DIGIarena.e15.cz

Mezi fotografií a ekologií

Proměny krajiny nejen v okolí Brna zachycoval od 40. let fotograf a ekolog Miloš Spurný. Jeho dílo je k vidění v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně.
Mezi fotografií a ekologií

První výstavu brněnského krajináře a přírodovědce Miloše Spurného pořádala Moravská galerie v Brně již v roce 1964. Expozice s názvem Vysočina ve fotografii M. Spurného se dočkala značného úspěchu a mnoha opakování. Nyní se MG k tomuto autorovi vrací znovu a je až překvapivé, nakolik aktuální jsou jeho fotografie i dnes.

RNDr. Miloš Spurný, CSc., žil v letech 1922–1979. Byl rostlinným fyziologem, botanikem a krajinným ekologem. V letech 1945–1949 studoval fyziologii rostlin a filozofii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde poté pracoval jako asistent. Po nuceném odchodu z fakulty roku 1955 pracoval ve Výzkumném ústavu naftovém, od roku 1962 v Laboratoři pro výzkum životních dějů filmem, kterou později převzal Botanický ústav Československé akademie věd v Brně.

Klepněte pro větší obrázek

Spurný pokračoval v průkopnickém díle svého učitele Prof. Vladimíra Úlehly, zejména ve studiu klíčících rostlin pomocí kinematografie, ale také v ekologickém pojetí ochrany a tvorby životního prostředí. Publikoval řadu odborných prací, jeho vědecké filmy byly oceňovány i v zahraničí. Kromě vědeckých filmů točil i dokumenty o Českomoravské vrchovině a o jižní Moravě. Fotografické tvorbě se věnoval od roku 1945, od roku 1950 dokumentoval zejména moravskou krajinu. V letech 1950–1979 se zúčastnil asi 150 domácích a zahraničních výstav, na nichž získal četná ocenění. Roku 1965 založil s Pavlem Mazalem, Milo Černouškem, Janem Baltusem a Pavlem Spurným skupinu REKRAFO (Regionálních krajinářských fotografů).

Klepněte pro větší obrázek

Čtyřicet devět vystavených fotografií zobrazuje jak krajinu v blízkém okolí Brna, tak také na Vysočině, v údolí říčky Rokytné a v okolí Pálavy. Unikátní jsou snímky krajiny, která dnes tvoří dno Novomlýnských nádrží. Tomuto fenoménu je věnována kniha Sbohem, staré řeky, která dokumentuje zmizelou oblast soutoku Dyje a Svratky.

Ale není to jen ekologické a dokumentární hledisko, co dělá tuto expozici zajímavou. Vysoké úrovně dosahuje také umělecké provedení snímků. Dynamické linie, abstraktní geometrické vzorce i jednoduché motivy tvoří působivé kompozice zcela podle rčení „v jednoduchosti je krása“. Výsledný dojem dotváří dobrá ostrost a kontrast fotografií.

Klepněte pro větší obrázek

Nanejvýš zajímavé jsou Spurného panoramatické fotografie. To, co za nás dnes rychle a jednoduše provedou grafické editory, tvořil Miloš Spurný takřka na koleni pomocí přístroje ruční výroby pojmenovaném Bednaflex už v 50.letech. S překližkovým výrobkem, na kole, motocyklu a později v automobilu projížděl Spurný Moravu a fotografoval na negativy neobvyklého formátu 6,5 x 11 cm. Jeho panoramatické snímky jsou tvořeny ze dvou, ale také ze čtyř částí.

K výstavě Mezi fotografií a ekologií je připraven doprovodný program v podobě přednášek a promítání filmů. Více informací o výstavě a doprovodném programu naleznete na webu Moravské galerie.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.