DIGIarena.e15.cz

LEGENDY: Nikon FM2 – nerozbitná zrcadlovka


SpookY  |  15. 05. 2018 08:56

Kdo by to dneska řekl, že Nikon kdysi vyráběl špičkové foťáky

Odpovědět  |   | 
boban  |  15. 05. 2018 09:37

Aj som si tak súkromne zatipoval, článok o nikone, určite tu bude spooky. A nemýlil som sa.

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  15. 05. 2018 09:52

Vždy připraven!

Odpovědět  |   | 
L.  |  15. 05. 2018 14:40

Tak, on často blábolí o Nikonu i u článků, které s ním nemají nic společného. Asi nějaká porucha

Odpovědět  |   | 
H  |  15. 05. 2018 15:12

rovnováha musí zůstat zachována

Odpovědět  |   | 
L.  |  15. 05. 2018 21:40

A nejlepší je, že stále špičkové foťáky dělá. Stačí se třeba podívat, čím fotí vítězové World Press Foto.

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  17. 05. 2018 12:40

Vítězové WPF jsou profíci, takže:

1) ve fotovýbavě mají těžké peníze, často hodně přes milion... s takto drahým vendorlockem se systém mění těžko i když je Sony i Fuji technologicky mnohem dál

2) profík s sebou běžně tahá kufr nebo batoh s těžkou výbavou, někdy na to má ještě asistenta ... a asi si nevezme tuhle těžkou a rozměrnou pracovní výbavu na výlet nebo na dovolenou

3) slovo PRESS v názvu soutěže něco znamená, že? ... takže účastníci a zřejmě i jury je velice úzká skupina profesionálních reportážních fotografů

Odpovědět  |   | 
RUM  |  18. 05. 2018 00:01

Pane... jak to tak ctu vy budete asi trochu idiot ze?!

Odpovědět  |   | 
Hello  |  15. 05. 2018 17:45

Prej de digitalizovat vložením čipu

Odpovědět  |   | 
fotič  |  15. 05. 2018 18:08

Ono jde ledasco, otázka je, jaký bude výsledek.

Odpovědět  |   | 
owner  |  15. 05. 2018 19:03

Nevíte kolik stál za komunistů? Já měl tehdá ruskou Viliu z Ruska a ta vyšla na 400,-Kčs.

Odpovědět  |   | 
Miloš Zemen  |  15. 05. 2018 20:16

V roce 1999 ve Foto Škoda (ještě ve staré prodejně) stál 20 tis. ve stříbrném provedení se základním objektivem, černý byl přibližně o 1500 dražší. Individuální dovoz nového vycházel v roce 1988 na $520 x kurz, vozily se hlavně použité. V té době byl komunistický ekvivalent z NDR Praktica B 100 electronic s padesátkou sklem za 4300 a dostupnými objektivy. Byly to docela velký peníze, cena na dnešek přibližně x10, tj. FM2 v dnešních cenách kolem 170000, Praktica 43000, plat byl tehdy kolem 2,5 tis. To že byl FM2 nerozbitný není zcela výstižné, jako všechna technika v té době byl absolutně vodoNetěsný, exteriér OK ale zranitelný při výměně filmu, často se poškodily lamely (to se mi povedlo u protinožců po několika Gin&Tonic). U těchto přístrojů Nikon, Praktica, Leica atd. byly hodně podobné výsledky, spíš záleželo na zpracování filmů a použitém objektivu, hlavně image :). Když vezmu dnešní i amatérskou techniku, Nikon D3400 s nějakým základním sklem komplet za 13000 konkuruje foťákům do 30000, tj. méně jak 1/2 průměrného platu. Víc se tehdejší době přibližuje něco jako současný FUJIFILM X-T nebo X-E se základním sklem za jeden průměrný plat celý, profi/poloprofi foťák na cestování a reportáž, jako tehdy FM2. Jsem tu někomu odpovídal kolik tehdy stál a příspěvek zmizel, tak jen tak, pro představu ..

Odpovědět  |   | 
fotič  |  16. 05. 2018 10:30

V r. 1975 jsem koupil Prakticu LLC s objektivem Pentacon electric 1,8/50 za jeden svůj čistý měsíční plat, čili 3.500 Kčs Slouží dodnes, vše funguje tak, jak má, podstoupil jen úpravu pro Li baterii 6V. Občas s ním fotí vnučka, ve škole na nich, bůhvíproč, chtějí, aby fotili na film.

Odpovědět  |   | 
L.  |  17. 05. 2018 07:26

> Občas s ním fotí vnučka, ve škole na nich, bůhvíproč, chtějí, aby fotili na film.

Třeba proto, že je jejich cílem, aby se naučila fotit?

Odpovědět  |   | 
fotič  |  17. 05. 2018 09:48

O tom bych si dovolil upřímně pochybovat. Raději by je měli učit, jak maximálně využít možností, které digitální fotografie poskytuje, včetně postprocesingu. Takhle jen přijdou na to, že chemická fotografie na tu digitální zoufale nemá. Je otázka, kolik z těch vyučujících s digitální technikou opravdu umí; podle toho, co z ní občas padá, je to bída a utrpení. Na druhou stranu, když pak ve škole předvádí kousky, které ji učím já, sklízí údiv a závist.

Odpovědět  |   | 
SpookY  |  17. 05. 2018 12:50

Asi tak nějak... mám se školstvím podobné zážitky.

Drbat se se svitkem je dneska velmi drahé, velmi pomalé, velmi pracné a hlavně velmi nepraktické... a přitom CSC digitál v pohodě zvládne i focení postaru, se starými poctivými mechanickými objektivy a stejnými metodami jako se starými Zenity a Praktikami. Říkám to proto, že si vesele užívám "exotiku" s Tairem 11A, Mirem-1V a nově třeba s raritním Heliosem 44-3 MC ... všechny klasicky se starým presetem clony, kde oceňuji možnost perfektního ručního zaostření a následného přiclonění. Takže fotit se dá pořád klasicky, kdy si to fotograf "odpracuje", ale nemusí se otravovat se svitkem.

Odpovědět  |   | 
RUM  |  18. 05. 2018 00:18

Tak základní výzva analogové fotografie je to, že mám (malý) konečný počet snímků na cívce a musím se rozhodnout, zda ten či onen záběr bude stát za To. Musím předvídat, musím zvažovat a musím být přesvědčen, že ten stisk spouště stojí právě za To. Musím vědět třeba 30 snímků předem, že chci mít nabit právě tento materiál, s touto citlivostí.

To dneska většina digitálistů nepochopí, ale zkusit si to na jednu vlastní cívku za vlastní prachy určitě stojí zato. A člověk se naučí i jinak pracovat s každým digitálním záběrem s "nulovými" náklady.

Odpovědět  |   | 
Ole  |  18. 05. 2018 00:39

To jsou ty fotky, co tu o nich porad mluvis, ale nikdo je nikdy nevidel, i kdyz se tu kvuli tomu chteli lidi s tebou potkat?

Odpovědět  |   | 
fotič  |  17. 05. 2018 09:51

Ano, mínuskáři, bral jsem měsíčně 3.500 Kčs čistého. (8 třída TKK s osobním ohodnocením), přesto že jsem byl v nejvyšší daňové sazbě. Protože jsem neleštil židli v kanclu, ale pracoval rukama, tudíž tvořil hodnoty.

Odpovědět  |   | 
celim  |  15. 05. 2018 23:03

No já měl od roku 1979 Pentax MX, který tomu Nikonu bez problému konkuroval. Byl celokovový, byla to, pokud vím, nejmenší a nejlehčí(celokovová) zrcadlovka na trhu. V hledáčku byl vidět čas i clona, expozice byla indikována celou škálou diod, přesný expozimetr byl typu GaAs, no a ten záklaďák s tehdy určitě nejlepšími antireflexními vrstvami SMC 50/1.8 byl a stále je pověstný svojí kvalitou. Byl jsem s ním po dobu 31 let, kdy jsem s ním fotil , náramně spokojený.

Odpovědět  |   | 
celim  |  16. 05. 2018 09:02

Jo a jestli si to dobře pamatuji, tak stál něco přes 500DM(=cca 10000Kčs). To byly tehdy dost velké peníze, protože to odpovídalo mým asi tak čtyř měsíčním platům.

Odpovědět  |   | 
Joe  |  16. 05. 2018 21:50

Už se těším na recenzi Olympuse OM TI

Odpovědět  |   | 
Palmer  |  19. 05. 2018 18:55

Stále ho mám, ve stříbrném "champagne" provedení a s titanovou závěrkou a pořád na něj fotím. K tomu 28/3.5 AiS a 50/1.8 AiS. Cajk železo, když si člověk uvědomí z čeho se foťáky vyrábí dneska...

Odpovědět  |   | 
honza.tip  |  20. 05. 2018 10:36

V éře kinofilmu byly Nikony především velmi odolnými profesionálními fotoaparáty pro nejtvrdší podmínky, FM a FM-2 typicky, a tomu odpovídala i cena. V roce 1979 ale přišel Nikon se začátečnickým a levným plastovým „entry level“ modelem EM. Kupovala se především značka a ne kvalita, prostě, abych měl Nikona. Asi se to ujalo, po něm následovaly vylepšené modely FG a FG-20. FG-20 byl prvním Nikonem, který se objevil koncem osmdesátých let na „normálním“ trhu za Kčs, stál myslím tehdy okolo 7. tis. To byl velký balík, ale i tak byl FG-20 „podpultové“ zboží a kdo neměl „známého“ ve „Foto-kinu“ a na „všimné“, neměl šanci si ho pořídit. Ve stejné cenové relaci byl Asahi Pentax Spotmatic, taky "podpultové" zboží, ale kvalitou někde jinde než FG-20, takže kdo se nechtěl chlubit tím, že má Nikona, dal přednost Pentaxu. Navíc se daly použít objektivy se závitem M42, velmi kvalitní z Prakticy, nebo ze Zenitu. Ale i Pentax byl trochu snobárna, za polovinu se daly koupit velmi dobré Prakticy, které odvedly stejnou práci. A beztak všichni používali objektivy z Prakticy …

Odpovědět  |   | 


Posílat příspěvky e-mailem na adresu: Přihlásit k odběru