DIGIarena.e15.cz

Ladislav Kamarád: Okna do ztracených světů

Kdo s vás ještě nenavštívil výstavu jedinečných krajinářských fotografií, má do konce července poslední šanci.

Prázdniny jsou v plném proudu, Praha se vyprazdňuje od „domácích“ a zaplňuje turisty. Ať už patříte k jedněm nebo druhým, pokud máte volné půldne někdy do konce července, doporučuji navštívit výstavu „Okna do ztracených světů“ fotografa Ladislava Kamaráda, která se koná právě teď (18. 6. – 31. 7. 2009) v prostorách pražské Staroměstské radnice.

Fotograf a horolezec Ladislav Kamarád se narodil v roce 1963. Jeho specializací jsou fotografie přírody a krajiny z různých koutů světa. V roce 2005 obdržel od Federace evropských profesionálních fotografů (FEP) jako první Evropan prestižní titul Master of European Photography (MEP). V současné době je na volné noze, cestuje a pořádá výstavy.

Klepněte pro větší obrázek
Landmannalaugar, Island; foto Ladislav Kamarád

Vše na klasiku

V profesionálním technickém vybavení Ladislava Kamaráda bychom marně hledali digitální fotoaparáty. Všechny profesionální fotografie jsou pořizovány na svitkový film středoformátovými přístroji Hasselbad a objektivy Carl Zeiss. Některé součásti své výbavy si navrhl a sestrojil sám. Ke zpracování fotografií pak používá upravený skener Nikon LS 9000, výkonný počítač podle vlastního návrhu (zvaný Temelín) a pro tisk plotter Epson Stylus Pro 9800.

Pokud byste měli zájem dozvědět se o Ladislavu Kamarádovi něco víc, odkazuji na jeho webovou prezentaci na adrese horolezec.cz.

Klepněte pro větší obrázek
Smaragdové jezero v NP Tongariro, Nový Zéland; foto Ladislav Kamarád

Jak již bylo uvedeno, výstava je instalována v prostorách Staroměstské radnice, konkrétně v Křížové chodbě a v Rytířském sále. Příjemné základní vstupné 60 Kč umožní shlédnout několik desítek velkoformátových fotografií z různých koutů světa, Čechy nevyjímaje.

Velký formát a přesné kompozice

Všechna vystavená díla mají formát 110 × 110 cm, až na jedno – tím je panoramatický výhled z vrcholu pakistánského Gašerbrumu II o šířce 250 cm, složený z několika záběrů.

Klepněte pro větší obrázek
Bílá poušť v Egyptě; foto Ladislav Kamarád

Po technické stránce jsou fotografie perfektně provedené – dokonalé podání barev, kvalitní tisk, vše slouží k dobrému dojmu. Námětově jsou fotografie zajímavé – autor si pohrává jak s neobvyklými útvary (příkladem mohou být kamenné stromy v egyptské Bílé poušti), tak i s obyčejnými tématy, podanými neobvyklým způsobem (jako jsou suché stromu ve Vádí v Namibii).

Klepněte pro větší obrázek
Uschlé stromy v Namibijské poušti; foto Ladislav Kamarád

Hlavními charakteristickými prvky jsou působivá, až krajinářsky minimalistická jednoduchost tvarů, ostré střídmé linie a časté kontrastní barevné a jasové přechody. Kompozice jsou jednoduše přesné, množství prvků střídmé. Je zřejmé, že krajiny, jakými je africká poušť či masivy Himálaje, takové fotografické zpracování přímo nabízejí. O to překvapivější je pak jejich nalezení v lesích Krkonoš či dokonce v pražském Prokopském údolí.

Klepněte pro větší obrázek
Večerní Sněžka ze Zlatého návrší; foto Ladislav Kamarád

Ze všech fotografií čiší pracná příprava, zahrnující dlouhé vyhledávání optimálního místa a času pro focení a poté vyčkávání (někdy i opakované) na ten správný okamžik (ve kterém se samozřejmě zatáhne obloha). Mnoho fotografií bylo evidentně pořizovaných v nekřesťanskou hodinu východu slunce, značící ještě nekřesťanštější hodinu vstávání (což je ostatně daň krajinářské i jiné fotografie).

Klepněte pro větší obrázek
Popocatepetl, Mexiko; foto Ladislav Kamarád

Cesta kolem světa

Na výstavě se můžeme seznámit s průřezem Kamarádovy tvorby přes téměř celý svět – vystavená díla zachycují Egyptskou a Namibijskou poušť, národní parky Nového Zélandu (oblast fjordů Fjordland, jezerní park Tongariro, Jižní Alpy), přírodní krásy Mexika včetně známé sopky Popocatepetl, Islandskou oblast Landmanalaugar a vodopád Skógafoss a již uvedený Himálaj. V kontrastu s těmito vzdálenými místy jsou k vidění fotografie z Krkonoš, Jizerských hor, Pálavy, Českosaského Švýcarska a několika dalších českých přírodních zajímavostí, veskrze zachycených netradičním a působivým způsobem. Dominantou výstavy je pak již uvedené panorama výhledu z Gašerbrumu II, osmitisícového vrcholu v himálajském pohoří Karakoram.

Klepněte pro větší obrázek
Mrtvý strom v Novomlýnských nádržích; foto Ladislav Kamarád

Co lze dodat – pro ty, kteří se na výstavu chystají, mám přání hezkého zážitku. Ty, kteří ji již nestihnou, odkazuji alespoň na fotogalerii autora na jeho internetových stránkách.

Fotografie v tomto článku byly staženy z adresy horolezec.cz/galery s laskavým svolením autora.

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Na výstavě jsem byl! celim 27. 7. 2009, 16:09
jak to je martin 25. 7. 2009, 08:16
Re: ... trochu mne mrzi, mk 22. 7. 2009, 21:55
Re: ... trochu mne mrzi, Paradoxy Dneška 22. 7. 2009, 15:22
... trochu mne mrzi, Radek Burda 21. 7. 2009, 22:37

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.