DIGIarena.e15.cz

Mobilní fotografie pohledem profesionála – Tomáš Tesař

I profesionální fotografové nosí po svých kapsách mobilní telefony. Využívají jejich potenciálu? V jakých situacích po nich sáhnou? Pět otázek pro pět fotografů, kterým jejich mobil není úplně cizím.

Tomáš je novinář a fotograf, který od roku 1996 působí na různých pozicích v českých médiích. Do roku 2003 pracoval jako redaktor a šéfredaktor v regionálním deníku, pak přestoupil do týdeníku REFLEX, jako fotoprodukční.

Později se stal jeho kmenovým fotografem. V roce 2011 založil blog iPhonefoto.cz, který se později přetavil v magazín o iPhone a mobilní fotografii.

Za tento redesign a samotný vkládaný obsah byl v roce 2013 odbornou porotou nominován na Cenu českého internetu Křišťálová Lupa v kategorii OBSAHOVÁ INSPIRACE. Magazín v říjnu 2014 přenechal za symbolickou cenu svým nástupcům. Nyní Tomáš působí na postu obrazového redaktora v týdeníku RESPEKT a zároveň je lektorem mobilní a iPhone fotografie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tomáš je držitelem ocenění Czech Press Photo (2009) a několika cen Ringier Photo Awards (2010, 2011, 2013). Od roku 2012 je součástí týmu oficiálních fotografů Mezinárodního Filmového Festivalu v Karlových Varech. V budoucnu by se rád stal řemeslníkem a drobným obchodníkem. Tomáše můžete sledovat na jeho účtu v sociální síti Twitter.

Kdy a hlavně proč vlastně jste začal fotit mobilním telefonem?
Na jaře roku 2011. Půjčil jsem si tehdy na víkend iPhone 4 a už ho nevrátil. Přesněji, obratem jsem si ho koupil. Měl jsem tehdy služební HTC, ale to mě neustále štvalo tím, jak rychle se vybíjí a jak často se „kouše“. Mobilní fotografie mi tehdy přišla jako určitý rozmar, dočasná móda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když jsem ale začal pátrat více a zjistil, jak skvěle pracují někteří zahraniční autoři díky nadčasovým fotoaplikacím s iPhone fotografií, velmi rychle jsem si ten žánr oblíbil. Dodnes obdivuji práci některých kreativců, blogerů a hlavně fotožurnalistů, kteří publikují skvělé snímky či celé fotosérie. Později jsem o tomto žánru začal psát i první český blog www.iphonefoto.cz.

Má tedy smysl fotit mobilem?
Určitě ano. Netvrdím a nikdy jsem netvrdil, že mobily mají nahradit klasickou či digitální fotografii. Naopak, ideální je, když se tyto styly vzájemně doplňují. Mobilní fotografie nicméně začíná být stále atraktivnější. A to nejen na amatérské hobby úrovni nebo pouze kvůli rostoucí popularitě obrázkových sítí jako Instagram či Pinterest.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zajímavá je například pro fotografy–novináře. V některých situacích se pro ně mobil stává jediným nástrojem, se kterým lze pořídit důležitý obrazový záznam. S normálním fotoaparátem by se jim to zkrátka nepovedlo buď kvůli situaci, nebo podmínkám, které v danou chvíli na místě při své práci mají. S mobilem jsou jednoduše méně nápadní.

Jakou značku a jaký model aktuálně používáte a proč?
Navzdory novinkám v podobě iPhonu 5s, 6 či 6 Plus, jsem i nadále věrný své „pětce“. A jsem s ní maximálně spokojený. Doufám, že ještě nějaký čas na trhu zůstane. Alespoň v podobě novější verze 5s. Jinak bych asi totiž klidně vsadil na verzi 5c. Nějak nemám potřebu mít větší telefon. Ztrácí se tím jedna z výhod – nenápadnost.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kolik aplikací ve svém zařízení aktivně využíváte a která je vaše nejoblíbenější?
Za dobu blogování a testování novinek jsem si stáhnul zdarma či nakoupil přes 500 foto a video aplikací pro iOS. Aktivně nicméně používám 3 až 5 z nich na focení a další 2 až 3 pro editování. Hodně mám rád Hipstamatic (iOS, Windows Phone), se kterým jsem začínal. Dále PureShot (iOS), MullerPhoto (iOS), Noir Photo (iOS) a VSCO Cam (iOS, Android). Z titulů pro úpravy a „ladění“ snímků nejčastěji používám Handy Photo (iOS, Android), Snapseed (iOS, Android), BigPhoto (iOS) a Touch Retouch (iOS, Android).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Byla by jedna rada na editaci fotografie v nějaké aplikaci, která vždy zabere?
Na začátek bych doporučil pracovat s jednou či dvěma aplikacemi a snažil se je dobře poznat a vytěžil z nich tak maximum, co to jde. Například titul Snapseed a jeho základní styly jakými jsou DRAMA, HDR či BLACK and WHITE mohou být naprosto ideální pro většinu uživatelů a úpravy pořízených snímků.

Klepněte pro větší obrázek 
Tomáš Tesař osobně
Další článek




celkem 7 komentářů

Nejnovější komentáře

O to víc si musíte hlídat kompozici, expozic… Libb 1. 12. 2014, 07:51
U telefonů má taková věc svůj důvod. Všudypř… Bummer 29. 11. 2014, 11:58
naprostý souhlas - černobílá fotka vypadá mn… john 28. 11. 2014, 23:20
BigJohne ! Držím palce !;-) klukjakobuk 28. 11. 2014, 13:39
Re: Cernobile foti ten co neumi fotit v barv… radek_03 28. 11. 2014, 13:30

Další podobné články

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Leica Sofort LimoLand – umělecké dílo od Jeana Pigozziho

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu

Zábavné fotografování v galerii – když lidé vypadají jako z obrazu