DIGIarena.e15.cz

Myšlení o fotografii - nová kniha fotografické teorie

Myšlení o fotografii - nová kniha fotografické teorie

Na trh byla uvedena nová rozsáhlá fotografická publikace s názvem Myšlení o fotografii / I. V pondělí 5. listopadu ji v galerii Dox představil její autor Jaroslav Anděl.

Nová publikace otevírá stále aktuální otázky o vztahu fotografie k základním filosofickým pojmům, jakými jsou pravda, objektivita či viditelnost. „Nezabýval jsem problémem, zda fotografie je umění nebo ne, tak jak to dělalo většina teoretiků přede mnou,“ říká v úvodu teoretik fotografe a umělecký ředitel Doxu Jaroslav Anděl, který na knize pracoval zpočátku společně s Antonínem Dufkem.

Klepněte pro větší obrázek 
Myšlení o fotografii
 

Autoři plánovali několikrát vydat knihu krátce po jejím sepsání již v 70. letech, historické okolnosti a osobní okolnosti autora však přispěly k tomu, že knihu spatřujeme až téměř po 35 letech. Za tu dobu prodělala fotografie zásadní změny, a proto publikace musela nutně rozšířit také svůj obsah. „Kniha obsahuje ne desítky, ale stovky pramenů,“ uvádí Jaroslav Anděl, který myšlenky o fotografii konzultoval i s několika světovými a českými teoretiky a historiky fotografie.

Myšlení o fotografii I je uspořádáno chronologicky, tematicky i teritoriálně. Je rozděleno do 20 kapitol a 80 podkapitol. Každá kapitola a podkapitola obsahuje úvodní komentář, který dané téma zařazuje do celkového historického kontextu. „Důležitým hlediskem při výběru jednotlivých myšlenek byla jejich originalita, jejich vzájemná návaznost a vztah ke specifickým souvislostem,“ uvádí umělecký ředitel galerie Doxu. Upřednostnil přitom myšlenky, které se objevily v rané podobě.

Název Myšlení o fotografii / I předjímá, že budou následovat i navazující výtisky. Na těch už by mělo spolupracovat více autorů, každý by měl řešit jednotlivé problémy návazné na fotografii.

Myšlení o fotografii/ I – průvodce modernitou v antologii textů

  • autor: Jaroslav Anděl
  • vydalo: Nakladatelství Akademie múzických umění
  • obsah: 462 stran
  • cena: 489 Kč
Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.