DIGIarena.e15.cz

Ladislav Kamarád: Okna do ztracených světů

Kdo s vás ještě nenavštívil výstavu jedinečných krajinářských fotografií, má do konce července poslední šanci.

Prázdniny jsou v plném proudu, Praha se vyprazdňuje od „domácích“ a zaplňuje turisty. Ať už patříte k jedněm nebo druhým, pokud máte volné půldne někdy do konce července, doporučuji navštívit výstavu „Okna do ztracených světů“ fotografa Ladislava Kamaráda, která se koná právě teď (18. 6. – 31. 7. 2009) v prostorách pražské Staroměstské radnice.

Fotograf a horolezec Ladislav Kamarád se narodil v roce 1963. Jeho specializací jsou fotografie přírody a krajiny z různých koutů světa. V roce 2005 obdržel od Federace evropských profesionálních fotografů (FEP) jako první Evropan prestižní titul Master of European Photography (MEP). V současné době je na volné noze, cestuje a pořádá výstavy.

Klepněte pro větší obrázek
Landmannalaugar, Island; foto Ladislav Kamarád

Vše na klasiku

V profesionálním technickém vybavení Ladislava Kamaráda bychom marně hledali digitální fotoaparáty. Všechny profesionální fotografie jsou pořizovány na svitkový film středoformátovými přístroji Hasselbad a objektivy Carl Zeiss. Některé součásti své výbavy si navrhl a sestrojil sám. Ke zpracování fotografií pak používá upravený skener Nikon LS 9000, výkonný počítač podle vlastního návrhu (zvaný Temelín) a pro tisk plotter Epson Stylus Pro 9800.

Pokud byste měli zájem dozvědět se o Ladislavu Kamarádovi něco víc, odkazuji na jeho webovou prezentaci na adrese horolezec.cz.

Klepněte pro větší obrázek
Smaragdové jezero v NP Tongariro, Nový Zéland; foto Ladislav Kamarád

Jak již bylo uvedeno, výstava je instalována v prostorách Staroměstské radnice, konkrétně v Křížové chodbě a v Rytířském sále. Příjemné základní vstupné 60 Kč umožní shlédnout několik desítek velkoformátových fotografií z různých koutů světa, Čechy nevyjímaje.

Velký formát a přesné kompozice

Všechna vystavená díla mají formát 110 × 110 cm, až na jedno – tím je panoramatický výhled z vrcholu pakistánského Gašerbrumu II o šířce 250 cm, složený z několika záběrů.

Klepněte pro větší obrázek
Bílá poušť v Egyptě; foto Ladislav Kamarád

Po technické stránce jsou fotografie perfektně provedené – dokonalé podání barev, kvalitní tisk, vše slouží k dobrému dojmu. Námětově jsou fotografie zajímavé – autor si pohrává jak s neobvyklými útvary (příkladem mohou být kamenné stromy v egyptské Bílé poušti), tak i s obyčejnými tématy, podanými neobvyklým způsobem (jako jsou suché stromu ve Vádí v Namibii).

Klepněte pro větší obrázek
Uschlé stromy v Namibijské poušti; foto Ladislav Kamarád

Hlavními charakteristickými prvky jsou působivá, až krajinářsky minimalistická jednoduchost tvarů, ostré střídmé linie a časté kontrastní barevné a jasové přechody. Kompozice jsou jednoduše přesné, množství prvků střídmé. Je zřejmé, že krajiny, jakými je africká poušť či masivy Himálaje, takové fotografické zpracování přímo nabízejí. O to překvapivější je pak jejich nalezení v lesích Krkonoš či dokonce v pražském Prokopském údolí.

Klepněte pro větší obrázek
Večerní Sněžka ze Zlatého návrší; foto Ladislav Kamarád

Ze všech fotografií čiší pracná příprava, zahrnující dlouhé vyhledávání optimálního místa a času pro focení a poté vyčkávání (někdy i opakované) na ten správný okamžik (ve kterém se samozřejmě zatáhne obloha). Mnoho fotografií bylo evidentně pořizovaných v nekřesťanskou hodinu východu slunce, značící ještě nekřesťanštější hodinu vstávání (což je ostatně daň krajinářské i jiné fotografie).

Klepněte pro větší obrázek
Popocatepetl, Mexiko; foto Ladislav Kamarád

Cesta kolem světa

Na výstavě se můžeme seznámit s průřezem Kamarádovy tvorby přes téměř celý svět – vystavená díla zachycují Egyptskou a Namibijskou poušť, národní parky Nového Zélandu (oblast fjordů Fjordland, jezerní park Tongariro, Jižní Alpy), přírodní krásy Mexika včetně známé sopky Popocatepetl, Islandskou oblast Landmanalaugar a vodopád Skógafoss a již uvedený Himálaj. V kontrastu s těmito vzdálenými místy jsou k vidění fotografie z Krkonoš, Jizerských hor, Pálavy, Českosaského Švýcarska a několika dalších českých přírodních zajímavostí, veskrze zachycených netradičním a působivým způsobem. Dominantou výstavy je pak již uvedené panorama výhledu z Gašerbrumu II, osmitisícového vrcholu v himálajském pohoří Karakoram.

Klepněte pro větší obrázek
Mrtvý strom v Novomlýnských nádržích; foto Ladislav Kamarád

Co lze dodat – pro ty, kteří se na výstavu chystají, mám přání hezkého zážitku. Ty, kteří ji již nestihnou, odkazuji alespoň na fotogalerii autora na jeho internetových stránkách.

Fotografie v tomto článku byly staženy z adresy horolezec.cz/galery s laskavým svolením autora.

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Na výstavě jsem byl! celim 27. 7. 2009, 16:09
jak to je martin 25. 7. 2009, 08:16
Re: ... trochu mne mrzi, mk 22. 7. 2009, 21:55
Re: ... trochu mne mrzi, Paradoxy Dneška 22. 7. 2009, 15:22
... trochu mne mrzi, Radek Burda 21. 7. 2009, 22:37

Další podobné články

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Jak zní fotografie? Odpoví vám projekt Sound Photography

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Fotografie týdne: Nadhled – s ním jde všechno snadněji

Nejdůležitější ctností pro život ve společenství lidí je nadhled. Co si pod ním představit? Předně je třeba říci, že mít nadhled neznamená být nezúčastněný nebo apatický. Nadhled není ignorací nebo nezájmem.