DIGIarena.e15.cz

Křivky – skalpel Photoshopu

Seznam kapitol
Kdo v Photoshopu ovládne dialogové okno Křivky, může jemně upravovat fotografie pomocí „skalpelu“. Photoshop nabízí i jiná dialogová okna pro úpravu obrázků (úrovně, jas a kontrast, práh), ale to už upravujete fotografie pomocí „sekery“. Používat skalpel je samozřejmě složitější než tnout sekerou. Mnozí si svou práci bez dialogového okna Křivky nedovedou představit, jiné totéž okno odpuzuje. Tento článek má za cíl, abyste patřili do první skupiny uživatelů Photoshopu.
Křivky – skalpel Photoshopu

Křivka představuje graf y = f(x), který udává pro všechny tóny, které mohou být v obrázku, na jakou jasovou hodnotu y (svislá osa) se transformuje tón, jehož jasová hodnota je před transformací x (vodorovná osa). Transformace celé škály tónů je plynulá. Photoshop vytváří souvislou křivku, která znázorňuje spojitou transformaci tónů, podle tvaru křivky. Pokud posunete např. jeden bod (jednu jasovou hodnotu) na křivce, celá křivka se prohne a přizpůsobí ostatní tóny podle zadané transformace onoho bodu. Ukotvením (zadáním) více bodů na křivku můžete některou její část fixovat a zabránit změně v této části křivky, eventuelně vrátit tuto část křivky na původní hodnoty. Pomocí editace křivky můžete měnit funkci transformace a tím provádět změny v obrázku. Nástroj Křivky poskytuje největší volnost a přesnost při úpravě obrázků, protože může upravovat každou z 256 jasových hodnot. 16bitové obrázky mohou obsahovat 32 767 jasových hodnot. Pokud budete s takovým obrázkem pracovat, Photoshop nabídne stejnou křivku s 256 jasovými hodnotami, ale nastaví každý z oněch 32 676 odstínů v obrázku. Lze si představit místo křivky 256 posuvných jezdců z nichž můžeme libovolných 1 až 14 upravovat (14 proměnných). Nástroj Úrovně má pouze 5 posuvných jezdců, jas a kontrast 2 a práh 1 posuvný jezdec. Křivky nahradí všechny uvedené nástroje a poskytnou mnoho dalších variant úprav fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Dialogové okno Křivky


a: roletová nabídka výběru kanálů
b: gradient výstupních hodnot
c: osa y
d: osa x
e: gradient vstupních hodnot
f: šipky přepínání systémů
g: aktivní bod na křivce se vstupní a výstupní hodnotou 106
h: pasivní bod na křivce
i: krajní (černý) bod křivky
j: krajní (bílý) bod křivky
k: výchozí nastavení křivky
l: mřížka
m: políčko vstupních hodnot
n: políčko výstupních hodnot
o: úprava křivky pomocí bodů
p: křivka pomocí nástroje tužka
q: náhled
r: velikost dialogového okna

s: kapátka nastavení neutrálních tónů
t: volby automatické úpravy
u: automatická úprava
v: vyhlazení křivek kreslených od ruky
w: uložit vytvořenou křivku
x: načíst (aplikovat) uloženou křivku
y: zrušení provedené úpravy, se stisknutou klávesou Alt se mění na „Obnovit“
z: potvrzení úpravy

Zvolte v menu Photoshopu (CS) Obraz | Přizpůsobení |Křivky (nebo Ctrl+M). Hlavní část dialogového okna zobrazuje vztah mezi vstupní a výstupní hodnotou jasu pixelů obrázku. Vodorovná osa x představuje původní jasovou hodnotu příslušných pixelů, svislá osa y jejich hodnotu po úpravě. U obou os je gradient znázorňující graficky škálu tónů. Uprostřed gradientu na ose x jsou šipky, kterými se přepínají dva systémy popisu odstínů. Jeden systém popisuje 0–255 jasových úrovní, tedy množství světla. Druhý systém popisuje 0–100 % množství tiskové barvy. Při úpravě v režimu CMYK Photoshop předpokládá, že budete obrázek tisknout, proto použije procentní stupnici. V režimu RGB Photoshop předpokládá použití obrázku např. na obrazovce, proto automaticky použije stupnici jasových hodnot. Pokud přepnete stupnice, přemění se světlé a tmavé konce gradientu a křivka se otočí o 180°. Množství světla je opakem množství barvy. Při otevření dialogu se zobrazí výchozí nastavení, kde má křivka podobu přímky, která stoupá v úhlu 45°. Neboli vstupní a výstupní hodnoty jsou totožné a jejich vztah je lineární. Pokud si vyberete na vodorovné ose jakoukoli jasovou hodnotu, od ní vedete kolmici ke křivce (v tomto případě přímce) a od křivky vedete vodorovnou přímku vlevo, dostanete se ke svislé ose na stejnou jasovou hodnotu. Taktéž když umístíte na nezměněné křivce kurzorem bod, bude jeho vstupní a výstupní hodnota jasu totožná. Žádný tón ve fotografii se nezměnil. Pokud tvar křivky změníte, bude situace jiná. Vstupní a výstupní jasová hodnota některých (nebo všech) pixelů bude různá. Pokud máte zapnutý náhled, změna se ihned projeví na otevřeném obrázku. Velikost dialogového okna křivky lze přepínat mezi dvěma možnostmi. Přesnější pro jemné vyladění je větší verze. Mřížka mezi oběma osami umožňuje lepší orientaci. Umístěním kurzoru do tohoto prostoru a klepnutím s přidrženou klávesou Alt volíte mezi dvěma různě hustými rastry mřížky.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Pekne, ale.... Karel Horký 6. 6. 2006, 00:31
Pekne, ale.... Petr 5. 6. 2006, 13:10
vyborný článek crate 18. 5. 2006, 19:18
super Ivo 17. 5. 2006, 09:55
Pekne goodoldalex 16. 5. 2006, 22:37

Další podobné články

Zoner Software vydal nové sestavení pro Zoner Photo Studio X

Zoner Software vydal nové sestavení pro Zoner Photo Studio X

Windowed umožní nahrávat fotografie na Instagram i z počítače

Windowed umožní nahrávat fotografie na Instagram i z počítače

Fotograf a programátor Felix Sun konečně přišel s tím, po čem jistě mnozí touží. S aplikací Windowed totiž už můžete nahrávat příspěvky na Instagram i z vašeho počítače.

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

Aktualizujte Snapseed pro Android a iOS. Má nové rozhraní a funkce

Aktualizujte Snapseed pro Android a iOS. Má nové rozhraní a funkce

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Pixelmator Pro – nejinovativnější editor fotografií – je na spadnutí

Pixelmator Pro – nejinovativnější editor fotografií – je na spadnutí

Pixelmator Pro se zařadí do rodiny aplikací Pixelmator už na podzim tohoto roku. Vývojáři na něm usilovně pracovali po dlouhých pět let. Aplikace bude kompletně přepracována a bude mít novou „ease-of-use“ úroveň ovládání.

Fujifilm X-E3 přichází s 24Mpx, 4K videem a dotykovou obrazovkou

Fujifilm X-E3 přichází s 24Mpx, 4K videem a dotykovou obrazovkou

Fujifilm inovoval svou řadu bezzrcadlovek střední třídy s přídomkem „X-E“. Třetí generace nabízí nový snímač, vylepšené ovládání a automatické ostření, 4K video i dotykovou obrazovku…

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.