DIGIarena.e15.cz

Maximální fotografické zvětšeniny na Shakespearovských slavnostech

Po loňské výstavě Shakespeare ve fotografii, která se konala v rámci pražských Letních shakespearovských slavností v prestižní Leica Gallery, je letošním doplňkem tohoto divadelního festivalu výstava Maximální fotografie. Projekt, který probíhá na různých místech Pražského hradu, iniciovala skupina PPF, která je už pátým rokem generálním partnerem LSS.
Maximální fotografické zvětšeniny na Shakespearovských slavnostech

Za architektonickým ztvárněním výstavního projektu stojí Michal Franěk (ateliér Olgoj Chorchoj), o grafický design se postarala snad nejvýraznější česká osobnost nové vlny tohoto oboru - Aleš Najbrt. Všech 27 velkoformátových fotografií pochází ze sbírky Fotograf v zahradě, kterou má pod patronací skupina PPF (stejně jako například rekonstrukci malostranského ateliéru Josefa Sudka, který dnes funguje jako galerie).

Klepněte pro větší obrázek
Maximální fotografie:
Ivan Pinkava: Medúza, 1995

Organizátoři této výstavy chtěli vyzdvihnout, že umělecká fotografie má ve volném prostoru své místo. „Chceme ukázat, že vhodně prezentovaná fotografie ve veřejném prostoru má svůj význam stejně jako třeba socha. Že umělecká fotografie pod širým nebem není billboard, který nese své reklamní poselství a mnohdy vizuálně zahlcuje a obtěžuje. Troufám si dokonce říci, že umělecká maximální fotografie přímo představuje antibillboard“, říká kurátor výstavy Pavel Scheufler, jeden z předních expertů na dějiny české fotografie a zároveň autor 25 publikací o historii fotografie.

Latinské slovo maximus znamená v odvozeném slova smyslu výjimečnost, významnost, mimořádnost. Proto je takto příznačně výstava nazvána - nejde v ní jen o primární zvětšení fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Maximální fotografie:
František Drtikol: Bez názvu, 1913

Zajímavým a jistě inspirativním úkolem pro organizátory bylo i technické vyřešení otázky, jak fotografie na Pražském hradě nainstalovat, aby v tak velkém formátu neztratily nic na své atmosféře? Jak je ochránit před vlivy počasí? Jak nosiče umístit na Plečnikovu dlažbu, kam se nesmí nic zavrtat? Další otázkou k pečlivému uvážení bylo rozvržení fotografií tak, aby tematicky rezonovaly s tím kterým místem na Hradě.
 
Pro zvětšení byl nakonec použit tisk na 3M fólie, který zaručil nezkreslený výsledek. Jako nosiče fotografií posloužily kalené skleněné stěny vsazené do ocelové podesty, které jsou výrazně těžší oproti plexisklu (blok o rozměrech 1 × 2,8 metrů váží skoro půl tuny). Navíc také lépe odolávají přírodním živlům.

Na výstavě můžete vidět snímky významných českých fotografů - Ivana Pinkavy, jehož portrét Medúzy posloužil jako podklad k plakátu výstavy, Františka Drtikola, Jana Lukase, Jaroslava Rösslera, Emily Medkové, i Petra Župníka, představitele výtvarného proudu slovenské aranžované fotografie 80. let.

Klepněte pro větší obrázek
Maximální fotografie:
Jaroslav Rössler: Bez názvu, kolem 1965

Jak doplnil kurátor Pavel Scheufler, Pražský hrad je jedinečnou galerií, kde se fotografie mohou představit v dalších souvislostech - stropem této galerie je totiž samo nebe.

Maximální fotografie
Výstava probíhá do 11. září 2004
Vstup zdarma

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Po 45 letech končí Shutterbug s tiskem svého magazínu, zaměří se jen na web

Po 45 letech končí Shutterbug s tiskem svého magazínu, zaměří se jen na web

Podpora svobody tisku aneb kdo získal letošní cenu UNESCO/GUILLERMO CANO

Podpora svobody tisku aneb kdo získal letošní cenu UNESCO/GUILLERMO CANO

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Fotografie týdne: Prostý muž a tažná kráva

Když se o někom řekne, že je to prostý člověk, nemusí to znamenat, že by byl analfabetem nebo nevzdělancem. Ostatně také babička Boženy Němcové, alespoň jako literární postava, byla na jedné straně archetypem prostoty a na druhé moudrosti.

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

Fotografie týdne: Rozprostřel jsem své sny pod tvé nohy...

...našlapuj lehce, neboť kráčíš po mých snech, je citátem anglického básníka Samuela Butlera. Otevírá přitom dvě důležité otázky – proč sníme a co s těmi sny mají dělat druzí. Na první otázku by bylo možné odpovědět psychologicky.

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Takto vypadá 24 hodin zachycených v gigantickém timelapse Londýna

Fotografie týdne: Industriality II

Fotografie týdne: Industriality II

Továrna není jen místo, kde se něco vyrábí, ale sociální fenomén. Joshua B. Freeman ve své knize Behemoth ukazuje, jak továrna a struktura společnosti spolu těsně souvisejí. Postavit velkou a úspěšnou továrnu totiž předpokládá mít v ní koho zaměstnat

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Fotografie týdne: Černobílé blues ....

Peter Jervis ve svých knihách pracuje s pojmem epizodická zkušenost. Jde o nějaký nejmenší atomický celek poznání, který nám umožní o světě něco vypovědět. Epizodickou zkušeností může být čas potřebný pro rozpoznání kolegy z práce nebo třeba poznání melodie oblíbené písně.

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

V LA mají muzeum selfie, jejich focení má na svědomí již více jak 127 životů

Různá muzea proti pořizování různých fotografují bojují různými způsoby. Ne však muzeum selfie, které se nachází v americkém Los Angeles. To k tomu totiž přímo nabádá, mějte se ale na pozoru před „selfitis“...