DIGIarena.e15.cz

Mezi nocí a dnem fotografie týdne: Insomnia

Vyjít a nevědět kam, přesto mít směr a neuhnout z cesty. Tak by se dal charakterizovat postoj muže? Není tak trochu obrazem člověka v dnešním uspěchaném světě?

Fotografie týdne, která nese název Insomnia, je z mnoha důvodů pro dnešní svět signifikantní. Ukazuje mladého muže, který neohroženě kráčí po širokých světlých schodech s jasným a zřetelným směrem, ale se zcela neznámým cílem. Člověka, který je ve svém bytí fragmentární, ale nemůže nalézt celek. Který žije uprostřed společnosti a přesto sám za sebe. Někoho, kdo jen těžko může říci, že má v něčem nedostatek, ale přesto není naplněn.

Klepněte pro větší obrázek
Insomnia; foto fogke 

Myslím, že tento existencialistický paradox je stále aktuální. Žijeme ve světě, kde je moderní negovat hodnoty a odpoutávat se od klasických vzorů, ale obdivovat celebrity s prázdným a nic neříkajícím životem. Člověk v dnešní společnosti má často materiálně všechno potřebné. U nás jen těžko najdeme někoho, kdo by byl opravdu chudý a chudým nebyl dobrovolně. Všude okolo nás je umění či věda, knihkupectví jsou plná knih, ale ani to nemůže uhasit hlad po opravdovém bytí.

Muž na snímku je tak obrazem toho, jak se sám vidí – uprostřed širokého schodiště, plného lidí je sám. Jeho lidství touží po prožitku úplnosti, ale nedokáže najít cestu k tomuto spojení. Potřebuje lásku? Společenství druhých? Přátelství? Nebo něco zcela jiného? Je nesvobodný ve své svobodě. Je někde mezi nocí a dnem, životem a smrtí. Je hledajícím, avšak neví, co chce najít.

Známý astrofyzik a kosmolog Barrow toto vyjádřil myšlenkou, že vědci mají odpovědi, ale neznají otázky. Filosofové a teologové mají otázky, ale nemají odpovědi. A navzájem si nerozumí. Myslím, že tento paradox je směrem k dnešním dnům velmi příznačný a ukazuje, kam vede přílišná jednostrannost a vyhraněnost – ke ztrátě vidění celku. Je ale jiná možnost opravdového hlubokého poznání věcí?

Gratuluji fogkemu k zajímavému snímku i zisku fotografie týdne a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých děl uplynulých dní.

Klepněte pro větší obrázek
The hospital in Karabagh I; foto pepinoB

Myslím, že jedna z nejtěžších otázek je, proč je přítomné ve světě utrpění. V tom světě, který žije na dokonalé bilanci kosmologických konstant, se vyskytuje něco tak přízemního a nedostatkového jako je utrpení. Snímek The hospital in Karabagh I, jehož autorem jest pepinoB, tuto otázku pokládá v mimořádné pronikavosti a emocionální síle.

Klepněte pro větší obrázek
...a za 4 vteřiny; foto Pavel 43

Zásadním problémem antické filosofie byla existence pohybu a změny. Zenónovi apórie či Parmenidova obžaloba změny jsou představiteli nejznámějších ukázek toho, jak lze velmi dobře a obratně pracovat s rozumem. Snímek ...a za 4 vteřiny od Pavla 43 je pěknou ukázkou toho, jak lze takovou změnu ilustrovat.

Klepněte pro větší obrázek
Pozdravy z Paříže II; foto sajmonek

Pozdravy z Paříže II, který vyfotografoval sajmonek patří mezi ty objekty umění, které dokáží spojit krásu přirozené přírody a úchvatnou technickou vyspělost lidského konání.

Klepněte pro větší obrázek
Je nutné se spočítat !; foto jokr07

A na závěr ještě snímek na aktuální téma dnešních dní -  je nutné se spočítat !, který vytvořil jokr07. Otázkou je, jak to vidí ČSÚ. Myslím, že vydání počtu o hlavách mu stačit (bohužel) nebude.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Děkuji za výběr mezi fotky týdne Pavel Štefl 30. 3. 2011, 14:49

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.