Kouzla ve Photoshopu: Jak odstranit přepaly ve tváři

22. listopadu 2011
TWEET SDÍLET
Určitě jste se s nimi už někdy setkali. Ať se snažíte sebevíc, přepalům na fotografiích se nevyhnete. V následujícím postupu si ukážeme, jak vyzrát na ty, co nám hyzdí pokožku.

Co to je přepal? Jednoduše řečeno, jde o místo na fotografii, kde už nevidíte v jasech žádnou kresbu, čili o absolutní přeexpozici, kdy jde o čistě bílou barvu, protože na konkrétní místo na snímači fotoaparátu dopadlo příliš mnoho světla.

Klepněte pro větší obrázek 
To není úžeh, jen přepal na čele

Jak se jich zbavit?

Pokud nejste ochotni obětovat část kresby ve stinných ani osvětlených částech fotografie, nejlepší alternativou je samozřejmě, aby přepal vůbec nevznikl. Pokud však nepomůže zkrácení expozičního času, ani přiclonění, doporučuji za podmínky, že to váš fotoaparát podporuje, fotit do formátu RAW. Ten podporuje větší barevnou hloubku než JPEG, což má za následek možnost zachránit i část barevné informace v nejsvětlejších i nejtmavších místech fotografie.

Typicky jde o hodnotu ± 1 EV. Na rozdíl od krajinářské fotografie, kde se přeexpozice vyskytuje hlavně v horní polovině fotografie, při různě rozmístěných přeexponovaných místech na pleťovce vám při focení portrétu neutrální přechodové filtry nepomohou.
Pokud fotografujete do RAWu a při jeho vyvolávání narazíte na problém, že ačkoli běžcem expozice hýbete jakkoliv, přepálená místa jsou nadále přepálená, stále je tu šance na záchranu. Potřebujete k tomu úplné základy Photoshopu a trochu trpělivosti. Jestli nepotřebujete profesionálně vypadající retušovanou fotografii, následující jednoduchý postup vám zaručí poměrně uspokojivé výsledky při vynaložení minimální snahy. Je ale potřeba pamatovat na to, že pokud je dané místo zcela bez kresby, nevyhnete se složitějšímu klonování a překrývání.

1. Vyvolání z RAWu

Pokud fotíte do RAWu a ještě po úpravě expozice ve vašem konvertoru jsou na fotografii stále přeexponované místa, tak fotografii upravte tak, aby vám co nejvíce expozičně vyhovovala a následně ji otevřete v Adobe Photoshopu, kde se pokusíme poškozeným místům dodat zdravý nádech. Pokud jste fotili do JPEGu, krok číslo jedna můžete přeskočit.

Klepněte pro větší obrázek 
Krok 1: Vyvolání z RAWu

2. Označení přeexponované oblasti

Po otevření fotografie ve Photoshopu zvolíte v menu nástroj Laso (L). Prolnutí nastavíte na 50 obrazových bodů a označíte přeexponovanou oblast. To vám vytvoří výběr s měkkým přechodem „do ztracena“. V případě malého nebo složitého výběru prolínání ponechte na nule. Při tom je třeba pamatovat na to, že přechod bude tvrdší a jasně viditelný – budete muset jeho hranice následně mírně rozmazávat.

Klepněte pro větší obrázek 
Krok 2: Označení přeexponované oblasti

3. Vytvoření nové vrstvy z výběru

Za pomoci pravého tlačítka myší do označené oblasti vyvolejte kontextové menu, ve kterém zvolte možnost nové vrstvy. Pojmenujte si ji podle toho, kterou část přepálené pleťovky obsahuje. Budete se tak mezi vrstvami lépe orientovat během následujících úprav. Nakonec potvrďte tlačítkem OK. Ujistěte se, že nově vytvořená vrstva je v seznamu vrstev nad tou základní.

Klepněte pro větší obrázek 
Krok 3: Vytvoření nové vrstvy z výběru

4. Získání zdrojové barvy

Abyste získali barvu, kterou budete přeexponovaný oblast překrývat, zvolte nástroj Kapátko (I) a klikněte co nejblíže k vašemu výběru. Tím dostanete do palety barev zdravou barvu pokožky, která se bude nejvíce podobat barvě pokožky v místech, kde nastala přeexpozice.

Klepněte pro větší obrázek 
Krok 4: Získání zdrojové barvy

5. Vyplnění a překrytí přepalu

Ujistěte se, že jste v nově vytvořené vrstvě a v paletě barev máte tu, kterou jste získali za pomoci kapátka. Zvolte nástroj Plechovka barvy (G) a váš výběr vyplňte. V menu vrstev zvolte možnost Ztmavit nebo Tmavší barva, za pomoci kterých získáte poměrně dobrý výsledek. Podle potřeby pak změňte hodnotu krytí z původních 100 %. V našem případě se hodnota pohybovala kolem úrovně 35 %.

Klepněte pro větší obrázek 
Krok 5: Vyplnění a překrytí přepalu 

Článek vyšel v časopisu DIGIfoto 6/2011.

Témata článku: Fotoškola, Software, Adobe Photoshop

Určitě si přečtěte

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

57 Petr Březina

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Fotografie týdne: V mlžném lese

Fotografie týdne: V mlžném lese

Lesy mají od nepaměti své speciální kouzlo a magickou přitažlivost. Jsou pro nás spojené s fenoménem dostupné přírody, do které můžeme vyrazit z města, s jistým dobrodružstvím, ale také meditačním či estetickým zážitkem.

Michal Černý

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

6 nejlepších volně dostupných programů pro úpravu fotografií

Na internetu najdeme řadu tzv. free fotoeditačních programů, které se mohou stát alternativou k placeným aplikacím. Řada z nich nabízí opravdu široké možnosti úprav fotografií. Které patří mezi ty nejlepší?

31 Helena Vyplelová

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Zuzana Součková