

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne