DIGIarena.e15.cz

Moravská galerie uvádí Jindřicha Štreita

Prvním žijícím českým fotografem vystavujícím v síni Camera, ve které Moravská galerie od letošního jara našla důstojný prostor pro fotografické expozice, je Jindřich Štreit. Výstava Vesnice, připravená kurátorem Antonínem Dufkem, zahrnuje 50 fotografií, pocházejících ze sbírek Moravské galerie. Snímky zachycují zejména autorovo rodné Bruntálsko během 80. a počátku 90. let.
Moravská galerie uvádí Jindřicha Štreita

Tato monotematická výstava zároveň předjímá Štreitovo nadcházející životní jubileum. K šedesátinám autora se chystá velká retrospektivní výstava, která prostřednictvím dvou set fotografií přiblíží celé jeho životní dílo v průběhu času i v šíři témat. Retrospektiva bude doplněna monografií a po zahájení v březnu v Ostravě bude putovat po českých i zahraničních městech.


Vesnice je celoživotním Štreitovým tématem. Aktuální výstava zahrnuje snímky, které autor nafotil „mezi svými“, ale jeho metoda je podobná, ať fotografuje kdekoli na světě. Není chladným dokumentaristou, pouhým pozorovatelem, vždy navazuje s fotografovanými kontakt a získává si jejich důvěru.


Fotografie dokumentují realitu komunistického režimu na chudém Bruntálsku. Není divu, že snímky zachycující třeba schůzi státního statku, kde plénum hraje přesilovku nad řadovými účastníky, nebo znuděné pionýry s mávátky v prvomájovém průvodu, byly interpretovány jako „hanobení republiky a jejího představitele“. Štreitovi byla poté, co se v roce 1982 zúčastnil nepovolené výstavy na tenisových kurtech v Praze, zabavena část fotografického archivu a fotoaparát jako „nástroj trestného činu“. Soubor zabavených fotografií se podařilo získat právě Moravské galerii a pocházejí z něj některé snímky prezentované na této výstavě.

Výstava začíná již zmiňovanou společenskou rovinou fotografie a postupně přechází k rovinám intimnějším – ke snímkům partnerských dvojic, dětí nebo členů církve, kde vedle často neveselé reality probleskuje i humor.


„Jsem šťasten, že mohu vystavovat v Moravské galerii a že jsem se dostal z chodby do opravdu reprezentativních prostor,“ řekl autor v narážce na Ambit Místodržitelského paláce, kde se fotografické výstavy konaly do loňska.

Jindřich Štreit věnoval Moravské galerii řadu svých snímků, některé pak galerie vzhledem ke svým omezeným finančním možnostem použila na výměnu za snímky zahraničních autorů. „Je to jistá forma sponzoringu,“ ocenil autorovu vstřícnost ředitel Moravské galerie Marek Pokorný.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: kde??? Liba Mohelská 1. 11. 2005, 15:58
kde??? miloš 30. 10. 2005, 16:32

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.