DIGIarena.e15.cz

Moravská galerie uvádí Jindřicha Štreita

Prvním žijícím českým fotografem vystavujícím v síni Camera, ve které Moravská galerie od letošního jara našla důstojný prostor pro fotografické expozice, je Jindřich Štreit. Výstava Vesnice, připravená kurátorem Antonínem Dufkem, zahrnuje 50 fotografií, pocházejících ze sbírek Moravské galerie. Snímky zachycují zejména autorovo rodné Bruntálsko během 80. a počátku 90. let.
Moravská galerie uvádí Jindřicha Štreita

Tato monotematická výstava zároveň předjímá Štreitovo nadcházející životní jubileum. K šedesátinám autora se chystá velká retrospektivní výstava, která prostřednictvím dvou set fotografií přiblíží celé jeho životní dílo v průběhu času i v šíři témat. Retrospektiva bude doplněna monografií a po zahájení v březnu v Ostravě bude putovat po českých i zahraničních městech.


Vesnice je celoživotním Štreitovým tématem. Aktuální výstava zahrnuje snímky, které autor nafotil „mezi svými“, ale jeho metoda je podobná, ať fotografuje kdekoli na světě. Není chladným dokumentaristou, pouhým pozorovatelem, vždy navazuje s fotografovanými kontakt a získává si jejich důvěru.


Fotografie dokumentují realitu komunistického režimu na chudém Bruntálsku. Není divu, že snímky zachycující třeba schůzi státního statku, kde plénum hraje přesilovku nad řadovými účastníky, nebo znuděné pionýry s mávátky v prvomájovém průvodu, byly interpretovány jako „hanobení republiky a jejího představitele“. Štreitovi byla poté, co se v roce 1982 zúčastnil nepovolené výstavy na tenisových kurtech v Praze, zabavena část fotografického archivu a fotoaparát jako „nástroj trestného činu“. Soubor zabavených fotografií se podařilo získat právě Moravské galerii a pocházejí z něj některé snímky prezentované na této výstavě.

Výstava začíná již zmiňovanou společenskou rovinou fotografie a postupně přechází k rovinám intimnějším – ke snímkům partnerských dvojic, dětí nebo členů církve, kde vedle často neveselé reality probleskuje i humor.


„Jsem šťasten, že mohu vystavovat v Moravské galerii a že jsem se dostal z chodby do opravdu reprezentativních prostor,“ řekl autor v narážce na Ambit Místodržitelského paláce, kde se fotografické výstavy konaly do loňska.

Jindřich Štreit věnoval Moravské galerii řadu svých snímků, některé pak galerie vzhledem ke svým omezeným finančním možnostem použila na výměnu za snímky zahraničních autorů. „Je to jistá forma sponzoringu,“ ocenil autorovu vstřícnost ředitel Moravské galerie Marek Pokorný.

Další článek




celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: kde??? Liba Mohelská 1. 11. 2005, 15:58
kde??? miloš 30. 10. 2005, 16:32

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Fotografie týdne: Okamžitě se vrať! – o tom, že návraty nebývají snadné

Okamžitě se vrať! je imperativ, ke kterému má asi každý nějaký vztah. Obsahuje v sobě dva důležité momenty – možnost návratu, ale také časovost tohoto aktu. Obě dimenze spolu přitom těsně souvisí.