DIGIarena.e15.cz

Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

Soubor Industria, 75 velkoformátových fotografií Václava Jiráska, který je v těchto týdnech k vidění v Galerii Rudolfinum, dokumentuje prostředí válcoven, sléváren, hutí – zkrátka továrních komplexů. Ty právě teď procházejí zásadními proměnami; řada provozů zaniká, obrovské haly někdejších „chrámů industriálního věku“ chátrají, stroje rezivějí.
Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

Autor v projektu Industria navázal na soubor Wannieck factory –rozloučení s průmyslovým věkem, ve kterém pro Nadaci Vaňkovka dokumentoval likvidaci vysloužilé brněnské továrny Vaňkovka. Už při této práci si všiml duchovního rozměru industriálních prostor, který ho zajímal i v aktuálním projektu.

V něm zachycuje tovární interiéry, které jako by začínaly žít vlastním životem – stroje, různá soukolí, pásy, řetězy jako by vytvářely svébytné organismy. Kurátor výstavy Petr Nedoma upozorňuje na řadu možná i nevědomých aluzí k filmovým dílům, jako je Metropolis Franze Langa či Moderní doba Charlese Chaplina, které už v době opojení technikou kreslily antiutopické či satirické vize přetechnizovaného světa.

Autora ale zajímají i lidé, kteří se v továrnách pohybují. S objevitelským nadšením archeologa zachycuje na části snímků intimní zátiší, která si dělníci vytvářejí, aby své pracovní prostředí polidštili a zabydleli – modelky vystříhané z pornočasopisů, svépomocí vyrobené stolky, aforismy načmárané na zdech a na skříňkách.

Poslední z linií souboru tvoří portréty dělníků, „produktů“ industriálního prostředí. Autor je záměrně ikonizuje – jsou vyfotografováni v životní velikosti, hledí přímo do kamery, světlo blesku obnaží jejich výraz. „V době bezchybných reklamních modelů jsem se chtěl věnovat opomíjeným lidem zkoušeným tvrdou realitou,“ vysvětluje Václav Jirásek.

Technicky precizní zvětšeniny ze souboru Industria byly pořízeny velkoformátovou kamerou, naskenovány a digitálně upraveny. Obsah snímků je tak v jistém rozporu s dokonalou formou, vytváří zvlášní napětí. Fotografie hraničí s obrazy – ne náhodou vystudoval Václav Jirásek na pražské Akademii výtvarných umění malbu.

Jak je v Rudolfinu dobrým zvykem, doplňuje výstavu množství doprovodných programů – podrobnosti o nich najdete na webu galerie na adrese http://galerie-rudolfinum.com. Výstavu Industria můžete v Galerii Rudolfinum navštívit do 30. dubna.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Dokument ubekam 22. 2. 2006, 08:17

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů