DIGIarena.e15.cz

Mezi nocí a dnem fotografie týdne: Insomnia

Vyjít a nevědět kam, přesto mít směr a neuhnout z cesty. Tak by se dal charakterizovat postoj muže? Není tak trochu obrazem člověka v dnešním uspěchaném světě?

Fotografie týdne, která nese název Insomnia, je z mnoha důvodů pro dnešní svět signifikantní. Ukazuje mladého muže, který neohroženě kráčí po širokých světlých schodech s jasným a zřetelným směrem, ale se zcela neznámým cílem. Člověka, který je ve svém bytí fragmentární, ale nemůže nalézt celek. Který žije uprostřed společnosti a přesto sám za sebe. Někoho, kdo jen těžko může říci, že má v něčem nedostatek, ale přesto není naplněn.

Klepněte pro větší obrázek
Insomnia; foto fogke 

Myslím, že tento existencialistický paradox je stále aktuální. Žijeme ve světě, kde je moderní negovat hodnoty a odpoutávat se od klasických vzorů, ale obdivovat celebrity s prázdným a nic neříkajícím životem. Člověk v dnešní společnosti má často materiálně všechno potřebné. U nás jen těžko najdeme někoho, kdo by byl opravdu chudý a chudým nebyl dobrovolně. Všude okolo nás je umění či věda, knihkupectví jsou plná knih, ale ani to nemůže uhasit hlad po opravdovém bytí.

Muž na snímku je tak obrazem toho, jak se sám vidí – uprostřed širokého schodiště, plného lidí je sám. Jeho lidství touží po prožitku úplnosti, ale nedokáže najít cestu k tomuto spojení. Potřebuje lásku? Společenství druhých? Přátelství? Nebo něco zcela jiného? Je nesvobodný ve své svobodě. Je někde mezi nocí a dnem, životem a smrtí. Je hledajícím, avšak neví, co chce najít.

Známý astrofyzik a kosmolog Barrow toto vyjádřil myšlenkou, že vědci mají odpovědi, ale neznají otázky. Filosofové a teologové mají otázky, ale nemají odpovědi. A navzájem si nerozumí. Myslím, že tento paradox je směrem k dnešním dnům velmi příznačný a ukazuje, kam vede přílišná jednostrannost a vyhraněnost – ke ztrátě vidění celku. Je ale jiná možnost opravdového hlubokého poznání věcí?

Gratuluji fogkemu k zajímavému snímku i zisku fotografie týdne a dovoluji si pozvat na prohlídku některých dalších zajímavých děl uplynulých dní.

Klepněte pro větší obrázek
The hospital in Karabagh I; foto pepinoB

Myslím, že jedna z nejtěžších otázek je, proč je přítomné ve světě utrpění. V tom světě, který žije na dokonalé bilanci kosmologických konstant, se vyskytuje něco tak přízemního a nedostatkového jako je utrpení. Snímek The hospital in Karabagh I, jehož autorem jest pepinoB, tuto otázku pokládá v mimořádné pronikavosti a emocionální síle.

Klepněte pro větší obrázek
...a za 4 vteřiny; foto Pavel 43

Zásadním problémem antické filosofie byla existence pohybu a změny. Zenónovi apórie či Parmenidova obžaloba změny jsou představiteli nejznámějších ukázek toho, jak lze velmi dobře a obratně pracovat s rozumem. Snímek ...a za 4 vteřiny od Pavla 43 je pěknou ukázkou toho, jak lze takovou změnu ilustrovat.

Klepněte pro větší obrázek
Pozdravy z Paříže II; foto sajmonek

Pozdravy z Paříže II, který vyfotografoval sajmonek patří mezi ty objekty umění, které dokáží spojit krásu přirozené přírody a úchvatnou technickou vyspělost lidského konání.

Klepněte pro větší obrázek
Je nutné se spočítat !; foto jokr07

A na závěr ještě snímek na aktuální téma dnešních dní -  je nutné se spočítat !, který vytvořil jokr07. Otázkou je, jak to vidí ČSÚ. Myslím, že vydání počtu o hlavách mu stačit (bohužel) nebude.
 

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Děkuji za výběr mezi fotky týdne Pavel Štefl 30. 3. 2011, 14:49

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

Fotografie týdne: Konec nákladového nádraží Žižkov

„Něco končí a něco jiného začíná“. Tato lidová úvaha je hojně rozšířená a má sloužit jako jakési pohlazení, zdroj naděje pro někoho, kdo se setká s koncem, který nechtěl. Jde o tvrzení, které v sobě mísí naději a jistý idealismus.

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Fotografie týdne: jak běží čas metrem – o čase a bezčasí tančících v mysli fotografa

Co je to čas? Dokud se mne na to nikdo nezeptá vím to, ale jakmile mám odpovědět, uniká mi to. Tak nějak by bylo možné parafrázovat slavný výrok, jehož autorem je Aurelius Augustinus.

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Fotografie týdne: Budiž světlo – o světle, světu, slovu a stvoření

Podle Jana Patočky mají slova svět a světlo společný etymologický, ale také především myšlenkový, kořen. Svět je to, co je osvětlené, co se nám zjevuje, co můžeme poznat.

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Fotografie týdne: Brázdy – O plánech, setí a hledění budoucnosti

Pole je symbolem úrody a jisté emancipace člověka. Tím, že k nomádskému způsobu života přidal stavění obydlí a současně začal obdělávat půdu, tak vytvářel první kulturní strukturu a první města.