DIGIarena.e15.cz

Liz Hickoková: Miniaturní světy z krystalků

Chemie a fotografie odjakživa patřila k sobě, Liz Hickoková se v projektu Ground Waters oklikou k tomu spojení vrací, aby vytvořila snové světy a jejich růst zachytila na médium fotografie.

Ground Waters (Podzemní vody) je projekt pohybující se na pomezí několika disciplín – na jedné straně čerpá s výtvarného umění, spojuje v sobě sochařství, fotografii a video, na druhé straně využívá potenciálu organických proměn chemických sloučenin.

Klepněte pro větší obrázek
Liz Hickoková: Incident

Při pohledu na krystalické útvary na fotografiích Liz Hickokové si člověk maně vzpomene na školní pokusy se solným roztokem, jehož odpařováním vznikají krystalické struktury různých tvarů. Princip projektu Ground Waters je stejný, pouze s tím rozdílem, že fotografka využívá při svých „obrazových“ experimentech vlastních chemických směsí, např. roztoky s monoammonium fosfátem a kamencem.

Klepněte pro větší obrázek
Liz Hickoková: Preternatural

Před samotnou aplikací roztoku však konstruuje miniaturní modely připomínající městské nebo přírodní scenérie; k jejich výrobě používá pěnové jádro, hadice, dráty atp. Poté přichází na řadu chemický roztok. Během několik hodin, dní nebo i týdnů se na scéně vytvoří krystalické formy – jejich růst Liz Hickoková vedle fotografie zaznamenává také v časosběrných videích.

Když krystaly dorostou do „správné kompozice“, následuje fotografování. Liz Hickoková je důkazem, že k podobným projektům není nutné drahé ateliérové vybavení. Prohlédněte si sami, jak její ministudio vypadá:

Klepněte pro větší obrázek
Komentář L. Hickokové: „Líbí se vám láhev vodky coby stativ na světla?“

Projekt Ground Waters nemá být pouze samoúčelným umělecko-chemickým pokusem, jehož výsledkem jsou líbivé snové obrázky, nýbrž má upozornit na znečištění životního prostředí, které je dennodenně vystaveno působení milionu chemických látek. Sama autorka k tomu říká:

 

„Zatímco barevnost modelů je příjemná a lákavá, ostré útvary jsou čistou chemií a odkazují na znečištění, které prosakuje do našeho prostředí.“

 

V tomto kontextu lze sérii považovat za jakousi apokalyptickou vizi – lidských výtvorů, přírody, jež jsou pomalu pohlcovány neviditelným jedovatým organismem, vetřelcem.

O fotografce

Liz Hickoková je sanfranciská umělkyně zabývající se hned několika odvětvími výtvarného umění – sochařstvím, fotografií, videem a výtvarnými instalacemi. Její práce byly vystaveny v nejrůznějších galeriích napříč Spojenými státy, i v zahraničí, a jsou také součástí stálých galerijních sbírek.

Poprvé na sebe výrazně upozornila sérií Cityscapes in Jell-O, která opět stojí na pomezí několika uměleckých disciplín, konkrétně sochařství a fotografie: jedná se o snímky želatinových modelů městských zákoutí a scenérií San Franciska. Její nejnovější projekt Ground Waters je pak logickým vyústěním autorčiny záliby v netradičních „výrobních“ materiálech a uměleckém experimentu. Její tvorbu můžete sledovat také na Facebooku

Klepněte pro větší obrázek

 

Ground Waters

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Canopy, vpravo: Reaching
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Over Spill, vpravo: Submerged
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Refraction, vpravo: Passageway
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo: Seep, vpravo: Biosphere
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.