DIGIarena.e15.cz

Má smysl kupovat rychlé paměťové karty?

Pryč je doba, kdy jsme mohli na trhu najít několik různých typů paměťových karet. Současná nabídka se omezila na univerzální karty typu SD a profesionální CF a od nich odvozené mutace. Velké rozdíly jsou ale v rychlosti práce karty.

A právě rychlost zápisu a čtení je obvykle tím stěžejním parametrem, podle kterého většina z nás paměťové karty vybírá. Vedle toho se nás snaží výrobci karet přesvědčit, že nutně potřebujeme ty nejrychlejší modely, které mají v nabídce, abychom nebyli ochuzeni o některou – i když jen hypotetickou – možnost, jak využít náš vlastní fotoaparát.

Mimo jiné i proto jsme se podívali kartám na zoubek nikoli jen papírově, ale i prakticky. Aby bylo srovnání smysluplné, použil jsem pro zkoušku karty od společnosti SanDisk, která má poměrně široké portfolio různých typů, co se týká rychlosti, určení i kapacity. Pro srovnání jsme proto vybrali zástupce z řady Extreme Pro (UHS-I a UHS-II), Extreme a Ultra.

Klepněte pro větší obrázek

U jednotlivých produktových řad uvádí SanDisk následující přenosové rychlosti:

  • Extreme Pro (UHS-I) – až 95 MB/s
  • Extreme Pro (UHS-II) – až 300 MB/s
  • Extreme – až 90 MB/s
  • Ultra – až 80 MB/s

Formáty a rychlosti

Prakticky všechny fotoaparáty (mimo těch profesionálních) v současné době využívají jako paměťové medium SD karty, a to ve formátu SDHC nebo SDXC, které se liší maximální teoretickou i praktickou kapacitou – SD (vznik v roce 1999) byly karty s kapacitou do 4 GB (rychlost sběrnice 12,5 až 25 MB/s), SDHC (vznik v roce 2006) jsou karty s kapacitou 2 až 32 GB (rychlost sběrnice 12,5 až 104 MB/s) a nejmodernější SDXC (vznik v roce 2009) jsou karty s kapacitou 32 GB až 2 TB (rychlost sběrnice 156 až 312 MB/s). 

Vedle formátu/typu paměťové karty, který definuje její maximální kapacitu, se ještě setkáte se značením rychlostní třídy, která udává minimální rychlost sekvenčního přenosu dat od 2 MB/s (Class 2, Normal Speed) až po 10 MB/s (Class 10, High Speed). Karty s nižší rychlostní třídou než Class 10 se na trhu již téměř nevyskytují. Kvůli potřebám vyšších rychlostí přibyly nové standardy UHS-I a UHS-II patrné z římské jedničky či dvojky napsané na kartě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zatímco karta s UHS-I (Ultra High Speed) má stejný počet pinů jako dřívější Normal Speed a High Speed, UHS-II už s nimi nevystačí a přidává dalších osm pinů navíc. Také standardy UHS-I a UHS-II mají své třídy s číslem v písmenu U. Jednička znamená minimální rychlost sekvenčního přenosu dat 10 MB/s, trojka pak 30 MB/s. 

Co se týče obvyklého značení karet, můžete se setkat u karet určených pro záznam videa kromě klasických a UHS tříd ještě s video třídou V – V6, V10, V30, V60 až po nejrychlejší V90 s minimální rychlost zápisu 90 MB/s. Více informací o třídách SD karet najdete na stránkách www.sdcard.org.

Pokud se zaměříme na karty z pohledu rychlosti zápisu, je pro kartu nejnáročnějším úkonem zápis videa ve vysokém rozlišení (4K), případně u fotoaparátů je to sériové snímání a ukládání dat v surovém RAW formátu.

Praktická zkouška

Pro účely dostatečného zatížení karet z pohledu zápisu jsem použil digitální bezzrcadlovku Olympus OM-D E-M1 Mark II, která zvládá natáčet video v rozlišení 4K – 4096 × 2160 px, 24p , datový tok 237 Mbps, MOV, H.264, Linear PCM. Při sériovém fotografování pak posílá fotoaparát na kartu snímky v bezztrátovém RAWu rychlostí 60 sn./s v rozlišení 5184 × 3888 px při použití elektronické závěrky.

Klepněte pro větší obrázek

Asi nejčastěji fotografové řeší rychlost karty při sériovém snímání, kdy může mít velký objem dat určených k uložení, vliv jednak na dobu ukládání snímků a jednak také na množství fotografií, které je digitál schopen uložit – při použití velmi pomalé karty zkrátka nedosáhnete deklarovaných hodnot sériového snímání, jelikož propustnost řadiče paměťové karty je omezená.

Jaký je Olympus OM-D E-M1 Mark II v terénu?

Jaký je Olympus OM-D E-M1 Mark II v terénu?

Na veletrhu Photokina byla nová vlajková loď Olympusu k zahlédnutí pouze jako hologram, o několik dnů později se již objevily první předprodukční vzorky. Jak se ale pracuje s ostrým kusem?

Přímo SanDisk doporučuj ve svých materiálech kupovat konkrétní rychlostní třídu karet podle typu záznamu, pokud tedy budete točit video v DVD rozlišení (720×480 px) pak by měla být dostačující karta Class 4, pro HD video a Full HD video už je třeba mít kartu Class 10 nebo UHS Class Speed 1 (U1). A konečně pro záznam 4K videa jsou určeny karty UHS Class Speed 3 (U3) nebo video třídy V30.

V případě záznamu statických obrazových dat jsou doporučení SanDisku následující:

  • scenérie a příroda – do cca 30 MB/s
  • lidé a reportáž – cca 30 až 50 MB/s
  • akční záběry – cca 60 až 90 MB/s
  • profesionální nasazení – 100 až 300 MB/s

Olympus OM-D E-M1 Mark II je vybaven dvěma sloty pro SD karty, přičemž jeden podporuje karty typu UHS-II, zatímco druhý pouze karty typu UHS-I. V rámci měření rychlosti jsem používal oba dva sloty a měřil jsem jednak počet fotografií, které fotoaparát zaznamená za dobu 10 sekund, při aktivním sériovém snímání, a také jak dlouho tyto snímky fotoaparát ukládá. V mnoha případech je totiž po dobu, kdy digitál vyprazdňuje buffer (mezipaměť), znemožněno upravovat expoziční parametry a de facto jakékoli jiné nastavení také nelze provádět. 

model paměťové karty slot 1; 10 s slot 1 (UHS-II); ukládání po 10 s slot 2; 10 s slot 2 (UHS-I), ukládání po 10s
SanDisk Ultra 80 MBs SDHC I 10 32 GB 51 sn 92 s 50 sn 92 s
SanDisk Extreme Pro 300 MBs SDXC II 64 GB 70 sn 20 s 56 sn 45 s
SanDisk Extreme 90 MBs SDHC I 32 GB 56 sn 43 s 56 sn 47 s
SanDisk Extreme Pro 95 MBs SDXC I 128 GB 56 sn 46 s 56 sn 45 s

A jaké jsou výsledky praktického měření? Jak je vidět z přiložené tabulky, tak je podstatný rozdíl mezi kartami řady Ultra a Pro, které mají i jinou garantovanou rychlost, ačkoli je tento rozdíl pouhých 10 MB/s, tak množství uložených fotografií je o něco nižší – 51 vs 56 snímků. Zcela zásadní je však rozdíl v době ukládání snímků – poměrně velké množství dat, které se uloží do bufferu a následně se ukládají na paměťovou kartu, již důkladně prověří rychlost zápisu.

Rozdíl v potřebném čase je v tomto případě v podstatě dvojnásobný, což už je značný rozdíl, zvláště v okamžiku, kdy potřebujete v dané situaci fotografovat dále, respektive změnit nastavení fotoaparátu. U karet řady Extreme a Extreme Pro typu UHS-I jsou výsledky srovnatelné jak v počtu uložených snímků, tak v době, po kterou se data ukládají.

Klepněte pro větší obrázek

Značný rozdíl je však samozřejmě ve srovnání s paměťovou kartou Extreme Pro typu UHS-II, kde se v případě adekvátního slotu zvýšil počet snímků exponovaných za 10 sekund, ale více jak o polovinu rychlejší bylo také ukládání dat z bufferu. Co se týká záznamu videa, nezaznamenal jsem prakticky žádný rozdíl v rychlosti, kvalitě nebo plynulosti ukládání/přehrávání videa.

Rychlejší karty mají smysl

Pokud bychom tedy měli nějakým způsobem výsledky shrnout, je možné konstatovat, že rychlé paměťové karty ocení především ti fotografové, kteří často pracují v režimu sériového snímání. V případě, že je fotoaparát vybaven slotem podporujícím paměťové karty typu UHS-II, pak má určitě smysl tyto karty používat – výrazně se totiž zkrátí doba zápisu dat na kartu a při sériovém snímání je možné uložit i více snímků za konkrétní časový úsek.

Jestliže je fotoaparát vybaven slotem typu UHS-I, pak je vhodné sáhnout po paměťové kartě rychlejší, než je úplný základ – v našem případě to byla řada Extreme namísto řady Ultra – rozdíl v ceně je obvykle zanedbatelný, ovšem rozdíl v rychlosti ukládání dat je značný.

Další článek




celkem 10 komentářů

Nejnovější komentáře

A ty si ho neumíš otočit? Kapřík 3. 4. 2018, 11:38
Lidi, je jedno jakou rychlost karty máte, hl… mamlas 3. 4. 2018, 07:12
Že je cenový rozdíl zanedbatelný je nesmysl.… owner 30. 3. 2018, 14:10
Jak rychle zapisuje nevím, ale ve specifikac… SpookY 29. 3. 2018, 09:51
kupujte kazdy rok novou kartu, staci tu nejl… Pablo Lunakos 27. 3. 2018, 01:29

Další podobné články

Insta360 představuje akční kameru ONE X s 360° videem v 5,7K rozlišení

Insta360 představuje akční kameru ONE X s 360° videem v 5,7K rozlišení

Adonit Photogrip – stabilizace, stylus a dálková spoušť pro fotomobily

Adonit Photogrip – stabilizace, stylus a dálková spoušť pro fotomobily

Zeiss Otus 100 mm F1,4 – další bokeh master bude k dispozici na jaře

Zeiss Otus 100 mm F1,4 – další bokeh master bude k dispozici na jaře

Holga Printer: instantní tiskárna s ručním pohonem

Holga Printer: instantní tiskárna s ručním pohonem

Fujifilm Instax Square SQ20 – upgrade hybridního digitálu

Fujifilm Instax Square SQ20 – upgrade hybridního digitálu

Photokina 2018: Budoucnost bez zrcátka? Jeden bajonet pro všechny?

Photokina 2018: Budoucnost bez zrcátka? Jeden bajonet pro všechny?

Letošní veletrh s fotografickou technikou v Kolíně nad Rýnem je za námi. Nabízí se proto otázka, co nového přinesl, jaké trendy převládly a co fanouškům fotografie naznačil do budoucnosti.

Fotíte na film? Vytiskněte si rozlišovadlo citlivosti

Fotíte na film? Vytiskněte si rozlišovadlo citlivosti

Pictar Pro povýší fotografování mobilem na další úroveň

Pictar Pro povýší fotografování mobilem na další úroveň

Izraelsko-britská společnost Miggo uveřejnila na crowdfundingovém Kickstarteru kampaň na financování jejího nejnovějšího příslušenství pro chytré mobilní telefony zvané Pictar Pro.