DIGIarena.e15.cz

LEGENDY: Canon EOS DCS 3 – digitální zázrak z roku 1995

V dřevních dobách digitální fotografie nebyla výjimečná spolupráce více významných značek, které společně stály za mnoha dnes již kultovními modely digitálů. Výsledkem partnerství Kodaku a Canonu byl i model EOS DCS 3.

Rozvoj digitálních zrcadlovek byl koncem minulého století především ve znamení úpravy tehdejších analogových fotoaparátů. Málokterý výrobce měl dostatek prostředků a především zkušeností na to, aby začal s vývojem a výrobou digitální zrcadlovky od začátku.

Klepněte pro větší obrázek

Velkou neznámou totiž byl celý systém zrcadlovek, kdy bylo třeba sladit ostření, možnost měnit objektivy a především zabudovat digitální snímač, který by vše zaznamenával v dostateční kvalitě. Jedním z průkopníků na trhu byla ve své době společnost Kodak – která tak mimo jiné potvrdila svoji pozici inovátora v oblasti fotografie.

Ve spolupráci s největšími výrobci – Canon a Nikon – vzniklo několik modelů, které vycházely z profesionálních kinofilmových přístrojů a místo zadních dvířek, která kryla prostor s kinofilmem, byla umístěna stěna s digitálním snímačem a jednotkou pro ukládání pořízených obrazových dat. Výsledkem sice byla relativně obří digitální zrcadlovka, nicméně její ovládání bylo shodné s kinofilmovým přístrojem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ostatně model Canon EOS DCS 3, který vznikl ve spolupráci Canonu a Kodaku byl tohoto druhu již druhou digitální zrcadlovkou. Na trh byla uvedena v červnu 1995 a pro stavbu byl použit profesionální kinofilmový model Canon EOS 1N.

A co bylo na tomto fotoaparátu natolik výjimečného? Především to bylo celkové pojetí – práce s fotoaparátem byla v podstatě stejná, jako v případě kinofilmového modelu, z něhož digitál vycházel, a to včetně všech funkcí a příslušenství i s objektivy. Celou baterii objektivů s bajonetem EF bylo možné bez problémů nasadit a používat i s digitální verzí fotoaparátu.

Prakticky jediným omezením, respektive změnou, byl fakt, že se obraz zaznamenával na digitální CCD snímač velikosti APS-C, tedy bylo nutné počítat s prodloužením efektivní ohniskové vzdálenosti 1,5×. Na druhou stranu toto prodloužení ohniska jistě ocenili sportovní fotografové, pro něž byly teleobjektivy vždy stěžejním pracovním nástrojem.

První stabilizovaný objektiv

Jedním z teleobjektivů, které se objevily na trhu ve stejném roce (1995) je Canon EF 75–300 mm F4–5,6 II IS USM, který jako první přišel na trh se stabilizací obrazu. Objektiv byl jedním ze tří, které bylo možné v dané době koupit – zbývajícím dvěma však chybělo něco z toho, co tento kousek nabídl.

Klepněte pro větší obrázek

Specifikem totiž byla nejen integrovaná stabilizace obrazu s účinností až 2 EV, ale také použití nového USM motoru, který měl zajistit rychlé, přesné a především tiché ostření. Zvláštní bylo rozhodnutí Canonu integrovat stabilizaci do objektivu s průměrnou světelností, což znamenalo zaměření především na amatérské fotografy. Profesionálové si ve stejné době mohli užívat modelu 70–200 mm F2,8L USM.

Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

Jako v proslapavani slepych cesticek? :) RUM 28. 3. 2018, 17:45
tak první digitál to rozhodně nebyl (a to an… HH 22. 3. 2018, 17:14
A historie se opět opakuje :-) <a rel="nofol… KF 22. 3. 2018, 11:20
A o co se tedy jedná? Je to upravený kinofil… Roman 22. 3. 2018, 10:49
Nejdená. Jednalo se tehdy o jednu z cest dig… Grimjaur 22. 3. 2018, 09:58

Další podobné články

Nikon pravděpodobně končí s akčními kamerami KeyMission

Nikon pravděpodobně končí s akčními kamerami KeyMission

Fujifilm XF10 – novinka s APS-C snímačem a širokým objektivem

Fujifilm XF10 – novinka s APS-C snímačem a širokým objektivem

Kompakty s opravdu velkým snímačem a pevným objektivem by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Jejich řady nově rozšiřuje novinka od Fujifilmu, která navazuje na generačně starší model X70.

Plnohodnotný Adobe Photoshop bude dostupný na iPadu Pro!

Plnohodnotný Adobe Photoshop bude dostupný na iPadu Pro!

O čem mnozí uživatelé tajně snili, se možná brzy stane realitou. Společnost Adobe totiž plánuje představit světu oficiální a plnohodnotnou verzi aplikace Photoshop pro Apple iPad Pro.

Samsung Galaxy S10 a S10+ budou mít tři objektivy. Má se iPhone bát?

Samsung Galaxy S10 a S10+ budou mít tři objektivy. Má se iPhone bát?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Nikon Coolpix P1000 – fotoaparát nebo dalekohled?

Aktuální novinka z dílny Nikonu je nástupcem modelu P900 a pyšní se přímo obřím rozsahem optického zoomu. Že bychom stáli opět na pokraji války, jejímž motem bude kdo z nás má větší objektiv?

Nový firmware pro Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD opravuje ostření

Nový firmware pro Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD opravuje ostření

LEGENDY: Konica Hexar – nejtišší kompakt s pokročilou expozicí

LEGENDY: Konica Hexar – nejtišší kompakt s pokročilou expozicí

Světelné digitální kompakty jsou v současné době asi tím nejlepším, co můžete pořídit. Nejedná se však o převratnou koncepci, obdobné fotoaparáty byly na trhu již v analogové podobě – jedním z nich je i Konica Hexar.

Light údajně vyvíjí telefon s devíti objektivy

Light údajně vyvíjí telefon s devíti objektivy

Mobilní telefony bývají poslední dobou poměrně běžně osazovány duálním objektivem. Najdeme však i výjimku v podobě modelu Huawei P20 Pro, který má objektivy hned tři. Společnost Light však chce jít ještě dál a objektivů použít 9.