DIGIarena.e15.cz

Maximální fotografické zvětšeniny na Shakespearovských slavnostech

Po loňské výstavě Shakespeare ve fotografii, která se konala v rámci pražských Letních shakespearovských slavností v prestižní Leica Gallery, je letošním doplňkem tohoto divadelního festivalu výstava Maximální fotografie. Projekt, který probíhá na různých místech Pražského hradu, iniciovala skupina PPF, která je už pátým rokem generálním partnerem LSS.
Maximální fotografické zvětšeniny na Shakespearovských slavnostech

Za architektonickým ztvárněním výstavního projektu stojí Michal Franěk (ateliér Olgoj Chorchoj), o grafický design se postarala snad nejvýraznější česká osobnost nové vlny tohoto oboru - Aleš Najbrt. Všech 27 velkoformátových fotografií pochází ze sbírky Fotograf v zahradě, kterou má pod patronací skupina PPF (stejně jako například rekonstrukci malostranského ateliéru Josefa Sudka, který dnes funguje jako galerie).

Klepněte pro větší obrázek
Maximální fotografie:
Ivan Pinkava: Medúza, 1995

Organizátoři této výstavy chtěli vyzdvihnout, že umělecká fotografie má ve volném prostoru své místo. „Chceme ukázat, že vhodně prezentovaná fotografie ve veřejném prostoru má svůj význam stejně jako třeba socha. Že umělecká fotografie pod širým nebem není billboard, který nese své reklamní poselství a mnohdy vizuálně zahlcuje a obtěžuje. Troufám si dokonce říci, že umělecká maximální fotografie přímo představuje antibillboard“, říká kurátor výstavy Pavel Scheufler, jeden z předních expertů na dějiny české fotografie a zároveň autor 25 publikací o historii fotografie.

Latinské slovo maximus znamená v odvozeném slova smyslu výjimečnost, významnost, mimořádnost. Proto je takto příznačně výstava nazvána - nejde v ní jen o primární zvětšení fotografií.

Klepněte pro větší obrázek
Maximální fotografie:
František Drtikol: Bez názvu, 1913

Zajímavým a jistě inspirativním úkolem pro organizátory bylo i technické vyřešení otázky, jak fotografie na Pražském hradě nainstalovat, aby v tak velkém formátu neztratily nic na své atmosféře? Jak je ochránit před vlivy počasí? Jak nosiče umístit na Plečnikovu dlažbu, kam se nesmí nic zavrtat? Další otázkou k pečlivému uvážení bylo rozvržení fotografií tak, aby tematicky rezonovaly s tím kterým místem na Hradě.
 
Pro zvětšení byl nakonec použit tisk na 3M fólie, který zaručil nezkreslený výsledek. Jako nosiče fotografií posloužily kalené skleněné stěny vsazené do ocelové podesty, které jsou výrazně těžší oproti plexisklu (blok o rozměrech 1 × 2,8 metrů váží skoro půl tuny). Navíc také lépe odolávají přírodním živlům.

Na výstavě můžete vidět snímky významných českých fotografů - Ivana Pinkavy, jehož portrét Medúzy posloužil jako podklad k plakátu výstavy, Františka Drtikola, Jana Lukase, Jaroslava Rösslera, Emily Medkové, i Petra Župníka, představitele výtvarného proudu slovenské aranžované fotografie 80. let.

Klepněte pro větší obrázek
Maximální fotografie:
Jaroslav Rössler: Bez názvu, kolem 1965

Jak doplnil kurátor Pavel Scheufler, Pražský hrad je jedinečnou galerií, kde se fotografie mohou představit v dalších souvislostech - stropem této galerie je totiž samo nebe.

Maximální fotografie
Výstava probíhá do 11. září 2004
Vstup zdarma

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.