DIGIarena.e15.cz

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

Ceníme si vašich připomínek a stejně tak si uvědomujeme, že ne každý má Adobe Photoshop, pro který je připraven tento návod. Použitelný je však i pro uživatele jiných programů – například ti, kdo používají Zoner Photo Studio, se mohou tímto postupem také inspirovat, pouze s tím rozdílem, že použijí nástroje popsané v našem předchozím článku o selektivním odbarvení. Princip je totiž takřka totožný, jen s tím rozdílem, že místo odbarvení aplikujeme na vybranou plochu obrazu změnu odstínu a sytosti.

Klepněte pro větší obrázek 
Změna barvy plavek postupem, který zde ilustrujeme, zabere dohromady asi tři minuty;
v jiných případech je vše závislé pouze na složitosti vybírané oblasti

Prvním krokem je provedení výběru, který ohraničí oblast, jejíž barvu chcete měnit. Zde můžete využít některého z mnoha nástrojů – záleží jen na vašich preferencích:

  • Pokud je oblast jasně ohraničená, může dobře posloužit automatický výběr s pomocí Kouzelné hůlky.
  • Jestliže je oblast složitější, zkuste Magnetické laso nebo Mnohoúhelníkové laso.
  • Velmi složité výběry, kombinující geometricky přesné křivky a čáry, bude nejlepší ohraničit s pomocí nástroje Pero.
Klepněte pro větší obrázek 
V prvním kroku provedete výběr
a je jen na vás, jaký nástroj pro to zvolíte

Nejsnazší cestou k „selektivnímu přebarvení“ v Adobe Photoshopu je aplikování vrstvy úprav Odstín a sytost. Jakmile máte výběr vytvořen, klepněte proto na odpovídající ikonu v panelu Přizpůsobení (viz obrázek).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vlevo: Jestliže ve zdrojovém obrazu předem není vytvořen výběr, vytvoří se prázdná vrstva úprav;
Vpravo: Pokud byl předem vytvořen výběr, projeví se ve vrstvě úprav automaticky vzniklou maskou 

Nad vaším obrazem vznikne nová vrstva úprav Odstín a sytost, ve které již bude vytvořena maska odpovídající vašemu výběru. Je to opravdu velice rychlý způsob, jak dospět k výsledku. Pokud s maskami pracovat neumíte, všimněte si, že veškeré úpravy odstínu a sytosti, které následně provedete, se budou projevovat pouze v oblastech, které jsou v masce vyznačeny bíle (je to váš výběr a bílá je v masce „průhledná“) a zbytek je označen černě, tj. „neprůhledně“.

Klepněte pro větší obrázek 
Změnou posuvníků ve vrstvě úprav Odstín a sytost můžete plynule měnit
odstín a sytost v oblastech, které jsou v masce vyznačeny bílou barvou

V dialogu pro nastavení vrstvy úprav Odstín a sytost zatrhněte volbu Kolorovat a pak posuňte jezdec Odstín do polohy, která změní barvu požadované oblasti podle vašich představ. Vše dolaďte úpravou Sytosti a Světlosti. V reálném čase nyní sledujete, jak se plynule mění barevnost pouze ve vybraných částech obrazu – a co je na tom celém nejlepší – jelikož pracujete v masce a nikoliv přímo v obrazu, můžete své rozhodnutí kdykoliv dodatečně změnit a výsledek snadno doladit, aniž by bylo potřeba vracet se do historie úprav. Tyto změny jsou navíc nedestruktivní.

Klepněte pro větší obrázek 
Raz, dva, tři, čtyři... to všechno je otázkou vteřin

Pakliže jste vybrali jen jednu část obrazu a změnu chcete aplikovat na více takových částí, které jste předem nevybrali a tudíž tyto se v masce nijak neprojevují, stačí je do masky přidat tak, že na nich opět provedete výběr a v černé masce do vrstvy úprav „vyříznete díru“ tím, že takový výběr vyplníte bílou barvou.

Ve chvíli, kdy maska kryje všechny požadované oblasti, můžete posuvníky Odstínu, Sytosti a Světlosti plynule měnit jejich barevnost podle potřeby. Je to velmi elegantní a rychlé řešení, které vám navíc umožňuje kdykoliv dodatečně všechny úpravy hladce změnit.

Tip pro náročné

Základní princip selektivní změny barvy obrazu je z předchozích řádků jasný. Zvídavější čtenáře ale možná napadlo, že barva vybírané oblasti může mít vliv také na její okolí. Krásně je to vidět i v našem případě, kdy žlutá látka plavek odráží žluté světlo na okolní partie těla modelky. Vypadalo by velmi nepřirozeně, pokud bychom barvu odlesku ponechali žlutou a přitom změnili jen tón bikin.

Klepněte pro větší obrázek 
Změnili jsme žluté plavky na červené, na ruku a jejich okolí
je však stále vrhán původní žlutý odraz, což je špatně

S tímto problémem se vypořádáme tak, že nad vrstvu se zdrojovým obrazem vytvoříme další vrstvu úprav Odstín a sytost (pozor, tato musí být mezi vrstvou zdrojového obrazu a vrstvou úprav, která mění barvu vybrané oblasti, tedy pod ní).

Klepněte pro větší obrázek
Problém vyřešíme aplikováním nové vrstvy úprav Odstín a sytost,
ve které změny podrobíme pouze žlutému barevnému kanálu

V této vrstvě potom vybereme z roletového menu Vzor barvu, která odpovídá barvě nežádoucího odrazu (v našem případě je to Žluté) a následně jezdcem snížíme sytost právě a jen této barvy. Drobné nuance můžeme doladit ještě posuvníky Odstín a Světlost. Cílem je eliminovat nesourodý odraz a sladit jej se změněnou barvou vybrané oblasti, tedy v tomto případě plavek.

Další článek




celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Zdravím V první řadě musíte vytvořit perfek… Jan 26. 2. 2012, 19:23
Neřešme, pro koho co... máte-li zájem, napiš… Honza Homola 10. 10. 2011, 18:21
Reakce byla na to sundávání, ne na přebarven… T-Lama 10. 10. 2011, 15:41
Ještě mne napadá.. Kouzlo této změny je před… mimonaut 10. 10. 2011, 14:22
Pro koho je ten tutoriál psanej? Já jako zač… ttx 10. 10. 2011, 12:58

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?