DIGIarena.e15.cz

Kulturní hlídka: Z Brna do Černobylu

Nastávající týden přinese nejen pověrami opředený pátek třináctého, ale také spoustu zajímavých výstav. Tentokrát se za nimi vydáme i přes hranice hlavního města.
Kulturní hlídka: Z Brna do Černobylu

Dá se říct, že nejdůležitější vernisáže jste už prošvihli. Vypadá to, jakoby se všechny galerie domluvily a naplánovaly výstavy na začátek láskyplného období. Dům umění města Brna vsadil na černobílé snímky místního rodáka Rudolfa Štursy. Připomíná jeho celoživotní dílo, která vznikalo průběžně v padesátých až osmdesátých letech během autorových cest po různých kontinentech.

Rudolf Štursa je vnímavým pozorovatelem situací s humornou, poetickou, ale i dramatickou pointou. Jeho snímky reflektují dobový trend, postižení současného života v duchu poezie všedního dne. Fotografie se soustřeďují na námětově širokou škálu lidských vztahů, na situační momentky, portrét a vystihují autentickým svědectvím svou dobu. Výstava začala 4. května a potrvá do 12. června.

Klepněte pro větší obrázek 
Rudolf Štursa: Brilianty, Polsko (1964)

Dalším fotografickým lákadlem jsou České Budějovice a jejich Dům umění. Představí se tam zahraniční autor se svou instalací orosených jablek. Nelekněte se, jedná se o barevné a černobílé snímky Američana Christophera Williamse, pro kterého je „KAPITALISTISCHER REALISMUS?“ vůbec první samostatnou výstavou v zemi bývalého Sovětského bloku. Tato skutečnost má zvláštní význam, neboť – přestože to na první pohled není příliš patrné - rozdělení světa studenou válkou je jedním z klíčových témat autorova díla. Je vepsáno již do názvu Williamsova dlouhodobého projektu „For example: Dix-huit Leçons Sur La Société Industrielle“, jenž odkazuje k tematicky spřízněné knize Raymonda Arona z roku 1963 a vizuálně mu odpovídá Williamsova velká „dvojice studené války“: snímky fotografického aparátu Kiev 88 a kukuřice s kalibračním vzorníkem Kodak.

Zatímco politické dějiny východní Evropy jsou podle Williamse vtěleny do sovětské kopie německého fotoaparátu Hasselblad, která byla po druhé světové válce montována v ukrajinské továrně původně určené pro výrobu zbraní, západ ztělesňuje zdánlivě reklamní fotografie umělohmotného modelu kukuřice. Výstava v Domě umění představí instalaci dvanácti zcela nových barevných i černobílých snímků Christophera Williamse, na nichž se navracejí jeho klíčové náměty fotoaparátů a dalších technických přístrojů, ale objevují se i nová témata přírody. Centrální postavení zaujímá fotografie orosených zralých jablek, což odkazuje k procesu růstu a pádu, ať už tuto křehkou stabilitu přisuzujeme fotografickému obrazu či společnosti. Výstava odstartovala taktéž minulý týden a k vidění je do 12. června.

Klepněte pro větší obrázek
Christopher Williams: Kapitalistischers Realismus

A čím květen překvapil Prahu? Kromě výstav Tona Stana v Galerii Václava Špály a Jiřího Turka v galerii Leica, o nichž jsme informovali již dříve, zveřejnil svou práci další významný český fotograf – Antonín Kratochvíl. Pro své dokumentární černobílé fotografie z okolí Černobylu si vybral výstavní sál Mánes. Snímky mají připomenout 25 let starou tragédii, z jejíchž následků se místní obyvatelé vzpamatovávají dodnes. Záběry z Černobylu nikdy nebyly představeny v České republice v takovéto míře, navíc je doplňují dobové zprávy o tragédii v tehdejším tisku, které o celé situaci informovaly jako o lokální nehodě malého rozsahu. Galerie Mánes pořádá i několik akcí, při kterých se budete moci osobně setkat s Antonínem Kratochvílem. Poslední možnost k návštěvě je 29. května.

Klepněte pro větší obrázek 
Antonín Kratochvíl: Černobyl

Fanouškům alternativnějšího stylu, než je černobílá klasická fotografie, nabídne pátek třináctého zahájení výstavy české umělkyně Sylvy Francové, která představí svůj soubor fotografií a videí, jenž nese kompletní název Diváci. Autorka, která se netají tím, že nejraději fotí své dvě dcery, nás na chvíli přenese do své domácnosti a do dětských let, kde vládnou autentické emoce a prožitky. V Galerii Chodovská na Praze 4 budou snímky viset do poloviny června.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Studie odhaluje plány budoucích majitelů digitálů s vyměnitelným objektivem

Studie odhaluje plány budoucích majitelů digitálů s vyměnitelným objektivem

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Fotografie týdne: tlaky aneb o změnách kolem nás

Švýcarský filosof a psycholog Jean Piaget přišel s – na svoji dobu poměrně převratnou – myšlenkou, že člověk poznává a interaguje se světem nikoli pouze povrchově a nedůležitě, ale nesmírně významně i hluboce.

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Tragický konec dovolené v Africe při fotografování slona

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Nejvtipnější fotografie divoké přírody pro rok 2018 vás chytnou za srdce

Wildlife fotografie není pouze o nekonečně nudném čekání na vytoužený záběr. Mnohdy se totiž podaří zachytit zvířata ve velmi vtipných situacích či pózách, které rozhodně stojí za uchování.

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Fotografie týdne: Frankfurt am Main

Známý příběh o babylonské věži, který pochází z Bible, se stal v průběhu dějin námětem řady uměleckých zpracování, z nich nelze nezmínit například to Pietra Brueghela z roku 1563. Stavba je na jedné straně obrazem systematické a hluboké lidské spolupráce.

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

259 mrtvých. To je bilance úmrtí, které má na svědomí fotografování selfie

Touha po stále více extrémních selfie snímcích má za následek již 259 potvrzených úmrtí. Říká to zpráva od US National Library of Medicine.

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony World Photography 2019 vyhlašuje soutěž National Award Czech Republic

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female

Sony podporuje nadané fotografky projektem Alpha Female