DIGIarena.e15.cz

Moravská galerie uvádí Jindřicha Štreita

Prvním žijícím českým fotografem vystavujícím v síni Camera, ve které Moravská galerie od letošního jara našla důstojný prostor pro fotografické expozice, je Jindřich Štreit. Výstava Vesnice, připravená kurátorem Antonínem Dufkem, zahrnuje 50 fotografií, pocházejících ze sbírek Moravské galerie. Snímky zachycují zejména autorovo rodné Bruntálsko během 80. a počátku 90. let.
Moravská galerie uvádí Jindřicha Štreita

Tato monotematická výstava zároveň předjímá Štreitovo nadcházející životní jubileum. K šedesátinám autora se chystá velká retrospektivní výstava, která prostřednictvím dvou set fotografií přiblíží celé jeho životní dílo v průběhu času i v šíři témat. Retrospektiva bude doplněna monografií a po zahájení v březnu v Ostravě bude putovat po českých i zahraničních městech.


Vesnice je celoživotním Štreitovým tématem. Aktuální výstava zahrnuje snímky, které autor nafotil „mezi svými“, ale jeho metoda je podobná, ať fotografuje kdekoli na světě. Není chladným dokumentaristou, pouhým pozorovatelem, vždy navazuje s fotografovanými kontakt a získává si jejich důvěru.


Fotografie dokumentují realitu komunistického režimu na chudém Bruntálsku. Není divu, že snímky zachycující třeba schůzi státního statku, kde plénum hraje přesilovku nad řadovými účastníky, nebo znuděné pionýry s mávátky v prvomájovém průvodu, byly interpretovány jako „hanobení republiky a jejího představitele“. Štreitovi byla poté, co se v roce 1982 zúčastnil nepovolené výstavy na tenisových kurtech v Praze, zabavena část fotografického archivu a fotoaparát jako „nástroj trestného činu“. Soubor zabavených fotografií se podařilo získat právě Moravské galerii a pocházejí z něj některé snímky prezentované na této výstavě.

Výstava začíná již zmiňovanou společenskou rovinou fotografie a postupně přechází k rovinám intimnějším – ke snímkům partnerských dvojic, dětí nebo členů církve, kde vedle často neveselé reality probleskuje i humor.


„Jsem šťasten, že mohu vystavovat v Moravské galerii a že jsem se dostal z chodby do opravdu reprezentativních prostor,“ řekl autor v narážce na Ambit Místodržitelského paláce, kde se fotografické výstavy konaly do loňska.

Jindřich Štreit věnoval Moravské galerii řadu svých snímků, některé pak galerie vzhledem ke svým omezeným finančním možnostem použila na výměnu za snímky zahraničních autorů. „Je to jistá forma sponzoringu,“ ocenil autorovu vstřícnost ředitel Moravské galerie Marek Pokorný.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: kde??? Liba Mohelská 1. 11. 2005, 15:58
kde??? miloš 30. 10. 2005, 16:32

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?