DIGIarena.e15.cz

Ladislav Kamarád: Okna do ztracených světů

Kdo s vás ještě nenavštívil výstavu jedinečných krajinářských fotografií, má do konce července poslední šanci.

Prázdniny jsou v plném proudu, Praha se vyprazdňuje od „domácích“ a zaplňuje turisty. Ať už patříte k jedněm nebo druhým, pokud máte volné půldne někdy do konce července, doporučuji navštívit výstavu „Okna do ztracených světů“ fotografa Ladislava Kamaráda, která se koná právě teď (18. 6. – 31. 7. 2009) v prostorách pražské Staroměstské radnice.

Fotograf a horolezec Ladislav Kamarád se narodil v roce 1963. Jeho specializací jsou fotografie přírody a krajiny z různých koutů světa. V roce 2005 obdržel od Federace evropských profesionálních fotografů (FEP) jako první Evropan prestižní titul Master of European Photography (MEP). V současné době je na volné noze, cestuje a pořádá výstavy.

Klepněte pro větší obrázek
Landmannalaugar, Island; foto Ladislav Kamarád

Vše na klasiku

V profesionálním technickém vybavení Ladislava Kamaráda bychom marně hledali digitální fotoaparáty. Všechny profesionální fotografie jsou pořizovány na svitkový film středoformátovými přístroji Hasselbad a objektivy Carl Zeiss. Některé součásti své výbavy si navrhl a sestrojil sám. Ke zpracování fotografií pak používá upravený skener Nikon LS 9000, výkonný počítač podle vlastního návrhu (zvaný Temelín) a pro tisk plotter Epson Stylus Pro 9800.

Pokud byste měli zájem dozvědět se o Ladislavu Kamarádovi něco víc, odkazuji na jeho webovou prezentaci na adrese horolezec.cz.

Klepněte pro větší obrázek
Smaragdové jezero v NP Tongariro, Nový Zéland; foto Ladislav Kamarád

Jak již bylo uvedeno, výstava je instalována v prostorách Staroměstské radnice, konkrétně v Křížové chodbě a v Rytířském sále. Příjemné základní vstupné 60 Kč umožní shlédnout několik desítek velkoformátových fotografií z různých koutů světa, Čechy nevyjímaje.

Velký formát a přesné kompozice

Všechna vystavená díla mají formát 110 × 110 cm, až na jedno – tím je panoramatický výhled z vrcholu pakistánského Gašerbrumu II o šířce 250 cm, složený z několika záběrů.

Klepněte pro větší obrázek
Bílá poušť v Egyptě; foto Ladislav Kamarád

Po technické stránce jsou fotografie perfektně provedené – dokonalé podání barev, kvalitní tisk, vše slouží k dobrému dojmu. Námětově jsou fotografie zajímavé – autor si pohrává jak s neobvyklými útvary (příkladem mohou být kamenné stromy v egyptské Bílé poušti), tak i s obyčejnými tématy, podanými neobvyklým způsobem (jako jsou suché stromu ve Vádí v Namibii).

Klepněte pro větší obrázek
Uschlé stromy v Namibijské poušti; foto Ladislav Kamarád

Hlavními charakteristickými prvky jsou působivá, až krajinářsky minimalistická jednoduchost tvarů, ostré střídmé linie a časté kontrastní barevné a jasové přechody. Kompozice jsou jednoduše přesné, množství prvků střídmé. Je zřejmé, že krajiny, jakými je africká poušť či masivy Himálaje, takové fotografické zpracování přímo nabízejí. O to překvapivější je pak jejich nalezení v lesích Krkonoš či dokonce v pražském Prokopském údolí.

Klepněte pro větší obrázek
Večerní Sněžka ze Zlatého návrší; foto Ladislav Kamarád

Ze všech fotografií čiší pracná příprava, zahrnující dlouhé vyhledávání optimálního místa a času pro focení a poté vyčkávání (někdy i opakované) na ten správný okamžik (ve kterém se samozřejmě zatáhne obloha). Mnoho fotografií bylo evidentně pořizovaných v nekřesťanskou hodinu východu slunce, značící ještě nekřesťanštější hodinu vstávání (což je ostatně daň krajinářské i jiné fotografie).

Klepněte pro větší obrázek
Popocatepetl, Mexiko; foto Ladislav Kamarád

Cesta kolem světa

Na výstavě se můžeme seznámit s průřezem Kamarádovy tvorby přes téměř celý svět – vystavená díla zachycují Egyptskou a Namibijskou poušť, národní parky Nového Zélandu (oblast fjordů Fjordland, jezerní park Tongariro, Jižní Alpy), přírodní krásy Mexika včetně známé sopky Popocatepetl, Islandskou oblast Landmanalaugar a vodopád Skógafoss a již uvedený Himálaj. V kontrastu s těmito vzdálenými místy jsou k vidění fotografie z Krkonoš, Jizerských hor, Pálavy, Českosaského Švýcarska a několika dalších českých přírodních zajímavostí, veskrze zachycených netradičním a působivým způsobem. Dominantou výstavy je pak již uvedené panorama výhledu z Gašerbrumu II, osmitisícového vrcholu v himálajském pohoří Karakoram.

Klepněte pro větší obrázek
Mrtvý strom v Novomlýnských nádržích; foto Ladislav Kamarád

Co lze dodat – pro ty, kteří se na výstavu chystají, mám přání hezkého zážitku. Ty, kteří ji již nestihnou, odkazuji alespoň na fotogalerii autora na jeho internetových stránkách.

Fotografie v tomto článku byly staženy z adresy horolezec.cz/galery s laskavým svolením autora.

Další článek




celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Na výstavě jsem byl! celim 27. 7. 2009, 16:09
jak to je martin 25. 7. 2009, 08:16
Re: ... trochu mne mrzi, mk 22. 7. 2009, 21:55
Re: ... trochu mne mrzi, Paradoxy Dneška 22. 7. 2009, 15:22
... trochu mne mrzi, Radek Burda 21. 7. 2009, 22:37

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.