DIGIarena.e15.cz

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Alžběta Jungrová

I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.

Cestu Alžběty Jungrové k fotografii pravděpodobně nejvíce ovlivnila její babička, která za první republiky studovala na Státní grafické škole u legendárních učitelů Funkeho a Ehma. Alžběta svůj první aparát dostala v šesti letech.

Když se na konci základní školy rozhodla pro studium fotografie, rodinu tím překvapila. „Otec si myslel, že se jako žena nedokážu touto prací uživit. Spíš by mě raději viděl ve šťastném manželství s kupou dětí“ říká. Vystudovala Střední průmyslovou školu grafickou v Hellichově ulici v Praze.

Po škole začala pracovat jako reportérka deníku Mladá fronta DNES, později působila v tiskové agentuře CPA. Mezi roky 2000–2002 žila v USA a Mexiku a následně strávila půl roku v Londýně. Během povodní v roce 2002 navázala spolupráci s Hospodářskými novinami, později fotografovala pro Lidové noviny a deníky vydavatelství Vltava Labe Press. V současné době spolupracuje s britskou agenturou Demotix a se vznikajícím mediálním impériem PPF Media.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Jako fotografka se specializuje na náročné reportážní a dokumentaristické projekty v rozvojovém světě. V minulosti mimo jiné fotografovala překupníky heroinu v pákistánském Chajbarském průsmyku, vrakoviště lodí v Bangladéši, útulek pro HIV pozitivní děti ve Vietnamu, železniční provoz v Kambodži nebo pouliční nepokoje v Pásmu Gazy. Opakovaně byla oceněna v soutěži české novinářské fotografie Czech Press Photo.

Alžbětu a její práci můžete sledovat na sociálních sítích Instagram či Facebook.

Kdy a hlavně proč vlastně jste začala fotit mobilním telefonem?
Telefonem jsem začala fotit ve chvíli, kdy kvalita výstupu byla alespoň trochu použitelná pro tisk. Ač byl nástup fotomobilů docela rychlým, toto přeci jen chvilku trvalo. Když jdu vynést odpadky, profesionální techniku si s sebou opravdu neberu, za to mobilní telefon v kapse mám vždy. Nikdy nevíte, co uvidíte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Má tedy smysl fotit mobilem?
Myslím, že je celkem jedno, čím byla fotografie pořízena, jestli foťákem, telefonem nebo třeba plechovkou s dírou – jeden z mých prvních pokusů dle návodu ze Studia kamarád. Důležitá je pro mě samotná fotka, jestli je schopna v nás vyvolat nějakou emoci a pocit. To je totiž to nejdůležitější měřítko.

Jakou značku a jaký model telefonu aktuálně používáte a proč?
Je jím iPhone 5. Prostě mi přirostl k srdci pro svou jednoduchost, intuitivnost a provázanost samotného systému mezi různými aplikacemi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Kolik aplikací ve svém zařízení aktivně využíváte a která je vaše nejoblíbenější?
V zásadě jsou už jen dvě, které opravdu používám dnes a denně již několik let. První je jednoznačně Snapseed (iOS, Android) kvůli jeho širokému záběru úpravy. Druhým titulem je pak Afterlight (iOS, Android, Windows Phone) díky jeho silné paletě decentních filtrů. Určitě je spousta podobných aplikací, ale na tyto jsem si zvykla, naprosto mi stačí a plně mi vyhovují.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Byla by jedna rada na editaci fotografie v nějaké aplikaci, která vždy zabere?
Nebyla. Je to totiž jedna z nejtěžších, nejzásadnějších a nejspecifičtějších věcí u fotografie, speciálně v době digitálu. Prostě každému snímku může slušet něco jiného. Já si třeba oblíbila úpravu pomocí HDR, neznamená to však, že ji aplikuji všude a bez rozmyslu.

Klepněte pro větší obrázek 
Alžběta Jungrová osobně
Další článek



Související články


celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

zajimave pocteni, diky Shoe 16. 12. 2014, 14:03
Na fotky, které skončí na netu, nebo novinov… fotič 16. 12. 2014, 11:44
Stačil jeden klik z článku a hned jsem viděl… brk 15. 12. 2014, 21:11
Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich … Dave 15. 12. 2014, 14:23

Další podobné články

30 fotografických póz za 15 sekund? Čínské modelky to stíhají

30 fotografických póz za 15 sekund? Čínské modelky to stíhají

Módní fotografie je náročná nejen pro fotografa, ale především pro modelky, které musí vypadat na snímcích přirozeně a vedle toho zvládnout celou řadu standardních póz. V Číně jsou v tom modelky velmi zdatné.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Co se děje u Nikonu? Spousta novinek!

Nikon letos slaví stoleté výročí založení společnosti a ačkoliv mnoho uživatelů očekávalo uvedení nějakého významného a zajímavého modelu, dočkali jsme se zatím spíše „drobností“. S postupem času je však těch drobností stále více a šušká se i o nové plnoformátové zrcadlovce, zatím se však musíme spokojit s málem...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Který světový deník platí nezávislým fotografům nejlépe?

Být nezávislý a pracovat jako freelancer přináší mnoho výhod, ale zároveň v sobě taková pozice skrývá i určité nejistoty. Podívejte se, jak nezávislí fotografové hodnotí spolupráci s nejznámějšími světovými deníky.

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii

Největší lidský Nikon vznikl v Itálii