DIGIarena.e15.cz

Krátké ohlédnutí za tvorbou Mary Ellen Markové

Mary Ellen Marková zemřela 25. května v New Yorku ve věku 75 let. Odešla doslova uprostřed práce na fotografických projektech a kurzech. Pojďme se krátce ohlédnout za tvorbou této významné fotografky.

Mary Ellen Marková prožila dětství na předměstí Filadelfie, kde již v devíti letech objevila kouzlo fotografie na svých výpravách s krabičkovým fotoaparátem značky Brownie. Svůj výtvarný talent dále prohlubovala na Pensylvánské universitě.

Tam získala nejprve titul bakaláře v oboru malířství a historie umění a o dva roky později (1964) titul magistry v oboru novinářské fotografie. Hned po studiích obdržela stipendium na roční pobyt v Turecku, kde nashromáždila obrazové podklady pro svou první fotografickou knihu Passport (1974).

Klepněte pro větší obrázek
Rodina Dammových ve svém autě, Los Angeles, Kalifornie, USA, 1987

Do širšího povědomí se však její fotografie dostaly až poté, co se Marková přestěhovala do New Yorku, kde se začala plně věnovat povolání fotožurnalisty. Pracovala pro řadu předních amerických i evropských periodik (např. Life, National Geographic, New York Times, Rolling Stone aj.). Na každodenní dokumentární práci velmi těsně navazovala fotografčina osobní tvorba, která byla často jakýmsi hloubkovým ponorem do témat, která aktuálně zpracovávala.

Tímto způsobem vznikly např. obrazové publikace Falkland Road: Prostitutes of Bombay dokumentující život indických prostitutek nebo Untitled 39: Photographs of Mother Teresa’s Missions of Charity in Calcutta.

Klepněte pro větší obrázek
Matka Tereza v domě umírajícího, Kalkata, Indie, 1980

Právě v bouřlivých 70. letech vykrystalizovala hlavní témata, která se měla později prolínat celou fotografčinou tvorbou – lidé na okraji společnosti, osamělí, bez domova, drogově závislí, transvestité, prostitutky, duševně nemocní. Pokud bychom chtěli tvorbu Mary Ellen Markové žánrově zařadit, vystačili bychom se čtyřmi slovy: černobílá humanistická dokumentární fotografie. Černobílá nikoliv svým pojetím, ale volbou černobílého světlocitlivého filmového materiálu, který fotografka upřednostňovala až do své smrti.

 

Mary Ellen Marková: „Odjakživa mne fascinovali duševně nemocní lidé. A podivíni, kteří se ocitli za hranicemi normální společnosti.“

 

Mary Ellen Marková byla známá svým osobním, přátelským přístupem k lidem, kteří se objevili před jejím objektivem. Např. při práci na knize Ward 81 (1979) dokumentující každodenní život nebezpečných duševně nemocných žen strávila šest týdnů na uzavřeném psychiatrickém oddělení ve státní nemocnici v Oregonu.

Vztahy překlenující dokonce několik desetiletí se zrodily z dokumentárního projektu „Streets of the Lost“ (Ulice ztracených), který Marková připravovala pro časopis Life. Na jeho základech později vznikl dokumentární film Streetwise (1984), který natočil fotografčin manžel Martin Bell.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: „Krysa" a Mike se zbraní, vpravo: Tiny v halloweenském kostýmu; obé Seattle, Washington, 1983

Dokument zachycuje životní úděl devíti dospívajících dětí žijících na ulicích Seattlu. Hlavní pozornost je soustředěna na 14letou Erin Blackwellovou, který je nucena živit se prostitucí. Během natáčení filmu pořídila Marková řadu dnes již legendárních fotografií, které později vyšli knižně též pod názvem Streetwise (1988). K většinou tragickým osudům jednotlivých protagonistů se Marková opětovně vracela v pozdější tvorbě. V roce 2013 na Kickstarteru získali s manželem finanční podporu na pokračování Streetwise: Tiny Revisited.

Celý film Streetwise můžete zhlédnout on-line zde:

Během celé své kariéry působila také jako filmová fotografka. Na snímcích zachytila zákulisí práce slavných režisérů a herců a shromáždila je v knize Seen Behind the Scene. Najdeme zde záběry z natáčení slavných filmů jako Satyricon (1969) Frederica Felliniho, Hlava 22 Mika Nicholse, Apokalypsa F. F. Coppoly (1979) aj., přičemž na fotografiích se mihnou takové hvězdy jako Catherine Deneuve, Jack Nicholson nebo Johnny Depp.

Klepněte pro větší obrázek
Armanda se sestřenicí Amy,Valdese, Severní Karolina, USA, 1990

V 90. letech se Mary Ellen Marková věnovala také módní a reklamní fotografii (fotila kampaně např. pro Heineken). Za svůj život získala řadu prestižních ocenění. Minulý rok obdržela cenu Za celoživotní dílo od muzea fotografie George Eastman House.

Autorčiny fotografie si můžete prohlédnout na jejích webových stránkách a na facebooku .

[Autorkou všech fotografií v článku je Mary Ellen Marková, snímky byly převzaty z webu www.pbs.org.]

Další článek




celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Jak tvým bystrým smyslům jistě neuniklo, tak… Daniel Wonder 1. 6. 2015, 15:17
Hloupé je říkat si Wonder. valsoraj 1. 6. 2015, 09:28
Stačí, že jich nacpe hafo na net. valsoraj 1. 6. 2015, 09:28
Má pravdu, předsedo, stačí se podívat na vaš… valsoraj 1. 6. 2015, 09:26
A teď tu o Červené Karkulce... Daniel Wonder 31. 5. 2015, 20:32

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.