DIGIarena.e15.cz

Leni Riefenstahl, Hitler a černoši

Seznam kapitol
Dosáhnout vrcholu ledovce, na kterém stojí jen ti nejvýznačnější fotografové, je velmi obtížný úkol, jenž se podařil jen hrstce nejtalentovanějších a nejschopnějších umělců. Mezi těmito špičkami převažují fotografové mužského pohlaví. Jednou z mála žen, která svou fotografickou kariéru dotáhla velmi daleko,je Němka Leni Riefenstahl. Nahlédnout pod pokličku jejího zajímavého života vám v současné době umožní londýnská výstava.
Leni Riefenstahl, Hitler a černoši

Cesta Leni Riefenstahl k fotografii vedla po velmi klikatých stezkách. Tato nadaná Němka začínala svoji kariéru jako baletka. Přestože vystupovala ve více než sedmdesáti baletních představeních a vybudovala si na divadle své jméno, náhoda ji zavedla jinam. V roce 1924 si ve svých dvaadvaceti letech poranila koleno a musela se na čas vzdát své profese. Za osudový okamžik považuje Riefenstahl zhlédnutí filmu Hora osudu (1924) od německého režiséra Arnolda Fancka. Byl to právě tento film, který nasměroval její kroky od jeviště k filmovému plátnu. Odhodlaná dívka se v Berlíně s Arnoldem Fanckem seznámila osobně a režisér ji začal obsazovat do svých filmů. Leni k filmování nepřistupovala jen jako pasivní herečka, ale snažila se z tohoto řemesla naučit co nejvíce.

Osudový Hitler
Možná právě zde se počíná okamžik, který jí vypálil na rameno cejch hákového kříže, který si s sebou Riefenstahl nesla až do své smrti. Kromě Arnolda Fancka jí totiž učaroval i jiný Němec – Adolf Hitler. Právě pro něj začala točit ve 30. letech propagandistické filmy. Snad nejproslulejší z nich – Olympia - zpracovává téma olympijských her v Berlíně. Jaký ideál hledala fotografka a režisérka v záběrech z olympiády? Byl to ideál antické harmonie, jak tomu nasvědčují její fotografie starořeckých soch postavených do kontextu s živými atlety, či ideál nacistické propagandy na snímcích sportovců v německých dresech se znakem hákového kříže, a fotografie samotného Hitlera?

Pryč do Afriky
Sama Riefenstahl se od nacismu distancovala, pro mnohé však zůstala již jen Hitlerovou spolupracovnicí. Svého cejchu se snažila zbavit, když odjela do Afriky, kde po patnáct let žila mezi domorodými kmeny a fotografovala obyvatele černého kontinentu. Možná si nevybrala to nejvhodnější téma, protože snímky atletických těl černochů připomněly jejím odpůrcům fotografie atletických těl sportovců. Z těchto fotografií však rozhodně dýchá zajímavá atmosféra. Je z nich poznat, že Leni nefotografovala jen cestopisný dokument, ale prostředí, ve kterém žila.

Klepněte pro větší obrázek
Leni Riefenstahl: Jamila

Další kapitola
Seznam kapitol


Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.

Výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters 2018 vyhlášeny

Výsledky fotografické soutěže Hasselblad Masters 2018 vyhlášeny