DIGIarena.e15.cz

Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

Soubor Industria, 75 velkoformátových fotografií Václava Jiráska, který je v těchto týdnech k vidění v Galerii Rudolfinum, dokumentuje prostředí válcoven, sléváren, hutí – zkrátka továrních komplexů. Ty právě teď procházejí zásadními proměnami; řada provozů zaniká, obrovské haly někdejších „chrámů industriálního věku“ chátrají, stroje rezivějí.
Konec industriální éry na snímcích Václava Jiráska

Autor v projektu Industria navázal na soubor Wannieck factory –rozloučení s průmyslovým věkem, ve kterém pro Nadaci Vaňkovka dokumentoval likvidaci vysloužilé brněnské továrny Vaňkovka. Už při této práci si všiml duchovního rozměru industriálních prostor, který ho zajímal i v aktuálním projektu.

V něm zachycuje tovární interiéry, které jako by začínaly žít vlastním životem – stroje, různá soukolí, pásy, řetězy jako by vytvářely svébytné organismy. Kurátor výstavy Petr Nedoma upozorňuje na řadu možná i nevědomých aluzí k filmovým dílům, jako je Metropolis Franze Langa či Moderní doba Charlese Chaplina, které už v době opojení technikou kreslily antiutopické či satirické vize přetechnizovaného světa.

Autora ale zajímají i lidé, kteří se v továrnách pohybují. S objevitelským nadšením archeologa zachycuje na části snímků intimní zátiší, která si dělníci vytvářejí, aby své pracovní prostředí polidštili a zabydleli – modelky vystříhané z pornočasopisů, svépomocí vyrobené stolky, aforismy načmárané na zdech a na skříňkách.

Poslední z linií souboru tvoří portréty dělníků, „produktů“ industriálního prostředí. Autor je záměrně ikonizuje – jsou vyfotografováni v životní velikosti, hledí přímo do kamery, světlo blesku obnaží jejich výraz. „V době bezchybných reklamních modelů jsem se chtěl věnovat opomíjeným lidem zkoušeným tvrdou realitou,“ vysvětluje Václav Jirásek.

Technicky precizní zvětšeniny ze souboru Industria byly pořízeny velkoformátovou kamerou, naskenovány a digitálně upraveny. Obsah snímků je tak v jistém rozporu s dokonalou formou, vytváří zvlášní napětí. Fotografie hraničí s obrazy – ne náhodou vystudoval Václav Jirásek na pražské Akademii výtvarných umění malbu.

Jak je v Rudolfinu dobrým zvykem, doplňuje výstavu množství doprovodných programů – podrobnosti o nich najdete na webu galerie na adrese http://galerie-rudolfinum.com. Výstavu Industria můžete v Galerii Rudolfinum navštívit do 30. dubna.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Dokument ubekam 22. 2. 2006, 08:17

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.