DIGIarena.e15.cz

Městečka a Sídelní kaše

V Galerii artistů ve foyer brněnského kina Art vystavuje své fotografie mladý dokumentarista Jiří Křenek. Cyklus Městečka byl vystaven byl dosud jen dvakrát, v lednu 2003 v Praze a počátkem letošního roku v Paříži. Brněnská repríza potrvá do 7. listopadu.
Městečka a Sídelní kaše

Projekt vznikl na základě Grantu hlavního města Prahy uděleného roku 2001 v soutěži Czech Press Photo a ilustruje fenomén výstavby satelitních městeček. Křenek jej fotografoval v nově vznikajících satelitních osadách v okolí Prahy. Velkoformátové barevné snímky zachycují jejich typizovanou architekturu i interiéry a zároveň typizovaný životní styl jejich obyvatel. Z plastového okna výhled na krabici hypermarketu. Obří keramický šnek na trávníku před domem. Táta seká trávu, máma věší prádlo, kluk napouští bazének. Okolo zahrádky vysoký plot.


z cyklu Městečka 8, 2002

Rodinný dům v městském satelitu je pro mnohé naplněním jejich touhy po vlastním dokonalém bydlení. Autor tyto sny neshazuje, ale s jemnou ironií ukazuje, jak jejich splnění v praxi dopadá.


z cyklu Městečka 2, 2002

Výstavba těchto osad představuje zárodek vážných problémů – satelitní městečka neplní funkci měst, chybí v nich zázemí typu obchodů, škol a školek i obsluha veřejnou dopravou. Z odborného hlediska se této problematice věnuje kniha Pavla Hniličky Sídelní kaše, čerstvě vydaná nakladatelstvím Era group. Jiří Křenek ji doprovodil svými fotografiemi.

Sedmé číslo časopisu DIGIfoto, které bude v prodeji od 7. listopadu, přinese s Jiřím Křenkem rozhovor věnovaný zejména jeho dokumentární tvorbě.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne