Malý společník Casio Exilim Zoom EX-Z10 (recenze)

V letošním roce přišlo Casio opět s inovovanou řadou Exilim a dnešní recenze je věnována jednomu z jejích zástupců. Podíváme se, jaký je, co všechno umí a co můžete očekávat od pětimegapixelového kompaktu Exilim Zoom EX-Z10.

Malý fotoaparát kapesních rozměrů je vyveden v elegantní, černo-stříbrné kombinaci. Černé tělo je plastové s kovovým opláštěním. Výrazným prvkem je stříbrné okruží kolem objektivu, doplněné kovovým zakončením gripu a vsazeným proužkem kovu na horní a levé straně přístroje. Ačkoliv je malý, usnadňuje grip držení přístroje a po jeho uchopení zjistíte, že ovládací prvky jsou rozmístěny naprosto intuitivně. Horní část těla je vyhrazena pro tlačítko zapnutí/vypnutí fotoaparátu a spoušť s integrovaným ovládáním zoomu. Na zadní straně jsou pak tlačítka pro výběr snímání nebo prohlížení snímků – u Casia jimi lze přístroj i zapnout.

Stylové provedení fotoaparátu podtrhuje decentní, černá barva.
Max. velikost

Vstup do menu a zobrazení funkcí na displeji se provádí pomocí dvou samostatných tlačítek, společně s čtyřsměrným voličem. Posledním ovládacím prvkem je otočný volič expozičních režimů. Ten je netradičně umístěný také na zadní straně těla, avšak nijak to neubírá na jeho funkčnosti, spíše naopak. Výtku si zaslouží pouze čtyřsměrné tlačítko, které má obsazeny dvě pozice pro přímou volbu, a to nastavení blesku a ostřícího módu. Levou stranu pokrývá LCD displej s dvoupalcovou úhlopříčkou a velmi malým rozlišením 85 000 pixelů, aparát by si jistě zasloužil rozlišení vyšší. Vedle hledáčku jsou kontrolky zaostření a připravenosti blesku.

Objektiv s trojnásobným optickým zoomem a ohnisky 38-114 mm disponuje světelností F3,1-5,4, což není rozhodně žádná špička. Při pořizování snímků se to projeví zejména v interiéru a v zimním období také v odpoledních hodinách, kdy je automatika nucena nastavit dlouhý čas při nízké citlivosti snímače. Obraz je v ploše ostrý, avšak směrem ke krajům je kresba měkčí a prakticky oba dva rohy na levé straně jsou rozostřeny. Více je to patrné na širokém ohnisku, u kterého je také výrazné soudkovité zkreslení.

S rozměry 90 x 60 x 27 a váhou 136 gramů je Casio Exilim Zoom EX-Z10 ideálním společníkem
Max. velikost

Nezapomene na nic

Fotoaparát nabízí klasické rozvržení expozičních režimů. K dispozici je programová automatika, priorita clony, priorita času a manuální režim. Vše doplněno jednoduchým nastavením, kdy lze ovlivnit pouze funkci blesku a kvalitu snímání. K dispozici jsou i přednastavené scénické režimy, zde pojmenované jako BESTSHOT, dohromady je jich 28 plus jedna pozice pro uživatelské nastavení. Samozřejmostí je také natáčení videosekvencí s maximálním rozlišením 640 × 480 pixelů při 30 sn/s.

Velice příjemnou je možnost zvolit si, které parametry si má přístroj po zapnutí pamatovat, nemusíte tak vždy při zapnutí nastavovat citlivost snímače, nastavení vyvážení bílé či intenzitu blesku, celkem lze uložit do paměti nastavení jedenácti parametrů. Samozřejmostí je také možnost startu do plné automatiky

Pokračování 2 / 4

Funkce a vybavení

Pokud je řeč o funkcích, tak těmi jsou aparáty značky Casio obvykle doslova nabity. Právě vybavení a všemožné doplňkové funkce můžou být pro zájemce rozhodující při koupi tohoto fotoaparátu. Jak již bylo popsáno výše, objektiv fotoaparátu je průměrné kvality a trpí obvyklými vadami této třídy fotoaparátů. Jednou z nich je i přítomnost mírné chromatické vady, viditelné v koruně stromu.

Jedou z nevýhod objektivu je poměrně hrubě odstupňovaný zoom, respektive jeho ovládání. Zoom pracuje v sedmi krocích, avšak ovladač zoomu je až příliš citlivý, téměř vždy se mi stalo, že se zoom posunul o dva kroky. Pokud chcete posun jen o jeden krok, pak je nutné pouze zlehka „ťuknout“ do páčky zoomu. Otázkou zůstává zda je to neduh všech aparátů, nebo pouze tohoto konkrétního kusu.

Ovládání zoomu se vývojářům pro tentokrát příliš nevyvedlo
 Max. velikost

Nezapomene na nic

Barevné podání snímků je dobré, automatika vyvážení bílé pracuje spolehlivě a prakticky není třeba nastavení bílé měnit. Jednou z funkcí, které ovlivňují barevnost snímku jsou barevné digitální filtry. V menu lze vybrat jeden z osmi barevných filtrů, včetně sépiového a černobílého. Stejně tak lze nastavit ostrost, kontrast a sytost snímku na šestistupňové škále.

Jednou z kreativních funkcí je možnost kolorování snímku použitím digitálního filtru.
Zleva: Originální snímek, B&W provedení, filtr sepia, červený filtr
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost Max. velikost

Nepříjemným překvapením byl manuální režim expozice a režim priorita clony. Fotoaparát totiž v podstatě neumožňuje manuální nastavení clony. V nabídce jsou k výběru vždy pouze dvě hodnoty clony v závislosti na světelných podmínkách. V technické dokumentaci výrobce uvádí rozsah clony F3.1/4.4, přičemž její hodnota se mění v závislosti na zvoleném ohnisku objektivu. V praxi je pak podle mého názoru manuální režim naprosto zbytečný, protože nenabízí libovolné nastavení a tím postrádá smysl.

Další příklady použití filtrů.
Zleva: Modrý, zelený, žlutý, růžový
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost Max. velikost

Přístroj také disponuje stabilizátorem obrazu – bohužel pouze softwarovým, nikoliv optickým. Stabilizátor pracuje pouze v případě, že je citlivost ISO nastavena na automatiku. Druhým případem je režim anti shake v nabídce BESTSHOT. V praxi jsem nezaznamenal žádný rozdíl při expozici se zapnutým a s vypnutým stabilizátorem obrazu.

A na závěr pro úplnost ještě filtr nachový.
 Max. velikost

Pokračování 3 / 4

Obrazová kvalita, testy, demosnímky

Obrazová kvalita snímků patří do kategorie průměr. Při expozici na nejnižší ISO jsou snímky bez zřetelného šumu, ještě ISO 100 dává dobré výsledky. Při citlivosti ISO 200 je již zřetelný šum, který působí rušivým dojmem. Snímky pořízené na nejvyšší citlivost ISO 400 pak nelze prakticky reprodukovat, míra barevného šumu je natolik velká, že obraz ztrácí jakoukoliv kresbu či věrnou barevnost podání.

Šum při jednotlivých ISO - 50, 100, 200, 400
Max. velikost Max. velikost
Max. velikost Max. velikost

S ostřením nemá fotoaparát problém, pokud je dostatek světla. Při zhoršených světelných podmínkách si však ve většině případů s ostřením poradí. Minimální zaostřitelná vzdálenost je při automatickém ostření 40cm, v režimu makro pak 6cm. Při nízké hladině osvětlení lze s úspěchem využít vestavěný blesk, pracující v šesti různých módech. Deklarovaný rozsah blesku – 3,1 metru při širokém a 1,8 metru při dlouhém ohnisku - je mírně nadhodnocený, avšak pro většinu fotografických situací je dostačující.

Naměřili jsme

• první snímek: 2,17 s
  • snímek bez namáčknutí: 0,63 s
  • snímek s namáčknutím: 0,13 s
  • ukládání-připravenost k dalšímu snímku: 2,81 s
  • rychlost sériového snímání: 0,4 sn/s
  • max. počet snímků v sérii: omezený kapacitou karty

Měřeno s paměťovou kartou Lexar o kapacitě 128 MB

Demosnímky

Testchart - nejkratší ohnisko

Max. velikost

Testchart - nejdelší ohnisko

Max. velikost

Zobrazení chromatická vady

Max. velikost

Široké ohnisko 38 mm

Max. velikost

Dlouhé ohnisko 114 mm

Max. velikost

Makro exaktní

Max. velikost

Makro reálné

Max. velikost

Makro reálné 2

Max. velikost

Pleťové odstíny - exteriér bez blesku

Max. velikost

Pleťové odstíny - exteriér s bleskem

Max. velikost

Pleťové odstíny - interiér bez blesku

Max. velikost

Pleťové odstíny - interiér s bleskem

Max. velikost

Pokračování 4 / 4

Celkové hodnocení

Casio Exilim EX-Z10 je fotoaparát s poměrně solidní výbavou, avšak průměrnou obrazovou kvalitou. Uplatnění najde zejména jako rodinný fotoaparát případně jako obrazový zápisník. Počtem funkcí fotoaparát předčí i mnohem dražší konkurenci. Na celkově dobrém dojmu zamrzí zejména nízké rozlišení LCD displeje a příliš citlivé ovládání zoomu.

Plusy:

• ergonomie
  • výdrž